- 616 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
resim öğretimi ardahan öyküleri 352 ( yeniyazım)
Yirmibeş senelik öğretmenlik süresince resim pedagojisini adım adım öğrenmeğe çalıştım.
Resim pedagojisi nedir?
Resim pedagojisi eğitim fakültelerinde bizim öğrenciliğimizde yoktu. Tedris etmedik.
Fakat resim öğretimiyle ilgili İnci San’ın kitabı hakikaten çok güzeldi.
Kitap resim pedagojisini içeriyordu.
Okudum.
Çok beğendim.
Kör elim gözüne, elyordamıyla kendiceleyin nacizane bir yol, usul, çok şükür ki tutturmuşuz.
Tanrı yardım ediyor: çalışınca, gayret edince... bizim ki o mesel.
Belki bizim şansımız Ardahan Lisesinde verilen felsefe konferanslarını dinlemişliğimizdir.
Bu felsefe severlik beni seneler süren bir etki altında bırakmadı dersem değerbilmezlik olur.
Çokta semeresini almışımdır.
Yönelimim, yönsemem "multi-discipliner ve inter-discipliner" olmuştur. Bunların modern eğitimde karşılığı sonradan öğreneceğim ki: Disiplinlerarası ve çok disiplinlermiş.
Tanrı elbette ki çalışınca yardım ediyor.
Resim öğretmeninin eğitim üslubu olur mu?
Bunu Avni Arbaş’a sormuştum.
Sonra ona...
Sonra buna...
Cevaplar türlü türlü idi.
Cevaplar anla işte mealindendi.
Yani kifayetsiz...
Yani yetersiz...
Kafi değildi!
Mesleğimde giden zaman, geçen zamanı, arayan soran olmuştum.
"Bilmediğini bilmek.
Bilmediğini bilmemek"
Okul bahçesinde oturmuştum. Mayıs ayındayız. Havalar düzelmişti. Kemiklerimizi ısıtıcak sıcaklık yoksa da hava güzeldi. Neyse kafa şişirmemek lazım gelirse.
Öğrencime dedim ki: " Resmi yazılar klasörünü getirir misin evladım. Hazır oturmuşum. Boş duranı kimse sevmez. Sirküleri imzalayayım."
Milli Eğitim baş müfettişi Halis Avşar’ın yazısını okudum.
Öğretmelere gönderilmek üzere yazılmış eğitici yazıydı.
Okudum, imzaladım.
Üç tane unsur vardı yazıda.
A- En iyi öğretmen öğrenmeye devam eden öğretmendir.
B- İyi söz söyleyen adamlar herkesten çok okuyanlardır.
C- Usta öğretmen gösterir, büyük öğretmen izah eder.
Bunlar üstüste altalta yazılmıştı.
"Okumalıymışız, okumalıymışız!"
İnci San’ı okumasaydım ya?
Resim ders midir?
Resim sanat mıdır?
Öğretmen okulda resmi ders mi olarak, sanat mı olarak öğretir?
İlk resim dersimi hatırladım. Bu gelişmiş teknikler ve birikimler o an o dakika orada olsaydı.
İlk dersimde resim sanatsal mı, ders midir diye kendime sorsaymışım!
Resim pedagojisi rasyonel midir, irrasyonel midir?
Ve bu tarzlar dünyaca tartışlan meselelermiş.
Kongrelerde resim meseleleri mesail olarak latince PROPLEMATİK lafıyla bilinirmiş.
Resim özellikle resim dersi çok sorunsalmış.
Akli ve akıldışı kurallar bir sistemde olduğunda öğretimi ve eğitimi zordur, buna ben de katılırım.
Öğrenciye kırmızı ile sarı boyayı karıştırınca turuncu renk elde edilir diye öğretirsiniz. Bu Akli bir bilgidir.
Öğrenci kalkar gök yüzünü turuncuya boyarsa: Bu ise İrrasyonel bilgidir.
Siz bu iki sistemi yani mantığı ve duyguyu bir edip, ceman öğretecekseniz bu ise inanın zordur.
Resim pedagojisi geniş bilgi, bilgi birikimi ister.
Her olan şeyi miyarına vuracağınız ölçütleri düşünsel ve teori temelinde bilmeniz lazımdır.
Bileceksinizki durum ve olayları bilgiyle gerekçelendirebilesiniz.
Ve olağandışı olağanüstü keyfiyetlerde ise yaratıcılığı kullanabilmelisiniz.
Keza geniş bilgi ister buda.
Sabır, özenli bir inanç ve inanış ister.
Öğrenci malzeme getirdi, getirmedi gibi hülasalar yukarıdaki temellendirmeyi fiile indirgemiş eğitimci için mesele teşkil etmez bile.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.