- 911 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
İletişimde Sen ve Ben Dili
İletişimde;
sözcüklerin % 10,
ses tonunun % 30,
beden dilinin % 60 önemli rol oynadığını biliyor muydunuz!
Sözcüklerin önemi, % 10 kadar küçük olsa da etkin iletişim olması için kullandığımız dile dikkat etmeliyiz.
Konuşmalarımızda doğru anlatımı nasıl yapıyoruz? Sen dili ile mi konuşuyoruz yoksa ben dili ile mi?
Günlük konuşmalarımızda, iş hayatımızda sen dili, yargılayıcı ve suçlayıcı kelimeler olarak anlaşıldığından karşı tarafın savunmaya geçme olasılığı vardır. Bu yüzden sen dili konuşma tarzı iletişimi olumsuz etkileyebilir.
Ben dili, anlatılanı olumlu kılar, uzlaşmacı olduğunuzu yansıtır. Ben dilinin kullanımında kişi bireysel tepkisini, kendi duygu ve düşüncesini açıklayıcı şekilde anlatır. Bu tarz konuşmalarda vermek istediğimiz mesajı kişiselleştirmeden davranış olarak anlatmış oluruz.
Örnek verecek olursak ;
• Şu odanın haline bak, bir de utanmadan benimle oyun oynamak istiyorsun.
• Odan dağınık olunca ben toplamak zorunda kalıyorum ve sana vakit ayıramıyorum.
Karşı tarafın iletiyi algılamasında önemli rol oynadığı için sen dilinin ve ben dilinin özelliklerine baktığımızda kurduğumuz iletişimin nasıl yönlendirildiğini anlamamız mümkündür.
Sen Dili;
- Kişiye yöneliktir,
- İtham edici ve suçlayıcıdır,
- Kişiye anlaşılmadığını hissettirir,
- Karşı tarafı incitir,
- Savunma isteği uyandırır,
- Kişiyi iletişime kapanmasına neden olabilir,
- Bizim hakkımızda herhangi bir mesaj yoktur.
- Karşıdaki insan odaklanılan noktadır.
Ben Dili;
- Davranışa yöneliktir,
- Yakınlaşmayı sağlar,
- Anlaşmazlıkları azaltır,
- Suçluluk hissettirmez,
- Savunmaya itmez,
- Birey karşısındakini suçlu hissettirmez,
- Konuşan kişiyi rahatlatır.
Sen ve ben dilinin özelliklerine özen gösterirsek, konuşmamızı daha etkili hale getirebiliriz.
Sen dili, çatışma dili, Ben dili, iletişim dilidir.
Öyleyse SENLİ yerine BENLİ mesajlar vermeliyiz.
Emre ŞİRİNTERLİKÇİ
24.04.2014