- 807 Okunma
- 7 Yorum
- 0 Beğeni
ŞİİR PAYLAŞIMLARINDA İNSAN YAKLAŞIMLARI
Bir merhabayla başlar bazen bütün güzellikler. Bir gülümseyiştir bazen insanın yüreğini yumuşatan.Selamlaşmak güzeldir bu yüzden.İnsancadır çünkü.İnsanın insanı sevmesi , önemsemesi , değer vermesi , saygı duyması anlamına gelir.
Hiç bir nedeni olmaksızın , kaçımız bir insana , merhaba diyebiliyoruz ya da gülümseyebiliyoruz insanca ? Yanıtı çok açık bu sorunun. Çok çok azımız , bunu başarabilenlerdeniz. Başkalarınca anlaşılır olmak, anlaşılmak , dinlenmek için göbeğimizi çatlatırız da , iş başkalarını da anlamak noktasına geldiğinde , umarsız , duyarsız kalırız.
Yazımda genel hatlarıyla kendi yaklaşımlarımdan da söz ederken , ister istemez , genel yaklaşımları da irdelemem gerekiyor.Hiç bir şey, bireysel olarak "ben" imle başlamıyor ve bitmiyor çünkü. Yaşadığımız bir dünya ve çevremizi de oluşturan insanlar var ve onları yok saymakla da asla yok olmazlar.
Sıkıcı olmamak adına, kısa tutacağım anlatacaklarımı. Zaten gereksiz olan her şey, insanı sıkar bilirim.
Ortalama her gün en az 30 civarında şiiri okumaktayım sitemizde. Çoğu zaman ancak bu kadar zaman ayırabiliyorum çünkü.Bu şiirlerin 20 civarındaki bölümü , favori şairler arasına aldığım şairlerin şiirleri, en fazla 5-10 adedi geçmeyen bölümü ise , güne seçkiye seçilmiş şiirler ve sitede bulunduğum zamanlarda yayınlanmakta olan , çoğu zaman tanımadığım şairlere ait şiirlerdir.
Favori şairlerim arasına kimleri alıyorum peki ?
1- Sitede şiirleri güne seçkiye seçilmiş şairlerin bir bölümünü
Başarılı şiirlerden ve şairinden ilham almak , yararlanmak siz konusudur çünkü.
2- Şiirlerimi okumuş ve yorum , eleştiri eklemiş şairlerin büyük bir bölümünü
Şiirlerimden etkilenen , yorum ekleyen insanlarla , benzer duygu , düşünce frekanslarında olduğumuzu düşünürüm ve bu insanları da şiirlerini de yakın incelemeye alırım.Sonuçta , benim duygu ve düşüncelerimi ifade eden şiirlerimde yorumları vardır ve bir biçimde paylaştıklarını ifade etmektedirler. ( bir kısmı beni yüreklendirirler ayrıca )
3- Sitede yayınlanan şiirlerini okuduğum ve etkilendiğim , beğendiğim şairlerin bir bölümünü ...
Güzel şiirlerinden ve şair olarak eserlerinden yararlanmak amacıyla...
Bir şairi , eğer , okuduğum 3 - 5 şiirine yorum eklemişsem ve kılı dahi kıpırdamamışsa , nezaketen yorumuma kısacık bir teşekkür dahi edememiş ise , favori listemden ya siliyorum ya da yok farzetmeye başlıyorum bu şairi. Çünkü , yalnızca kendine dönük bir insan izlenimi yaratır bende bu tür kişiler.Şiirlerini yazılarını yazarlar, insanların gözüne sokar mış gibi eklerler sitelere... İnsanlar okumaya çok da mecburlar mış gibi ... Okumasalar da olur mantığı gelişmiş.
Oysa bir şiir , bir yazı , okunmak için yazılmalıdır ve okuyan için bir şeyler ifade etmelidir diye düşünüyorum.Yazı ya da şiiri okuduğumda , konusuna ben de ortak olduğuma göre , konuyla ilgili yorum eklemem gerekir.Şair ya da yazar da , okuyucunun yorumlarını önemsemeli , okuyucuya birer insan oluşu nedeniyle bile de olsa değer vermeli , bunu da göstermelidir.
Ayrıca belirteyim , usta şairlere ait çok sayıda şiiri de okurum , sesli şiirlerini dinlerim ,paylaşırım. Şiir, zahmetli bir yoldur aslında. Çok okumak , araştırmak , usta kalemlerden yararlanmak gereken bir yoldur.Ben amatör bir ruhla bakıyorum şiire. Bu amatörce bakışımı da ömrümce koruyarak kendimi geliştirmek çabası içerisinde olacağım. Bu vesileyle , tüm usta şairlere , tüm usta sitemiz şairlerine de saygılarımı belirtmek isterim.
Son söz :
İnsan olarak sevgiye, saygıya , bir merhabaya , bir gülümsemeye yakın olan her insana ben de yakınım. Eserlerini okumaya çalışıyorum. Beğendiğim eserlerine yorum eklemeye ve takdirlerimi iletmeye , yüreklendirmeye çalışıyorum... Anlayanlar ve verdiğim değeri hak edenler , favori yazar , şair listelerime giriyor ve kalıyorlar , anlamayanlar gidiyorlar. Konu işte bu kadar net ve
bu kadar da basit ...
..............Hepimiz için , insanca ve sevgiyle saygıyla , güzel paylaşımlar diliyorum...
Tüm site dostlarımıza esenlik dileklerimle ...
YORUMLAR
Bu sefer kaleme aldığınız bu yazı çok güzel, bir önceki eleştirel yazınızla eş zamanlı okuyunca
haliyle ilk olarak bu cümle dile geldi.
bir de
"Başarılı şiirlerden ve şairinden ilham almak, yararlanmak siz konusudur çünkü." bir harf klavyeden kaynaklıdır muhtemelen ona dikkat çekeyim dedim
hayır, nazım ya da nesir’e yapılan övgü ya da eleştirel yoruma ilişkin cevaba dair diyeceğimi herkes demiş, bana bir şey kalmamış mı diye bakınıyordum aklıma geldi
geçen gün güne gelen şiire yapılan eleştirel yorum da çalışmanın sahibi eleştiren yorumun sahibini ( yorumda; hem, kısa kısa yüreğine sağlık, tebrikler vb., şeklinde yazanlara “bu şiirin hakkı bu değil daha geniş yorumlar yazılmalı” türünden iyi niyetli bir söylence hem de şiire eleştiri yapmış ama şiire yapılan eleştiri silinmişti) ağzındaki bütün harflerden yaptığı kırbaçla haşlamış ona rağmen her gelen hem beğeniye almış hem de "çok güzel yüreğine sağlık" diye tebrik etmişler!
Demeden geçemeyeceğim( ne yüreğine sağlık , şiir güzel olsa ne, ego tavan yapmış Nâzım gelse eleştiriyi kabul ettiremez . Allah muhafaza neyse ki sadece güne gelmiş ya ayın haftanın şiiri filan seçilse muhtemelen Cemal Süreya 'yı bile haşlardı) dedikodu değil bu olayı örneksiz anlatamazdım. Görüyorum bazı eleştiri yazanları ve aldıkları cevapları.
günün şiiri için
dokunulamaz
eleştirilemez
ya da
kusursuzdur
ve
her okuyan beğenecek diye bir ayet mi indi?
Şayet öyleyse; bilelim de narında yanarız diye gölgesine bile basmayalım.
Allah’ım Ya Rabbim
Bırakında eleştirsinler, bilmeyen öğrenir, ışık olur eleştiri yolunuz aydınlanır.
Ona höt
Buna höt
Oldu, hıhım oldu, tamam// diye foruma yazmıştım
Bir de şu kişi şiirime geldi ben de iadeyi ziyaret edeyim.
Sırf gel bana geleyim sana şeklinde algılanmasın diye kimseye gitmek istemiyorum. Alış verişe dönerse ederi kaç para derler! hadi çık işin içinden çıkabilirsen durumu hasıl olur.
Teşekkür ederim, selamlar
Mert YİĞİTCAN
Eleştirilere tahammül gösterebilen her insanı seviyorum.Hiç kimsenin de hiç bir şiirin de , dokunulmazlığı yoktur olmamalıdır.. kıllı insan, asıl övgülerden değil, eleştirilerden güzelleştiğini eksikliklerini giderdiğini bilebilen insandır.
Çapsız insanlar için ise, dokunulmazlık zırhları içerisinde adeta ilah muamelesi görmek isteği vardır.Bunlar yetersizlik komplekslerinden kaynaklanır değerli şair.
Teşekkür ederim katkınız için.
Filiz Şahin.
Bir şairi , eğer , okuduğum 3 - 5 şiirine yorum eklemişsem ve kılı dahi kıpırdamamışsa , nezaketen yorumuma kısacık bir teşekkür dahi edememiş ise , favori listemden ya siliyorum ya da yok farzetmeye başlıyorum bu şairi. Çünkü , yalnızca kendine dönük bir insan izlenimi yaratır bende bu tür kişiler.Şiirlerini yazılarını yazarlar, insanların gözüne sokar mış gibi eklerler sitelere... İnsanlar okumaya çok da mecburlar mış gibi ... Okumasalar da olur mantığı gelişmiş.
Oysa bir şiir , bir yazı , okunmak için yazılmalıdır ve okuyan için bir şeyler ifade etmelidir diye düşünüyorum.Yazı ya da şiiri okuduğumda , konusuna ben de ortak olduğuma göre , konuyla ilgili yorum eklemem gerekir.Şair ya da yazar da , okuyucunun yorumlarını önemsemeli , okuyucuya birer insan oluşu nedeniyle bile de olsa değer vermeli , bunu da göstermelidir.
*
Dost,
Yoruma, kısacık da olsa yanıt vermek nezaket gereğidir aslında. Selam alıp vermek gibi, bayram tebriğine karşılık vermek gibi. Sanal ortamda çok farklı insan tipleri var. İnceliklerden uzak. Şişkin egolar var. Siz, yazılan şiirden daha uzun ve emek vererek eleştirel bir yorum yazıyorsunuz, karşınızdaki bunu kişiliğine hakaret gibi algılıyor, kızıp köpürüyor ya da hiçbir karşılık vermiyor. Suya yazmak gibi.
Yoruma karşılık vermemek (küçük bir teşekkür) daha çok gençlerde sanki.
Ben de yoruma yanıt vermeyen kişilere bir şey yazmıyorum. Çünkü nezaketsizliktir bu en hafifinden.
Bu konulara, bazı eleştirel yorumlarımda birkaç kez değinmiştim.
"Körler sağırlar birbirini ağırlar" mantığından uzak kalınmasını, "has şiir"in öne geçmesini.
Sitenin magazinel ortamdan, küçük bir şiir işliğine dönüşmesini...
Burada bile yazdıklarınız, farklı bir yöne çekilip yanlış anlamalara uğramış.
*
Başarılı şiirlerden ve şairinden ilham almak , yararlanmak (siz) konusudur çünkü.
Küçük bir klavye hatası: (siz) değil, > söz
*
Dost,
Yine de
"İnsan Tükenmez"
diyelim.
Saygı ve Sevgimle,
Şiiri kendimizi tatmin etmekten çok okurlar için yazarız.
Onlara gereken değeri vermeliyiz. Bu konuda sizinle aynı görüşteyim.
Yorum yazıp da bir teşekkürü çok görenlere ben de kızıyorum.
Bir de beğendiğini belirten butonu silmeleri yok mu?
Çok mu zor oraya tıklayıvermek. En azından nezaketen.
tebrikler,
anlamlı bir yazıydı ve üstelik sizinle aynı görüşteyim:)
Şiirlerinizi okuyacağım, fırsat buldukça.
Siz de belki benim şiirlerimi okur, beğenirsiniz kimbilir:)
selâmlar..
glenay tarafından 4/9/2014 11:32:48 PM zamanında düzenlenmiştir.
Mert YİĞİTCAN
Esenlik dileklerimle.
gerçekçi bir paylaşımdı.
Sevgi saygı karşılıklı iletişim birbirini anlamak ve selam vermekten geçer
şairin selamı şiiri, karşılığı ise yorumudur.
alabilene ne mutlu.
saygılarımla
Mert YİĞİTCAN
Elbette ki sevgi sevgiyi , nefretler nefreti doğurur. Bu çok insanca'dır...
İnsanları , sevginin dilini kullanmaya , merhabalaşmaya , gülümsemelere , birbirini dinlemeye , anlamaya ve değer vermeye çağırıyorum . Anlayanlara da , yanlış anlayanlara da saygım var elbet.
Teşekkür ederim yorumunuz için.
Esenlik dileklerimle.
Can Hüseyin bey , yazım ile ilgili , yazımın içeriğinde hiç olmayan bir çok hususta , yazımda geçen ifadeler mişçesine yorumunuzda eleştrildiğini görmekteyim.
Öncelikle yazımın içeriği yukarıdadır... Beni , yazımın içeriğinde yazdıklarım ve kasdettiklerim bağlar.Günümüzde , en büyük insani sorun , insani diyalog, sevgi , saygı ve hoşgörü eksikliğidir..İnsanların bir diğerine ve topluma karşı tam duyarsızlık ölçeğinde duyarsızlaşmış oluşlarıdır...
Ben evet , bir insanım . İnsani yanlarım , insani zayıflıklarım da olabilir. Ama duygu ve düşüncelerimden , yazdıklarımdan , anlattıklarımdan gayrısını , fazlasını da kimse yüklememeli sırtıma...
Hep biliriz.İlgi ilgiyi , saygı saygıyı , sevgi sevgiyi doğurur... Yazı içeriğimi , insanlar arasındaki , sevgi , saygı , ilgi , alaka ve hoşgörünün artması , sosyal iletişimin güçlenmesi adına hazırladım.
İşin özü şu' dur... Sevgiyle yaklaşılmalı her şeye.Saygıyla ve hoşgörüyle de... Çünkü , sevgi sevgiyi doğurur...
Yorum ve eleştiriniz için çok teşekkür ederim... Sessiz , ilgisiz kalmaktan ise , eleştirel yorumların da sorunlarımızın çözümünde olumlu katkıları olacağına inanıyorum.
Esenlik dileklerimle...
Mert YİĞİTCAN tarafından 4/9/2014 8:59:40 PM zamanında düzenlenmiştir.
Can Huseyin
yazim da belirttigim gibi..
hepimiz bu dusuncedeyiz diye bizzat oz benligimizi..
kendi oz yaklasimimizi yermistim..
ve dilerim yanlis anlasilmam diye ibare koymus.. hangi yas arali oldugunu kestiremesem bile..
muellifinin ileri yas olgunluguna haiz beyfendi oldugu dusuncesi ile..
bi tereddut yazmistim yorumu..
yanilmadim.. bilakis ben tesekkur eder.. her ne kadar.. elestirdigim siz olmasaniz da boyle algilamaniza karsin..
olgun hosgorulu.. elestiriye acik sahsiniza tesekkuru borc addederim.. saygilar..
Can Huseyin
yazim da belirttigim gibi..
hepimiz bu dusuncedeyiz diye bizzat oz benligimizi..
kendi oz yaklasimimizi yermistim..
ve dilerim yanlis anlasilmam diye ibare koymus.. hangi yas arali oldugunu kestiremesem bile..
muellifinin ileri yas olgunluguna haiz beyfendi oldugu dusuncesi ile..
bi tereddut yazmistim yorumu..
yanilmadim.. bilakis ben tesekkur eder.. her ne kadar.. elestirdigim siz olmasaniz da boyle algilamaniza karsin..
olgun hosgorulu.. elestiriye acik sahsiniza tesekkuru borc addederim.. saygilar..
butunu ile ele alindigin da sakit yaklasimlar..
oncelikle.. bana yorum yapiyor ise insan.. cunku ben insani davranista bulundum..
paylasim yaptim..
guzel veya degil.. paylasimima yorum yapiyor ise insan.. yapmiyor ise degil..
gibi bir dusunceye kapi aralar yaklasim olmasi..
ve vakti zamani olmayan..
yahut.. zamani olsa da..
kendine hitap etmedigi icin yorum yapmaz ise..
sevmez isen beni bende sevmem seni..
anlayisi ile sakit gibi geldi bana..
oncelikle.. siiri seviyor..
edebiyati seviyor..
isek..
siir ile ugrasan ilgi duyan herkesi..
istisnasiz olarak..
insandir.. insan degildir.. tur yaftaya maruz birakmaksizin..
bununla birlikte..
siir veya yazi..
bir uyenin.. urettigi.. nesne..
vakit veya zaman da varsa..
ve eger gercekten yorumu hak ediyorsa..
olumlu olumsuz..
yorumlanmali diye dusunuyorum..
o arkadas listesine beni eklemis puan vermis yorum yapmis..
ben de ona yaparim.. dogru yaklasim degil..
siir ise..
siir yapar etmenler..
duz yazidan ayirir vasif.. uyak aruz alegori varmi..
duygular sahici mi..
yalan soyleyen sahtekar mi.. abartili mubalagli.. birinci tekil ile ikinci tekil iliskisi.. kaniksanmis beylik.. yandim kavruldum bittim mi.. sosyal konulara mi nester atiyor..
basarilimi vasatmi vasat altimi..
duz yazi ise edebi niteligi varmi bos laf salatasimi buna bakip.. yoruma gerek varmi degerlendirmeli.. gerek varsa yorum yapilmali.. diye dusunuyorum.. insallah yanlis anlasilmadim..
emeginize tesekkur eder.. dusuncenizi samimi paylastiginiz.. icin.. mutesekkirligimi ifade ederim..
aslin da hepimizin yaptigi..
bana zaman ayiriyor.. yorum yapiyor..
basma kalip klise..
yurege saglik kaleme ele saglik sagol diyor.. tesekkur ediyor ise.. favorim.. dolayisi ile iyi..
ziddi kotu gibi..
sakit dusuncemizi ifsa eder..
hatamizi yuzumuze vurur..
insan oldugumuzu hatirlatir.. yuzumuz kizartir bu calismayi kutlarim.. hayirli calismalar.. imza: fakir..
Can Huseyin tarafından 4/9/2014 6:49:07 PM zamanında düzenlenmiştir.
Mert YİĞİTCAN
Öncelikle yazımın içeriği yukarıdadır... Beni , yazımın içeriğinde yazdıklarım ve kasdettiklerim bağlar.Günümüzde , en büyük insani sorun , insani diyalog, sevgi , saygı ve hoşgörü eksikliğidir..İnsanların bir diğerine ve topluma karşı tam duyarsızlık ölçeğinde duyarsızlaşmış oluşlarıdır...
Ben evet , bir insanım . İnsani yanlarım , insani zayıflıklarım da olabilir. Ama duygu ve düşüncelerimden , yazdıklarımdan , anlattıklarımdan gayrısını , fazlasını da kimse yüklememeli sırtıma...
Hep biliriz.İlgi ilgiyi , saygı saygıyı , sevgi sevgiyi doğurur... Yazı içeriğimi , insanlar arasındaki , sevgi , saygı , ilgi , alaka ve hoşgörünün artması , sosyal iletişimin güçlenmesi adına hazırladım.
İşin özü şu' dur... Sevgiyle yaklaşılmalı her şeye.Saygıyla ve hoşgörüyle de... Çünkü , sevgi sevgiyi doğurur...
Yorum ve eleştiriniz için çok teşekkür ederim... Sessiz , ilgisiz kalmaktan ise , eleştirel yorumların da sorunlarımızın çözümünde olumlu katkıları olacağına inanıyorum.
Esenlik dileklerimle...
Herkes iyi şair iyi yazar olabilir ya da her ne isterse onun en iyisi olma şansını yakalayabilir ama insan olabilmek ayrı bir şeydir. Tamamen katılıyorum size, her kelimenize...
Saygılarımla ve dostlukla
Mert YİĞİTCAN
İnsan olabilmenin yolu ise , tüm insanlığa , tüm insanlara , hayvanlara ve doğaya , ırk , dil , din , mezhep , inanç ya da inançsızlık ayırımı gözetmeksizin , dostlukla , sevgiyle , saygıyla , hoşgörüyle yaklaşabilmek , bakabilmekten geçer...
Senin dinin , benim milletim , senin siyasi düşüncen , benim etnik kökenim gibi farklılaştırıcı , ayrıştırıcı yaklaşımlar " insan olduğunu iddia eden " hiç bir insan yakışmaz ve yakışmıyor da zaten...
Bu gün bütün dünyada insanların çektiğimiz acıların neredeyse hepsinin nedeni de zaten bu arkadaşım.
Tekrar teşekkür ediyorum. Esenlik dileklerimle.