- 727 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
SAVAŞI NE KAZANIR...
’Kahramanlığın anlamına bir de Mehmetçiklerin giydikleri elbiselerle yaşamlarını sürdürmeyi başarıp, savaşabilmeleri de eklenmelidir. Tarihte hiçbir ulusun askeri, Türk askerinin 1.Dünya Savaşı’nda cephede yaşadığı sorunlarla karşılaşmamış, hiçbir asker üniforma verilemediği için haki renge boyanmış iç çamaşırıyla savaşmak zorunda kalmamıştır.’
Koleksiyoncular Derneği ve Harp Tarihi Araştırma Grubu kurucu üyeleri Tunca Örses ve Necmettin Özçelik, Birinci Dünya Savaşı’nın az bilinen bir yönünü , savaşa girerken ve savaş sırasında Ordu’da kullanılan kıyafetlere ilişkin bir araştırma yaptılar. Çalışmalarının adı ’ Birinci Dünya Savaşı’nda Türk Askeri Kıyafetleri ’ Örses, ’ Sadece dış görünüşe değil, ortam ve koşulları da dikkate alarak, üniformaları giyenleri de tanımaya ve tanıtmaya çalıştık. Fotoğraf stüdyolarının rahat ortamında poz verenler , daha sonra cephelerde bu üniformaları nasıl taşımışlardır? Bu kıyafetler hangi koşullarda giyilmiştir? Bu soruların yanıtlarını aramaya çalıştık ’ diyor.
Böylece , ’Tarih bilinciyle, koleksiyonculuğu birleştirince ortaya böyle bir kitap çıkıyor. Fotoğrafların bir çoğu Türkiye’de ilk kez yayınlanıyor. Örses araştırmaları sırasında ortaya çıkan öykülerden birini şöyle anlatıyor:
’1916 yılının sonbaharında üniforma ikmali yapılamayan birliğimizin erlerinin iç çamaşırları haki renge boyanarak, üniforma haline getirildi. Dünyada üniforma yerine haki iç çamaşırlarıyla savaşan tek asker sınıfı bizimkiler olmuştur. Yemen’deki birlikler de bitki yetiştirip bitki liflerinden elbise dikmişlerdir. Çok büyük sıkıntılar çekilmiştir. Ama Türk askeri her koşulda, üniforması en döküldüğü anlarda bile, gururla, fotoğrafı çekilirken objektife bakmasını bilmiştir’.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.