Pratik Çözüm
Önümdeki gazetenin tek tek sayfalarını çeviriyorum ve iri başlıklara bir göz atıyorum..O güne kadar hiç fikrim yok,hiç bilgi sahibi değilim..Birden gözüm takılıyor..Hayretime gidiyor..Böyle bir şey de mi varmış diye düşünüyorum ve detayına dönüyorum..Kısa bir yazı..Bir hatırlatma aslında..Bir bilgilendirme..Sonra da düşünüyorum elbet. Ne çok şeyden habersiz yaşayıp gidiyoruz diye..Gerçekten farkında değiliz bir çok şeyin.
Bir haktan bahsediliyor yazıda..Çalışanın hakkından..Hem de yasa ve yönetmelik maddesi vererek..Aslında her şey inceden inceye düşünülmüş ve yerleştirilmiş kanun maddesi olarak ama kimsenin haberi yok..
İş arama hakkıymış..Eğer işinizden memnun değil,iş değiştirmek istiyorsanız iş arama hakkına sahipmişsiniz. Hem de günde iki saat..Kullandırma zorunluluğu da varmış işverenin bu izni..Eğer zorluk çıkarırsa bu süreyi iki katı ücretten ödemek zorundaymış..
İyi değil mi; bunu bilip öğrenmemiz.. Günü ve zamanı geldiğinde, ihtiyaç duyduğumuzda kullanır, değerlendiririz..
…………………….
Berberde sıranın bana gelmesini beklerken ilişmişti bu haber gözüme ve şimdi sıra bendeydi.. Koltuktaydım.. Ön hazırlıklar tamamladıktan sonra sordu berberim.. Abi hiç konuşmuyorsun anlatsana biraz dedi.. Berberlerin huyudur ya.. Suskunluk olsun istemezler ya kendileri konuşurlar ya da müşterilerini konuştururlar.. Ben de madem laf bekliyor kırmayayım bir mevzudan başlayalım dedim ve konuyu açtım yorumunu dinlemek için..
İşitmiş miydiniz hiç, böyle bir hakkı varmış çalışanların ama çoğumuz bilmiyoruz dedim. Anlattım baştan sona..
Açıldı berberim..
Abi dedi,yasa masa dinler mi hiç elin adamı.. Efendim ben iş arıyorum diyeceksin de patron buna müsaade edecek dedi..Hiç mümkün mü hemen kapı dışarı eder seni dedi..
Genç bir delikanlı ama bilmediği yok.Her konuda bilgi ve görüş sahibi..Bazen kimi meseleye giriyor ve açılıyor tabii.
Abi ben ilkokul mezunu cahilin biriyim der zaman zaman ve hemen arkasından yoruma geçer her mevzuda. İnanır mısınız nice tahsilli mürekkep yalamışlardan çok daha ileri boyutta..
İşte bir çırpıda bu meseleyi de çözmüştü, hem de en pratik şekilde..
Efendim izin vermezsen bir de cezalı ödeyecekmişin iki saati hem de iki katı olarak..
Hiç tarih yazar mı bu memlekette dedi.Nerede yaşıyoruz biz,yoksa uzayda mı diye ekledi..
……………………
Mevzu beni yıllar öncesine götürdü konuyla ilintili olarak.. Bir Kimya Mühendisi genç yanımda..
Soruyorum ve açılıyor..
Nişanlıymış,yakında evleneceğim diyor..Evleneceğim ama bir çıkmazdayım diyor..
Tıp fakültesinden ayrıldığından sonra kimyaya geçtiğinden bahsediyor..
Şu anda iş arıyorum diyor.Boşum ama bulamıyorum..
Daha derine iniyor genç delikanlı..
Eski patronum engel oluyor iş bulmama diyor..
Nasıl peki diye soruyorum ve anlatıyor bir bir..
İlk işimdi ve üç beş yıldır çalışıyordum hiç ücret artışı olmadan abi kardeş gibi diyor..
Neyse önce sözlendik sonra nişanlandık diyor..
Fırsatını yakalıyor bir gün ve açılıyor patronuna..
Abi biliyorsun,nişanlandım yakında da evleniyorum..Malum kira falan ve diğer giderler..
Ne yani..
Hani girdiğimden beri artış olmadı da, maaşıma biraz artış yapabilir misin?
Artış mı?
Evet artış..
……………………….
Bir süre geçti hiç ses seda yok tekrar hatırlatayım dedim ve bir fırsatta;
Ezile büzüle özür dileyerek..
Girdim aynı konuya...
Sertleşti hemen, asıldı yüzü..
Artış martış yok, razıysan bu ücretle çalışırsın..
Biraz kem küm edince,iki yakamdan tutamladı ve sertçe duvara vurdu birkaç kez..
Seni ben yetiştirdim, bu konuma ben getirdim, hiçbir yere gidemezsin; git, kime şikayet ediyorsan et dedi diyor..
Hem iş bulabileceğini mi sanıyorsun, birazdan tüm patronları arayacağım,tüm kapıları kapatacağım sana dedi diyor..
Memleket gerçeği maalesef..
İş akdiniz, sözleşmeniz olsa ne yazar..
Kim anlar kim tınlar..
………………………….
Üstelik aynı meşrepten,aynı anlayıştan,aynı cenahtan olduğumuz bir kişi patronum diyor..
İşte o gün bugün işsizim..Ne yapabilirim,ne edebilirim..
Gitmediğim,başvurmadığım firma kalmadı,bir bahane ile beni geri gönderdiler,şehir değiştirmekten başka şansım yok diye anlatıyor ve kara kara düşünüyor genç delikanlı..
……………………….
İşte bir gerçeğimiz daha..
Yaşanmış bir gerçek ve berberimizin bir çırpıda özetlediği gerçek..
Ne yapacaksın,kimi kime şikayet edeceksin..
Hangi kapıya gideceksin; kim duyar, kim dinler...
Kemal GÜL
06.07.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.