Teravih Namazı nasıl kılınır?
Teravih Namazı nasıl kılınır?
Salahlar, İlahiler her yöne taşar.
Yüce yaratanı zikreder bu diller.
Kullar namaz için camilere koşar.
Teravih için dolar tüm camiiler…
Ezan sonrası yatsı namazı kılınır.
Allah’u ekber denir, tekbir alınır.
Rekat sonu sağa sola selam salınır.
Teravih için dolar tüm camiiler…
Yarınki oruçta da kolaylıklar sağla,
Kötü söz çıkmasın dilimizi bağla.
Ağla gönlüm, günahlarım için ağla.
Teravih için dolar tüm camiiler…
Teravih namazı yatsı namazından sonra kılınan 20 rekatlı sünnet namazdır. Yatsıdan önce kılınması caiz değildir. Vitir namazı teravihten sonra kılınır. Yirmi rekat olan teravih namazı her iki rekatın sonunda selâm verilerek kılındığı gibi, dört rekatta bir selâm verilerek de kılınır. Her iki durumda da namaza devam edilir ve yirmi rekat tamamlanır.
İki Rekatın Sonunda Selâm Verilerek Teravihin Cemaatle Kılınışı:Yatsı namazının farzı ve son sünneti kılındıktan sonra teravih namazına başlanır.
Namazı kıldıracak imam:
"Niyet ettim Allah rızası için teravih namazını kılmaya, bana uyanlara imam oldum" diye niyet ederek iftitah tekbirini alıp ellerini bağlar. İmamın arkasında kılan cemaat de "Niyet ettim Allah rızası için teravih namazını kılmaya, uydum imama" diyerek niyet eder ve imamın tekbirinden sonra "Allahü Ekber" diyerek tekbir alır ve ellerini bağlar.
Bundan sonra imam ve cemaat gizlice "Sübhaneke"yi okur. Sübhaneke`nin okunması bitince (cemaat ayakta başka bir şey okumaz, sadece imam Fatiha`yı bitirince gizlice "amin" der.) İmam gizlice Euzü-Besmele, açıktan Fatiha ve bir sûre okur. Cemaatle birlikte rükû ve secdeleri yaptıktan sonra ikinci rekata kalkılır. Burada yine imam gizlice besmele, açıktan Fatiha ve bir sûre okuyup cemaatle birlikte rükû ve secdeleri yaparak oturulur. Bu oturuşta imam ve cemaat Ettehıyyatü, Allahümme salli, Allahümme bârik ile Rabbena âtina... duasını okuyarak selâm verirler. Böylece iki rek`at kılınmış olur.
Ayağa kalkılarak tarif ettiğimiz şekilde ikişer rekat kılınmaya devam edilerek yirmi rekat teravih namazı tamamlanmış olur. Bundan sonra üç rekatli vitir namazı da cemaatle kılınır.
İki Rekatın Sonunda Selâm Verilerek Teravihin Tek Başına Kılınışı
"Niyet ettim Allah rızası için teravih namazını kılmaya" diyerek niyet edilir ve aynen sabah namazının iki rekat sünneti gibi kılınır. Yirmi rekat tamamlanıncaya kadar ikişer rekat kılınmaya devam edilir, teravih bitince de vitir namazı kılınır.
Dört Rekatın Sonunda Selâm Verilerek Teravihin Cemaatle Kılınışı
Namazı kıldıracak imam ve cemaat yukarıda tarif ettiğimiz gibi niyet ederek iftitah tekbirini alır ve ellerini bağlar. İmam ve cemaat gizlice Sübhaneke`yi okuduktan sonra (Cemaat başka bir şey okumaz) İmam gizlice Eûzü-Besmele, açıktan Fatiha ve bir sûre okuyup rükû ve secdeler yapılarak ikinci rekata kalkılır. Burada imam gizlice Besmele`yi, açıktan Fatiha ve bir sûre okuyup rükû ve secdeleri yapar ve otururlar. İkinci rekatın sonundaki bu ilk oturuşta imam ve cemaat Ettehıyyatü, Allahümme salli ve Allahümme bârik`i okur ve üçüncü rekata kalkarlar. Üçüncü rekatın başında hem imam, hem de cemaat gizlice Sübhaneke`yi okur. Sonra imam gizlice Eûzü-Besmele, açıktan Fatiha ve bir sûre okur. Sonra rükû ve secdeleri yaparak dördüncü rekata kalkarlar. İmam gizlice Besmeleyi, açıktan da fatiha ve bir sûre okuyarak yine rükû ve secdeler yapılıp oturulur. Bu oturuşta da imam ve cemaat Ettehıyyatü, Allahümme salli, Allahümme bârik ile Rabbenâ âtina... duasını okuduktan sonra selâm verirler. Böylece teravih namazının ilk dört rekatı kılınmış olur.
Bundan sonra ayağa kalkılarak tıpkı tarif ettiğimiz gibi dörder rekat kılınmaya devam edilir. Beş defa dört rekat kılınınca yirmi rekat teravih namazı tamamlanır. Sonra da yine cemaatle vitir namazı kılınır.
Dört Rekatın Sonunda Selâm Verilerek Teravihin Tek Başına Kılınışı
"Niyet ettim Allah rızası için teravih namazını kılmaya" diye niyet edilir ve aynen ikindi namazının sünneti gibi kılınır. Aradaki fark sadece niyetin değişik olmasıdır. Böylece dörder rekat kılınarak yirmi rekat tamamlanır. Bunun peşinden de vitir namazı kılınır.
Ama en önemlisi sevaplı ve kazançlı olanı camilerde topluca teravih namazlarını kılmak ve bol bol sevap almaktır. Allah kıldığımız, kılacağımız namazlarımızı kabul etsin.
07.07.2014
Hasan Kaya
Eğitimci-Şair-yazar