- 769 Okunma
- 8 Yorum
- 0 Beğeni
CİNSİYET YOK & SADECE İNSAN VAR
Biliyorum ilk okuğunuzda belki çok saçma gelecek ama bunlar doğru. Araştırıp okumak size kalmış.
Kutsal kitaplı/kitapsız neredeyse tüm dinlerde, ülkesi belli ya da belirsiz neredeyse tüm ulus tanımlarında, siyaset felsefesinin babası olan Yunan filozof Aristo’dan aydınlanmacı düşünür Rousseau’ya, Kant’tan Freud’a “çağdaş” düşünce sistemini ve “pozitif” tıp bilimini şekillendiren isimlerde ortak olan bir şey vardı. O da “kadın” denilen varlığın, “erkek” denilen varlığın bozuk ya da eksik hali olarak tanımlanmasıydı.
Milattan önce dördüncü yüzyılda yaşamış olan Aristo’ya göre her nesnenin bir işlevi ve bu işlevin de ahlaki bir yanı vardı. Kadın ve erkekler farklı nesnelerdi; fiziksel olarak kadın erkeğin bozuk (deforme) haliydi. Dolayısı ile toplumdaki işlevleri ve buna bağlı ahlaki sorumlulukları farklı olmalıydı. Kadınların ahlaki işlevi kölelerle birlikte, politik hayvanlar olarak nitelediği erkeklere hizmet etmekti. Bunu yapmayan kadınlar ahlaksızdı.
Karanlık Ortaçağ’ı atlıyorum... İçimiz kararmasın. Cadı diye suçlanıp yakılan binlerce kadını yattıkları yerde rahat bırakalım.
15. yüzyılda insan ve hayvan bedenleri üzerinde çalışmalar yapılmaya başlandığında şu savunuluyordu Avrupa’da: “akıl ve beden birbirinden ayrı olsa da akıl kafa tası büyüklüğü ile doğru orantılıdır. Çocuk ve kadınların kafatasları küçüktür. Öyleyse kadın ve çocukların akılları eksiktir ve akılları tam olan erkekler tarafından kontrol edilmeleri ve yönlendirilmeleri gerekmektedir.”
18 yüzyılda, sivil eğitim ve cumhuriyetçilik akımının babası sayılan Rousseau’ya göre kadınlar ve erkekler “doğa”ları gereği farklı eğitim sistemlerinden geçmeliydiler. Oğlanlar ev dışında sahip oldukları aklı geliştirici yaratıcı oyunlar oynamalı; kızlar ise evlerinde bebeklerle oynamalıydı. Erkekler ev dışında okullarda “pozitif” bilim öğrenirken, kadınlar evlerinde ev işleri, çocuk bakıcılığı alanlarında eğitilmeliydiler.
Aynı dönemde, Wollstonecraft Roussseau’ya karşı çıkıp kadınların da erkekler gibi akla sahip olduğunu savunmuştu. Bu 18. yüzyıl için neredeyse bir ilkti. O döneme kadar kadınların akılsız bedenlerden ibaret olduğuna inanılıyordu. 1960’ların feminist akımlarına yön veren düşünür Simone de Beauvoir da kadınların akla sahip olduğunu savunarak, kadınlık ve erkeklik ayrımının tamamen toplumsal olduğunu savunmuş ve bin yıllardır kabullenilen kadının erkeğin eksik ya da bozuk hali olduğu iddialarına karşı çıkmıştır. Ona göre “kadın doğulmaz, kadın olunur”du. Aynı şey erkeklik için de geçerliydi elbet. Bizleri davranış kalıplarına sokan toplumsal değer yargıları ve yapılar idi.
1990’larda queer (kaçıklık) teorisi çıktı ortaya. Bu sefer düşünürler, fizyolojik farklılıkları da reddediyorlardı. Fiziksel farklılıkların aşılabilineceğini, erkek ya da kadın bedenine sahip olan birinin bu bedene hapsolmak zorunda bırakılmasının bir dayatma olduğu savunuluyordu özellikle Amerika’da. Kaçık olduğunu iddia eden bu radikal düşünürlere göre, dişi ve eril bedenler bizim hapishanelerimiz olmamalıydı. İstediğimiz zaman istediğimiz şekilde davranabilmeliydik tüm toplumsal rol modellerine ve dayatmalara savaş açarak. Heteroseksüellik, yani sadece karşı cinsle ilişkinin normal sayılması sorgulanmakla kalmıyordu ve pek çok farklı cinsin (transeksüellik, lezbiyenlik, biseksüellik v.b.) normalleştirilmesi savunuluyordu.
Bu düşünceler toplumu nereye evirir bilemem ama, belki de gün gelir bu ayrımları ve tanımları yapma ihtiyacı hissetmemize gerek kalmaz. Çünkü bize sunulan sınırları belli kimlikler aslında hayatlarımızın her alanını etkiliyor ve şekillendiriyor. Ayrımcılık ve hiyerarşiler yaratıyor dolayısıyla adaletsizlik ve eşitsizlikler..
Cinsiyetlerin ve kalıpların yerini insanlık denilen ve herkesin insan olmaktan gelen ortak ve eşit haklara sahip olduğu, cinsiyetleri yüzünden kimilerinin gerinirken, kimilerinin yerilmediği bir toplum yaratmak dileğiyle. Biliyorum ki, bizler yani insanlar cinsiyet kimliklerinden çok daha fazlasıyız. Hepimiz insanca yaşamayı hak ediyoruz.
Chlorotxin
18.05.2008
YORUMLAR
Cinsiyetlerin ve kalıpların yerini insanlık denilen ve herkesin insan olmaktan gelen ortak ve eşit haklara sahip olduğu, cinsiyetleri yüzünden kimilerinin gerinirken, kimilerinin yerilmediği bir toplum yaratmak dileğiyle. Biliyorum ki, bizler yani insanlar cinsiyet kimliklerinden çok daha fazlasıyız. Hepimiz insanca yaşamayı hak ediyoruz.
**************************************************************************
Ben İ N S A N I M ve hepimizin ortak alanı olan bu dünyada cinsiyet kimliğimle değil sadece İNSANCA yaşamak istiyorum...Bu hepimizin en doğal hakkı !!!
***********************************************************************
Sayın munun çocuğu sanırım ne İslamda kadını ne de cinsler arası olması gereken eşitiği kavrayabilmiş , sadece Kuran'ın 60 suresinin kadınlarla ilgili olduğunu hatırlatırım kendilerine ... Ayrıca neden saçmalık olsun haklardan eşit bir şekilde faydalanmak , bir şeyleri kaybetme korkunuz mu var sayın munun çocuğu ?
Evet , sizi kutlarım Chlorotoxin , konu kadın erkek konusu olunca aslında söylenecek çok şey var ama kısaca dediğiniz gibi sadece insan olmak daha da önemlisi insanlığı bilmek , ne der Lenin ; her türlü ayrımcılık bilim dışıdır ! Sevgilerimle .....
Yazı; bilmediğim bazı şeyleri öğretmesi, bilgilendirmesi açısından yayarlı oldu ve teşekkür ettim yazara.
Özellikle son bölümdeki '' Biliyorum ki, bizler yani insanlar cinsiyet kimliklerinden çok daha fazlasıyız. Hepimiz insanca yaşamayı hak ediyoruz. ''... kısmına tamamen katılıyorum.
Ve bu kadar realist bir yazıdan sonra neden türk geleneği ve islam hemen öne sürülür?
Neden alınır hemen bazıları?
Yazarı kutlarım.
O halde bana neden her sene yarım milyon kız çocuğunun 8 yıllık zorunlu eğitimden ayrıldığını açıklar mısınız? Neden hala namus cinayeti adı altında yüzlerce kadının katledildiğini de, ve neden ufacık kız çocuklarının mal gibi alınıp satıldığını da ve neden üç kadından birinin kocaları tarafından şiddete maruz kaldığını da.. ve neden kadaınların iş hayatına katılımının %25ler düzeyinde kaldığını da. Sözde eşitlikten bahseden yok. Yazıklarımı okumadan ve gerçek rakamları bilmeden ahkam kesmek ne kolay. Pembe tablolar çizmek de çok kolay. Eşitlik teklik demek değildir. İnsanca yaşayabilme eşitliğinden bahsediyorum. Zulüm ve adaletsizliklerin karşısında olduğumdan bahsediyorum. Bu sizin dininiz ve milletinizde kabul görmüyorsa, sorgulamaya başlasanız iyi olur kendinizi ve fikirlerinizi.
yazınız bir bakıma doğru ama bir bakımada yalniş hiç bir zaman islamda ve türk geleneklerinde kadına eksik ve bozuk taraf olarak bakılmamıştır bunuda unutmayın lütfen Durumları kötülerken toplumların hepsini aynı kefeye koymayalım lütfen.Ayrıca sizin eşitlik dediğiniz ve benim şacmalık dediğim bu durum asla gerçekleşemez cünkü dünyada asla ve asla değiştirilemiyeçek farklılıklar vardır.Bunuda unutmayın aslında eşitlik dediğimiz sistem bize en büyük sömürüyü yapan sistemlerden biridir çünkü en başta tüm insanlığın aynı şeye inanması yani düşünmemesi gerek değilmi