Mobbing sürecinde psikolojinizi nasıl korursunuz?
Mobbing sürecine maruz kalıyorsanı,z hangi aşamasında olursanız olun kesinlikle herşeyin farkında olmalısınız. Ancak farkındalıkla güçlendirilmiş bir ruh hali size yardımcı olacaktır. Ayrıca bu süreci masumiyetinizi, kimliğinizi ve ilkelerinizi koruyarak atlattığınızda, inanın bana, kendinizi dünyanın en güçlü insanı gibi hissedeceksiniz ve gerçekten güçlenmş olacaksınız.
FARKINDA OLUN: Farkında olmanız gereken ilk şey şu ki bütün bu yıldırma, pes ettirme ve uzaklaştırma çabası sizde özel birşeyler olduğu için yapılıyor ya da ilkeli, sağlam bir duruşunuz olduğu için. Unutmayın "kimse arkasındakiler hakkında konuşmaz". Yani aslında sizin potansiyelinizden korktukları ve sizi bir tehdit olarak gördükleri ve kontrol altına alamadıkları için size bunları yapıyorlar. Ayrıca şunu da göz önünde bulundurmanızda fayda var; bazı takıntılı insanlar sahip olmak istedikleri ama olamadıkları şeyleri yok etmek isterler. Hükmedemezsen yok et, mantığı diyebiliriz buna. Bu yüzden sergilenen tavırlara aldanıp kendinizi değersiz, hiçbirşey beceremeyen, sürekli hata yapan ya da sevilmeyen biri olarak görmeyin. Adil bir ortamda olsaydınız herşey tamamen farklı olurdu; bunu mtlaka kavrayın. Sizde özel birşeyler var ve bu bazı insanların kıskançlığını ve öfkesini üzerinize çekiyor ve tedirgin olmalarına neden oluyorsunuz.
KENDİNİZE YÜKLENMEYİN: Mobbingin acımasız yanlarından biri, mobbing mağdurunun başkaları tarafından suçlanmasıdır. Ben de mobbing sürecindeyken yardım almaya çalıştım ve bazı insanların bana sorduğu ilk soru "sen ne yaptın?" sorusu oldu. Yanıt basitti: "ben hiçbirşey yapmadım". İşte mobbingin çıkmazlarından biri budur. Aslında masum birinin hedef alındığına kimse inanamaz. Mutlaka birşey yapmış olmalıdır! Durup dururken bir yönetici sizinle neden uğraşsın ki! Olayın dışında olan birinin bunu anlaması zordur. Bazı şirketlerde hakim olan güç savaşlarını herkes bilemeyebilir. Bu yüzden sizi anlamayabilirler ama bu moralinizi bozmasın. Sırf yetenekli olduğu için binlerce insana bu yapılıyor. Sakın suçluluk hissetmeyinve kendinizden şüphe etmeyin. Bu sürecin ilk aşamasında kendinizi eleştirmeye eğilimli olurunuz. Bunu ben de yaptım. "Çok mu soğuk ya da resmi davranıyorum? Yeterince düşünceli değil miyim? Daha mı güler yüzlü ya da yardımsever olmalıyım?..."
Mobbingin en zor süreci genellikle ilk aşamasıdır çünkü olanlara bir anlam veremezsiniz. Kendi kendinize "Ben kimseye birşey yapmadım, neden böyle davranıyorlar?" dersiniz. Olup bitene anlam veremediğiniz gibi neyin içinde olduğunuzu da anlayamazsınız. Daha önce de belirttiğim gibi konu sizin yaptıklarınız değil. Size karşı duyulan kontrolsüz öfke. (Mobbinge uğradığınızı nasıl anlarsınız başlıklı yazıda verdiğim Facebook örneğini hatırlayın, işin özü. )
Kişisel gelişimimiz için kendimizi elbette gözden geçirmeliyiz ama mobbing sürecinde kendinize karşı acımasız davranmamaya çalışın. Zaten sizin yerinize bunu yapmaya çalışan yeterince gönüllü var!
MOBBİNG TELKİNİ YAPIN: Mobbing baskısı altındaysanız bazı şeyleri sürekli kendinize tekrarlamalısınız. Hatırlatmalısınız demiyorum çünkü zaten unutmamalısınız. Mobbing nasıl sürekli tekrarlanan davranışları kapsıyorsa sizin de aynı şekilde olumlu tekrarlar yapmanız gerekir. Şunları sıklıkla tekrarlamaya çalışın:
Sizin pek çok iyi özelliğiniz var ve bütün bunlar bu yüzden oluyor.
Başkalarının sizin hakkınızda konuşmaları nedeniyle üzülmenize hiç gerek yok çünkü başkalarının düşünceleri ya da sanrıları gerçek değildir. Sadece sizin sözleriniz ve eylemleriniz gerçektir ve sizi yansıtır. Başkalarının yorumları ya da tahminleri değil.
Size mobbing uygulayanlar için sizin söyledikleriniz ya da gerçek kimliğinizin bir önemi yok çünkü onlar sadece inanmak istediklerine inanır; olayları daima çarpıtırlar. Bu yüzden böyle insanları ikna etmek için enerji ve zaman harcamanıza gerek yok.
Çevrenizde her ne olursa olsun, siz adil ve dürüst olduğunuz, daima doğru olanı yapmaya devam ettiğiniz sürece hiç kimse sizinle ilgili yaptığı "başarısızlık" planlarını gerçekleştiremez. Kötü insanlar sizi en fazla yavaşlatabilirler; ama engelleyemezler.
SAHİP OLDUKLARINIZIN FARKINDA OLUN: Kendinizi sürekli çevrenizde olup bitenlerle tüketmeyin. Kesinlikle çevrenizde gelişen olayların farkında olun ama sürekli buna kilitlenmeyin. Sevdiğiniz insanlar, eviniz, sağlığınız, düşünebilme yetiniz, sizi bekleyen ve değiştirme şansınız olan geleceğiniz, hayal kurma yeteneğiniz ve daha pek çok şey için şükredin. Hayatınızdaki güzelliklere ve kendiniz olmaya odaklanın.
KENDİNİZİ RAHATLATIN: Psikolojik yorgunlukla başa çıkmak fiziksel yorgunlukla başa çıkmaktan daha zordur. Bu yüzden psikolojik rahatlama yöntemleriniz olmalı. Sakince kafa dinleyebileceğiniz özel bir yeriniz olabilir. Belki de odanızda mum yakmak sizin için rahatlatıcıdır ya da film izlemek. Belki de pijamalarınızı giyinip yatağınızda sıcak süt içmek. Belki de benim gibi Harry Potter fanatiğisinizdir ya da yemek yapmayı seviyorsunuzdur. Sizi rahatlatan şey neyse, düzenli olarak ona zaman ayırın. Kendinizi dinleyin ve kendinize baskı yapmayın. Kendi rahatlama yöntemlerinizi keşfedin. Mobbing psikolojisinin, hayatınızı istila etmesine izin vermeyin.
Bir sonraki yazı: Mobbinge karşı ilk tedbiriniz kişiliğiniz olsun.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.