- 406 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Totem Alanın Dolgu Malzemesi Olabilme Konusu
Bir değirmen sesi içinde veya bir motor sesi içinde vs. oluşla insan; kendi kendinin içselinde geçen bir seslenmeyi, dinlediği sesle eşleştirir. O değirmen sesine ya da o motor sesine; kendisi, kendi içselinde olan bir sayı yinelemesini veya bir söz yinelemesinin, eşleştirmesini yapmadan edemezler.
Söz gelimi; ben koşu bandımın düzenli aralıklarla çıkardığı, kendisini yineleyen sesleriyle; içimde bir sayıyı, bir sözü eşleştirip; onun sesiyle uyuşan bir tını söylemesi yapıyorum. Biraz sonra aynı seslerin kendisini yineleyen akış sürecine başka sayı veya başka kelime ve kelime gruplarıyla da eşleştirme yapıyorum. Artık söz grupları bu tınışımla yanı tınışımı (ortam salınımını) yapıyordular.
Yürüme bandındaki yineleyen sesleri okuma yapabiliyorum. Bantın yineleyen sesi içinde kaç farklı ses algılayabiliyorsam her bir notaya farklı eşlemeler ya da aynı yinelemeyi eşleştirmem olası olmaktadır.
Doğada tespit ettiğimiz 7 temel müzik sesi vardır. Bu seslerden bağıntılarla birçok ses bestesi yapılır. Güzel olan budur. Siz bu ses bestesine uygun söylenişle söz yazarsınız. Sesler her bir notanın parçalı tanecikli yapısı içine ve üzerine eşleşir. Bir söz kümesini, heceler şeklinde notalar üzerine dağıtıp bağıntılarsınız. Nota dizi bağıntısı sizin sözlerinizi üzerine alışla bir anlamın etine kemiğine bürünürler.
Bu nota ahenk ve harmonisi o sözleri size sürekli tekrarlatır. İkide bir dilinize getirip getirip o sözü size söyletir. O söz hiç anlamlı ve güzel olmaya bilir. Hatta aptalca bir söz dahi olabilir. Ama nota bestenin güzelliğini siz; o sözlerle algılayıp, eşleştirip, anlamlı kıldığınız için o sözleri siz, tekrar edip durursunuz.
Yani her nota beste ne kadar güzel olursa olsun, o notalar konseptini dinlerken mutlaka içinizde bir söze, bir söz söylemine karşılık gelişle notaları seslendirirsiniz. Nota sesleri ya da solfej okunuşu olan nota tanecikli boşluklu yapısı, kendisine eşleştirilen sözlerle de daha anlamlı ve okunur hale gelirler.
Bu anlam ve okuma sözlerle açık açık ifade edilir olacağından; nota ve söz ortak bir senkronlunca olmanın söyleyişine döner. Oysa nota ses halinde oluşla içinizde size özgü bir anlamlandırma olurken, dışınızdakilerle paylaşılamayan bir senkronlunca iken, nota içine ve nota üzerine vaki enjeksiyonuyla hepimizin bildiği türlü sözlerle olan enformasyonları bindirmek, bu süreci; ortak paylaşılan bir süreç devinmesi haline getirir.
Burada çok önemli bir özelliği daha belirteceğim. Bir müzik sesine, bilinen sözleri dışında onlarca başka başka sözleri aynı boşluk alan üzerine bindirmek çok doğal ve olasıdır. Bir müzik güftesi aynı kalıp değiştirilmeden üzerine birçok değişik söz yazmak demek, nota parçacıklı alan zemininin içini, anlamlı olaylar zenginleşmesine çevirmemiz demek olacaktır. Bir misket oyun havasına, siyasi içerikli bir söz yazıp söylemeniz pek ala olasıdır. Ve böylesi pek çok değişik söz yazma etkinliği yaygın bir uygulamadır da.
Burada şunu demek istiyorum totem alan da nota gibi salınımlar veren boşluklu tanecikli kesikli sürekli alan parçalarında oluşur. Oluşturulabilirdir. Totem alan dediğimiz sosyal öznedir. Sosyal bilinçtir. Sosyal hafızadır. Sosyal egodur. Sosyal güç ve sosyal otoritedir. Sosyal özne oluşla sosyal ortama hem en uzak hem en yakın yerde duruşla oluşan; bir parçalar alan etkidir totem alan.
Bu nedenle, bestelenmiş aynı nota bağıntısına; nasıl istediğimiz sözleri yazıp, o müzik bütünlüğünü daha anlamlı, daha anlaşılır; bambaşka davranış süreçlerine döndürülüyorsa; totem alanın içine de olumlu olumsuz olan her şey atılarak o şeyin o parça alanın kendisi gibi devinmesi kolaylıkla sağlanır.
Bu nedenle ittifakı dönem imanı (gruplar arası sözleşmeyi-gruplar arası ahdi) inanç etmişti. İttifak inancı olumsuz da olsa, o çaptaki denetlenebilir büyüklük içinde tevhit gücünü ortaya koyuyordu. İnançsızlık çözülme getirirdi. Bu bir umut oluşun sosyal yasasıdır
Emeğin, bilimin sosyo toplumsa eksen kılınmadığı dönemler içindeki her soyut yüklenimlerde siz inancın yerine, inancı senkronize kılıcı alanın içine konulacak olanı iyi tespit edip revize etmeliydiniz.
Kin taşıyan inanç rehabilite edilmeliydi. İnanç senkronize edici ve istikrar kılan bir sosyal odak alanı oluşla sihirliydi. Emeği ve bilimi de inanç edebilirdiniz. İnanç için illa geçmiş geleneklerin temcit pilavı kılınması gerekmiyordu. İnancın tek kusuru vardı. Genelde akıl etmeyi ketler. Ya da akıl etmeyi kendi disiplini içinde meşru görür.
Totem alan, permütasyon olamlı alandır. Permütasyonlar alanı sentezler grubu olan kombinasyonlar kesikli sürekliliğine dönüşürler. Eğer permütasyonla, kombinasyon arasındaki bağıntı irdelemesini belirtecek olursak, şunları da söylemek olasıdır.
25.06.2014
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.