Fizan'a Sürgün
Nasıl bir yer Fizan, nerede hangi memlekette çok mu uzaklarda bir bileniniz, gideniniz, göreniniz,yaşayanınız var mı acaba.
Kimi zaman duyarız ya da okuruz ünlü şanlı isimleri..Hele hele yakın tarihte sıkça rastlarız. Birazcık karşı duruş varsa,kontrol edilemiyorsa,yazdıkları çizdikleri baş ağrıtıyorsa cezası Fizan’a sürgün o kişinin.
Bir giden bir daha dönmez Fizan’dan..Dönemez gelemez..Bir daha haber alınamaz. Ancak adına ağıtlar yakılır,türküler söylenir.
Hüküm ferman dinlemez. Kaleminiz kırılmışsa Fizan’a yolculuk kaçınılmazdır. Karar ve hüküm kesin..Kaçış yok bundan.
İnsan düşünmeden edemiyor. Biz nere Fizan nere. Anadolu nere Fizan nere. Anlaşılan uzakta, çok uzakta bir yer Fizan. Başka bir diyar,başka bir memleket. Bir sürgün yeri. Bir çilehane..
………………..
Kalıcı olmuş her nedense bu isim.. Uzaklığından mı ilginçliğinden mi nedendir bilinmez. Belleğimizde yer etmiş zihnimizin bir köşesine asılıvermiş.
Sıkça kullanırız. Hemen hepimiz,bir çoğumuz..
Dostluğuna,samimiyetine,ahbaplığına,içtenliğine güvendiğimiz;elinden belinden dilinden emin olduğumuz insan için; ben onunla Fizan’a kadar giderim dersiniz.
Edinilmesi zor ve güç olan bir şey için ise Fizan’a kadar yolu var deriz.
Fizan nerede ben oradayım deriz kimi zaman.
………………….
Merak edenler için söyleyeyim. Fizan çok uzaklarda bir yer. Hemen ulaşılacak hemen görülecek bir yer değil. Sözden de belli fark ediyorsanız. Fizan’a kadar gitmek..Nice diyarlar aşılacak ve Fizan’a varılacak..
Zaten Fizan’a durup dururken gidilmez. Oturduğunuz yerde Fizan görülmez. Seyahata ve tatile çıkılmaz..
…………………..
Araştırdım soruşturdum merakım yatışsın diye.. Baştan anlaşılıyor zaten nasıl bir yer olabileceği.
Bir tatil yeri olmadığı kesin..Eğlenip,dinlenilecek hoşça vakit geçirilecek bir yer değil.Bağlık bahçelik,ormanlık bir yer de değil.
Trablus’ta bir yer olduğuna göre düşünün artık.. Belli ki kurak ve çorak bir memleket.Yol iz olmayan bir yer. Baştan sona çöl olan bir yer..Ancak deve ile gidilebilen bir yer..
………………..
Vaktiyle bir Osmanlı toprağı. Osmanlı’nın uç noktalarından olan bir yer. Defteri dürülenlerin,cezası kesilenlerin yeri.
Öyle olsa da bir yönüyle benimsemişiz Fizan’ı.. Dost ve dostluk söz konusu olduğunda hiç gözünüzü kırpmadan Fizan’a kadar gitmeyi göze alan bir toplumuz. Ben onunla Fizan’a kadar giderim diyorsunuz güvendiğiniz ve sevdiğiniz kişi için.
Ona verdiğiniz değerin ölçüsünü bu sözlerle ifade ediyorsunuz. Her türlü meşakkate katlanırım diyorsunuz.
Kaçınmadığınızı gösteriyorsunuz. Her türlü riski üstlenebileceğinizi ifade etmiş oluyorsunuz.
Kolay mı?
Kemal GÜL
07.12.2013
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.