Tay Üstüne Taylama
Son günlerde sonunda tay eki olan kurumlarımızın kuruluş yıldönümlerinde yaşadıklarımızın verdiği ilham ile kaleme aldık bu birkaç cümlelik yazıyı. Niyetimiz taraf yahut bertaraf olmaktan ziyade yarenlik etmek. Zaten etimiz budumuz ve yerimiz belli olduğundan taraf olmamızın da kimseye ne yararı ne zararı olur. Biz sade vatandaşız kahveyi sade çayı şekersiz içeriz. Ve dahi bunlardan maada su dışındaki meşrubat-ı umumi ile de asla ve kat’a ünsiyetimiz yoktur, olamaz.
Efendim biz tayı Altay’lardan getirip düz ovalarda eklemeler yaptık. Konar göçer topluluklar olduğumuz için şehir hayatına alışmamız hayli zaman aldı. Hâlâ da tam olarak alışmış değiliz. Bunun en bariz kanıtı modern gecekondular. ( Mesela Başkentimizin göbeğinde Demetevler diye bir yerleşim bulunması). Tayı ehlileştirip at eyledik , atla pusatla dünyaya nizamat verdik; ancak kendi söküğümüzü dikemedik . Nizamı âlem için kıtalar arasında at koşturduk; fakat kendimize nizam vermeyi beceremedik .
Tayla aşinalığımız kadim devirlere dayanır. Oğuzlardan beri kurultay yaparız. Devlet kurar devlet yıkarız. Haini dışımızda ararız bir de bakarız kendi hanemizde, öz kardeş bellediğimiz çıkar yıkıldığımızı sanırlar yine kalkarız. Siyasi partilerimiz de kurultaylar pek renkli geçer aynı yolun yolcusu olduklarını iddia edenler kispet giyer iner meydana, “iki yiğit çıkmış meydana.”deriz bakalım talih kime yâr ola. ( Aslında kime yâr olacağı çoğunlukla bilinir.)
Anlayacağınız biz tayı da yayı da severiz eskiden beri. Okumuzun temrenine emanet ederiz hayalimizi. Atımızla pusatımızla huzur ve sükun ararız ama ne kadar bulabilir orasını kestirmek pek mümkün değil . ve tayı sadece at yaparak ün kazanmayız. Kurultayın ardınca tay ekinin süslediği Danıştay , kim ne danışırsa, Yargıtay, yargının tay hâli mi? Sayıştay sayarken Allah şaşırtmasın. Sizce siyasetin bir ucundan onlar da tutmalı mı?
Ne diyeyim tayımız yürük, toyumuz şen olsun izin verirseniz bağımız da Gülşen…
Ankara, 13.05.2014 İbrahim KİLİK
Taylama:( Amasya Gümüşhacıköy -Üç ölçek büyüklüğünde ekin ölçü kabı)