- 2452 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
BİR FİLM ELEŞTİRİSİ- MATRİX
Yönetmen: Andy Wachowski & Lary Wachowski
Oyuncular:
Ray Anthony, Christine Anu, Andy Arness, Alima Ashton-Sheibu, Helmut Bakaitis Keanu Reeves Laurence Fıshburne Carrıe-Anne Moss Hugo Weavıng
Slogan: Aklın Özgür
Tür: Bilim Kurgu, Aksiyon
Yapım Yılı: 2003 (138 dk)
Vizyon Tarihi: 16 Mayıs 2003 Cuma
Senaryo: Larry Wachowski, Andy Wachowski
Yapımcı Firma:
Yapım Ülkesi: ABD
Orijinal Dil: İngilizce/Fransızca
Orijinal Adı: Matrix The Reloaded,
Resmi Site: www.whatisthematrix.com/
Filmin ÖzetiYa kehanet doğruysa?
Ya yarın bu savaşın bitmesi mümkünse? Bunun için savaşmaya değmez mi? Bunun uğruna ölmeye değmez mi?
Thomas "Neo" Anderson (KEANU REEVES) kendinden önce Morpheus (LAURENCE FISHBURNE) ve Trinity’nin (CARRIE-ANNE MOSS) sorduğu bu soruları sormayı seçerek bedeli ağır olabilecek bir karar vermişti: Gerçeği aramak ve kabul etmek. Zihnini Matrix’ten azat etmek.
Her şey seçimle başlar.
Şimdi, Matrix üçlemesinin ikinci bölümünde, Zion, Makine Ordusu’nun işgâli altındayken, Neo olağanüstü güçlerini daha iyi kullanmaya başlar. Dünya üzerindeki son insan sığınağı olan Zion’un insan ırkını yok etmeye programlanmış 250.000 Sentinel’den kurtulabilmek için birkaç saati vardır. Fakat, Morpheus tarafından seçilmiş kişinin Kâhin’in kehanetini gerçekleştirerek, Makineler’le yapılan savaşı sona erdireceğine inancıyla yüreklenen Zion sakinleri tüm umutlarını Neo’ya bağlamışlardır. Neo ise bir yandan bir eylem planı yapmaya çalışırken, bir yandan da zihninde oluşan rahatsız edici görüntülerle uğraşmaktadır.
Anlamadığımız bir seçimin ötesini asla göremeyiz. Birbirlerine duydukları sevgi ve kendilerine duydukları güvenle güçlenen Neo ve Trinity, Morpheus’la birlikte Matrix’e dönmeye ve olağanüstü yetenek ve silahlarını, sistematik olarak baskı ve zulüm yapan güçlere karşı kullanmaya karar verirler. Ama Matrix’te kararın gücünü çürüten, kararın getirdiği sorumluluktan kaçan ve başkalarının duygusal doğrularıyla beslenen güçlü varlıklar mevcuttur.
Seçim güç sahibi olanlarla olmayanlar arasında yaratılmış bir ilüzyondur.
Bu arada, Ajan Smith (HUGO WEAVING) gibi sürgünde olanlar da vardır. Ajan Smith kendisinin silinmesi emrini veren sisteme, Neo’yla olan amansız ilişkisi yüzünden itaatsizlik eder. Bir zamanlar nefret ettiği insani duyguların pençesindeki Smith intikam almak için yoluna çıkan her şeyi ezip geçecektir.
Güce sahip olan herkesin istediği şey nedir? Daha çok güç.
Matrix’in yapısını daha iyi anlayabilmek ve insan ırkını kurtarma yazgısını yerine getirmek için giriştiği serüvende, Neo, hayal edebileceğinden daha büyük bir direniş, çok daha büyük bir gerçek ve daha imkansız bir seçimle karşı karşıya gelecektir.
Buraya seçimi yapmak için gelmedin. Bunu zaten yapmıştın. Buraya neden bunu yaptığını anlamak için geldin.
Sevgi ile güven, inanç ile bilgi, amaç ile nedenin bir araya gelişiyle, Neo seçtiği yoldan gitmek zorundadır. Kendine "Ya yapamazsam", "Ya başarısız olursam" diye sorar..
O zaman Zion düşer...
Film’in Konusu ve Amacı:
Filmin konusunu ve amacını anlayabilmek için bazı kavramları açıklamak ve önceki ve bölümlere atıfta bulunmak gerekmektedir. Bu yüzden Kavramları açıklamakla başlayalım;
Matrix: bundan yüzyıllar sonra makineler bilinç kazanmıştır ve makineler yaşayabilmek için insanlarla makineler arasında savaş çıkmıştır. Bu savaş sonucunda bütün enerji kaynakları tükenmiş ve gökyüzü kararmıştır. Böylece güneş enerjisinden mahrum olan makineler insanların vucud sıcaklığından yararlanmaya karar vermişler ve insanları kozalarda toplayarak 120 btu olan vucud sıcaklığını enerji olarak kullanmaya başlamış ve insan tarlaları oluşturmuşlardır. Ancak insanların özgürlüklerini kazanmalarını önlemek için direk beyinlerini etki altına alan ve insanların bir dünyada yaşadıklarına inandırmak için Matrix adlı bir dünya oluşturmuşlardır. Bu dünya tamamen sanal ve gerçekte insanların gördükleri bir iluzyondur. aslında insanlar bir kozanın içinde ve kablolara bağlı uyku halindedir.
Neo: Kurtarıcı demektir. yani insanları kurtaracak ve özgürleştirecek seçilmiş ve olağanüstü yeteneklere sahip kişidir.
Sion: Hayali bir yerdir. İnsanların yaşadığı son yerdir.
Nabukadnazer: Neo nun yani kurtarıcının gemisidir. (Arapça: Buhtünnasr), Keldani Hanedanı’ndan gelen birden fazla Babil kralının adıdır. İçlerinde, Antik İsrail’i işgal edip İsrailoğullarını süren II. Nebukadnezar en meşhurudur.
Morpheus: Yunan mitolojisinde rüyalar tanrısıdır. Neo nun yoldaşı
Trinity: üçlü yani teslis anlamına gelmektedir Neo nun sevgilisi
Smith: ajan smith insanların düşmanı olan bir varlık Neo nun baş düşmanı
Niobe: Antik yunan da thebes kraliçesi ve Tanrı Zeusun karısı Zeustan iki çocuk dünyaya getiren varlık Neo nun kaptan arkadaşlarından biri
Mimar: Matrixi tasarlayan varlık Masonların deyimi ile Evrenin ulu mimarı
Kahin: geleceği gören ve tasarlayan kişi anne
Bu açıklamaları yaptıktan sonra filmin konusuna ve amacına geçebiliriz. Filmin konusu kısaca insanların yaşadıkları dünyada özgür olmadıklarını bir iluzyon halinde olduklarını ve özgürleşmek için mücadele etmeleri gerektiğini savunmakta ve neo adlı bir kurtarıcıyla beraber bu özgürleşmenin gerçekleşeceğini ve amacının insanları harekete geçirmek olduğu söylenebilir.
Film; İnsanın sahip olduğu gücün sınırları bulunmadığının beynin olağanüstü yeteneklere sahip olduğunun ve isterse veya yapılacak teknolojilerle insanın bir kaç saatte beynine yüklemeler yaparak olağan üstü yeteneklere sahip olabileceğini savunmaktadırFilmden ne anladığım, nasıl bir anlam çıkardım ve hangi yargılara sahip oldum:
Ben filmin görünen ve tüm insanların sadece görünürde değil iyi kodlanmış diğer anlamları ve yargıları üzerinde duracağım. Matrix yaşadığımız dünyadır.Harun Yahya’nın bir kitabında insanların aslında bir rüya aleminde yaşadığını savunur ve şöyle bir açıklama getirir. Gördüğümüz herşey bir elektriksel etkileşimle beyne gider ve elektronlar sayesinde beyinde görüntü oluşur. dokunmak ta bir elektriksel etkileşimdir. aynı şekilde tatmak koklamak işitmek de elektriksel etkileşimdir. Eğer mümkün olsa elektriksel kablolar aracılığıyla insana hiç hareket etmeden bir dünyada yaşadığı inandırılabilir. Bu İslami felsefeye aykırı değildir. Peygamberimiz "insan rüyadadır ölünce uyanır" buyurmaktadır.
Ama asıl üzerinde durmak istediğim Yahudi, Hristiyan, ve Yunan Mitolojisinden ilham alan filmin aslında ne demek istediğidir.
Film Sadece Yahudilerin insan olduğu ve Yahudilerin dışında kalanların Yahudilerin düşmanı birer makine olduğu ve kurtarıcı (neo) gelerek makineleri yeneceğini veya en azından bir barış sağlanacağını ve vaadedilmiş ülke (Sion) da mutlu komünel bir hayat süreceğini savunmaktadır. Bu film de Mimar (Tanrı) da yahudilerin düşmanıdır. Ve yahudiler aynı zamanda Tanrıya karşıda mücadele etmektedirler.Neo nun gemisi nabukadnazer aynı zamanda yahudileri İsrailden çıkaran hükümdar filmde Sion a hizmet eden bir gemi olarak görünmekte ve yahudilerin bir nevi intikamı olarak görülmektedir. Trinity yani üçleme Neo nun sevgilisi olarak görülmekte ve üçlemenin yahudi inanışına aykırı olmadığı anlatılmaktadır. Rüyalar tanrısı morpheus kesin bir inançla Kahin’e yani anne yani meryem e inanmakta ve gelecekte Neo nun dünyayı kurtaracağına ve rüyalarıda gerçeğe çevireceğini savunmaktadır.
Filmin sonuna doğru Kurtarıcı (neo) Tanrı ( Mimar) ile karşılaşmakta Tanrı ona dünyanın (matrix) 6 defa yok olup yeniden inşa edildiğini söylemektedir. Bu aslında Tanrının pek de güçlü ve akıllı olmadığı anlamına gelmektedir. Ajan simith ise kötülüğün kaynağı ve insanların düşmanı Şeytanı simgelemektedir. Ajan smith Sisteme yani Mimara itaat etmeyerek özgürleşmiş ama yinede insanların düşmanı olmaya devam etmiştir. ve amacı bütün insanları kendine benzetmektir. bu filmde öldükten sonra gidilecek öteki dünya(ahiret) yoktur. Bütün yaşam bu evrendedir.
Filmde (senaryoda/hikayede) neleri değiştirmek isterdim neden değiştirmek isterdim:
Aslında film baştan aşağıya yahudi mitoloji üzerine kurulu olduğu için değiştirmek mümkün değildir. Tam anlamıyla İslam Ahlak ve Felsefesiyle çatışan senaryo bir kaç değişiklikle düzelmez ben aslında senaryonun baştan aşağıya yeniden tasarlanması gerektiğini düşünüyorum. Çünkü filmde savunulan Yahudilerin esir olduğu bütün insanlığın onun düşmanı olduğu iddiası doğru değildir.
Ben olsam Kurtarıcı (Mehdi) gelecek ve Matrix de ki bütün olumsuzları düzeltecek ve insanları özgürleştirecek ve onları Ajan Smith (Şeytan) ve Kendi Nefislerinin kötülüğünden arındırarak Mutlu ve huzurlu bir dünyada Mimar (Tanrı) la dost edecek ve Mimar’ın onların düşmanı olmadığını anlatacak yeni bir senaryo yazardım.
Yukarda ki tahlili okuduktan sonra bu filmi tekrar izleyin ve izlediğiniz herfilmin alt metnini okumayı görüneni değil görünmeyini görmeye çalışın
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.