- 1281 Okunma
- 6 Yorum
- 0 Beğeni
Arabesque Aşk ve Kafkaesque Anlam-2
Okuduğunuz yazı Günün Yazısı olarak seçilmiştir.
Öncelikle, kompleks bir şeydir, böyle başlamış oluyorum.. hep dediğim veya daha evvelden de yazdığım gibidir !
Kaflaesque aşka ve anlamına, hangisinin daha öne çıktığını ayıramadığımız bir düşün/duygu komplekslik halidir de diyebilirim...
Daha başka yerlerde de söylemiştim.
Roman/s (yazınsal türdeki romanı kastediyorum, etnolojik kullanım değil) diliyle; ikili ve ikircikli-(dilemma) halidir gibi, bir ayırımsal tercihle de söyleyebiliyoruz.
Hem karmaşık yapısıyla ve hem de kendini kompleksli hissettirmesiyle...
Aşkın bileşenini böyle bir girişle açıklayabiliyorum.
Kısaca, çok "zor"a yakın bir açıklanamazlığı vardır !
Hormonlarla ilgisi mi, doğrudur.. sevgiyle ve tüm diğer türevleriyle olan griftliği de doğrudur.
Bir sürü duyguyla ve alt-orta bilinçsel imgeyle de birliktedir; tutku, takıntı, cinsellik, kıskançlık vs..
Bilinçsellik deyince; bilinç bölümleriyle de, "görü" uzamlarının bir bağlantısı olduğunu varsayıyorum.
Düşünülesidir...
Doğrulanması için postüla yazmış veya yapmış olduğumu farz ediyorum.
Alt, orta ve üst bilinç ile; ön-son ve tam/görü veya görme arasındaki kompleks bağ varsılı gibi...
Bir sözcük olarak "varsılı" burada, hem soyut hem de somut anlamda kullanıyorum.
Somut anlamı; maddeleştirmeci, sınıfsal veya kapital (anamal) anlamıyladır…
Anamal/ başmaya; çürük mal, bozuk mayadır.. -antiparantez-Yalçın Küçükvari esprisini de yapmış oluyorum.
Sözcüğün soyut anlamı da, “var” olmasıyla veya varsıllığıyla; gerçeğe dair yaptığı "anlam" yolculuğuna yöneliktir.
İşte aşk, bu bağı görebildiğimiz en pürüzsüz zaman diliminin görselleştirilmesi ve gözlemlendiği anlar veya enstantaneler tümeli oluyor !
Kafka’nın, sevgilisi Milena’ya olan aşkından yansıyan mektuplarda, bu hale yönelik yoğun tümceler okuyabiliyoruz !
Ve tabi, sadece arabesque konum değil, beraberinde : Sado mazoşizm ve eşya fetişizmi üzerinden, sevgiliye ve aşka dair eksantrist göndermelerini dahi bulabiliyorum...
Herkes kalbi biliyor bir de; ama aşk aklidir.. önerme yapmıştım ve geliştirerek düzeltmiş oluyorum,
Böylelikle daha doğrudur.
Kafkaesque haldeki aşkta da arabesque’lik vardır.. kesine yakın gibidir, ve böyledir, düşünselliğindeyim.!
Kalemle ve "bi-çala" aşka dair söylebileceklerimizdir.
Bir sonraki bölüme bırakmak kaydıyla.. hem okura düşünce ufku açmış olmak ve hem de işlenecek materyalin zenginliğinden yansıyan bir iki veri ile yazıyı bölümsel olarak sonlandırmak istiyorum.
Aynılık ve farklılık sıfırlanmasından çıkan aykırılıktır !..
Bu da değişik bir tanımla söylenmiş tarif-i aşktır, yazmış oluyorum, yenidir !…
Bölümsel ve bütünsel kategorizmini bu arada da rahatlıkla kullanabiliyoruz.
Bölüm ve bütünde aşk olarak yazmış olalım.
Aşkı, tasavvufi boyut içinde Kafkaesque arabeskliği olarak şimdilik kaydiyle kastetmiyorum.
Bir de insan, düşünsemekten ve duyumsamaktan ayrıştırıldığında ne oluyor.. neye dönüşüyor !?
Yani, duyumsamasız insan ve düşünsemesiz insan gibi.. tek boyutlu "insan haliyle" olunca demek istiyorum?
Aşkı, hep mana ve hep kalbi boyutla görüyoruz.
Maddeci, diyalektik ve akl-ü fikr boyutuyladır !
Ahmet Kutlu Ayyüce
30 Mayıs 2014-10:21
YORUMLAR
Göktürkmen
Hatta düşüneni de bıraktım bir yana; bunun kalbi, gönüli olduğunu vatan savunur gibi savunan ve buna ölümüne inan var.
Yok kalbi olmak.. yok "gönül adamı veya insanı" filan diye bir fenomen de tipleri var üstelik !..
Gizli arabesqueyi romantist veya romantit dahi bulabilirim ama bu kadar aleni aptal aşkı, ne yalan söyleyeyim, anlamıyorum.
Esenlikle...
Göktürkmen
Bileşik ve tümleşik bir cinsellik ekzanto-ezoterist karakteli gibi. Masum ve çapkın, küstah ve cahil bir cinsellik türevi gibi...
Ne kadar gizleselerde bu kesin tespitttir.
Bu yazının üçüncü bölümüne sıkı bir başlangıç yazdım.
Giris kısmı sayabiliyorum. Ama ins, inz ve münz dizge nedenli anlamsızlıktan mütevellit yazamıyorum.
Son dizelerini beğenemediğim bir sürü şiirsel yazım karalamları sonra.
Hep "aşksızlıktan"(!) ya da akıl adamlıktandır kuvvetle muhtemel (akil adam değil ama) Gönül adamı versus akıl adamı gibilikten, yani
Esenlikle...
Kalemin Bir Akli olmali daima
Nice Asklar manalara takildi kaldi
Duslerimizde usumede
Ask kimin icindi ?
Sevmek dusunurkendi
An gelir dusunmek biter
Insan biter
Her sey biter
Tesekkur ederim .
Sevgi Daima Yasar
Saygiyla .
YAŞAYANKELİME tarafından 8/5/2014 11:06:01 PM zamanında düzenlenmiştir.
Göktürkmen
Aşk ne ki ?! İçimi yakan, içim kâlbim oluyor, bu arada. Kalbimin de "kalp" olmamasına seviniyorum elbette.
Kalbimde tuttuğum acı aklıma yürümüyor, yürütmüyorsam, acı; çek(il)me yerindedir, ait olduğu yer de, olması gerekli yerdedir çekilen acı.. insanidir.
Aşk ne ki ?
Saygısız, hodbin, bencil, vefassız.. Maraş bibebri gibi; güzel bir acı...
Esenlikle, değerli Yaşayankelime(m)
YAŞAYANKELİME
Aşk anlaşıldığında yok olacak
Aşkın olmadığı anlaşılacak
Aşkta elbet aşılacak
Aşkı
Anladığını sanan çok
Aşkı
Bir tek anlayan yok
Aşktanda üstün bir var var aslında
Aşk kalp atışı kadar
Bir nefes alış verişi kadar basittir
Yandıkça özgürleşir ruh
Yaktıkça aşkın yokluğuna yaklaşılır
Anlandıkça yok olur aşk
Ayrılmak
Kavuşmak
Özlemek aşktandır
Aşktan da öte bulmalıyım seni
Onlar nerden bilsin
Ölümümün Ölümsüzlük olduğunu
...
Her inandığıma inandığıma inanmıyorum.
Bilmek güvenmektir.
Kendinize iyi bakın .
anlaşılan aşk sanıldığı kadar şiirlerde Bizi avutmaya devam edecek
...
anarsit asklar
saygisiz sevgilerl
kirik kalpler dolu bir dunya
ha dogru, ha yanlis
insanlik kendini asmaya devam edecek
Ask yuz yili bitmek uzere
Hadi hayirlisi .
Sevgiyle kalınız ,
.
Yazının anlamı bir yana, edebiyat açısından yazılımı da hoşuma gitti. Tebrik ediyorum.
Göktürkmen
Çok teşekkürler...
Göktürkmen
Kafka'da araz ve sapma olarak hem aşka hem de toplumsalllığa dair ilginç düşünceler tespit edebiliyoruz. Toplumsal olmak ve insan tanımına dair böcekleşme eleştirisi, bu tür tespitler nedeniyle tavsıyor gibi.. tavsama toplumsal amaca hizmet edip etmemeye yöneliktir.
Sağlıksız toplumda böcekleşen veya değişime uğrayarak insan tamınından çıkış. Sınıf kavramını da sağlıksız yapıyor. Kısır döngüseldir.
Önerisi yoktur.. sadece tespiti vardır, gibi. tespit etmekle kalan bir Kafkaesqueleşmeyi eleştiriyorum. kendimce tabi...
Tespiti önemsemiyorum anlaşılmasın.
Aynılık, aykırılık ve de "görü"lerde tümellik bakışı temeline oturtulmuş bir eşeştirel yazı oluyor, yaptığımız.
Teşekkür ederim.
Göktürkmen
Sel ve sal eklerini "Durum konum"bildirim eki olarak bilinçli bir yoğunluk ve tecihle kullanıyorum.
O açıyla okumanızı öneriyorum, değerli Erhan Bay..
Bu şekliyle daha anlaşılır olacağınız önerebilmekteyim. Yazım tercihidir, tam devrik tümceyle de değil, kılasik tümce de değil.. tümdengelimci ve tümevarmcı mantıkla gruplandırdığımız insan tiplerine, böylelikle daha anlaşılır hitap etmek amaçlıdır.
Saygılarımla, uyaınızı yine de dikkate alacağım.