- 565 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
ATEŞ VE ORMAN
İsrailli yazar Yosef Agnon, 1881 de Galiçya’da dünyaya geldi. 1909 da İsrail’e yerleşen yazar Birinci Dünya Savaşı sırasında Avrupa’ya gitti. 1924 te yurduna dönen Agnon Kudüs’e yerleşti, ve yazmaya başladı. Asıl adı Yosef Çoçges olan yazar Agnon adını, ilk hikayelerinden biri olan Agunot’dan çekmişti. 1930 yılında yayınladığı Bir Gecelik Konuk adlı romanında, Polonya Yahudilerinin iki savaş arasında içine düştükleri umutsuzluğu dile getiren dile getiren yazar, Avrupa edebiyatına özgü sosyal simgeciliği ustaca birleştirmektedir. Daha sonra art arda yayınladığı Ova Olan Tepe, Okyanusun Dibinde, Dün Olup Bitti adlı romanlarında, Mısevilerin Filistin topraklarına yerleşme macerasını şiirli bir üslup ve zengin bir hayal gücüyle ve canlı bir destan havası içinde yansıtmıştır. Kendine dünya çapında ün sağlayan Ateş Ve Orman, adlı hikaye kitabında, Nazilerin cinayetlerine kurban giden soydaşlarının umutsuzluğunu olan acılığıyla gözler önüne sermiştir. Modern Musevi edebiyatının en büyük temsilcilerinden biri sayılan Agnon, Tılsım adlı ünlü yapıtında, klasik İbrani dilini o güne değin rastlanmadık bir ustalık ve kıvraklıkla kullanmıuştır. Bununla birlikt, Agnon’un edebiyat anlayışı bakımından geleneksel geğerlere ve geçmişe bağlı kalışı, öağdaş gerçekler derinden sezip canlandırmasına engel olmayacaktır. Nitekim, modern dünyanın umutsuz ve kahredici havası ile bu hava içinde yaşamak zorunda bırakılan bireyin bunalım dolu iç dünyası, Agnon’un yapıtlarında bütün çıplaklığıyla dile gelmektedir. 1970 yılında ölen Agnon , İsveçli kadın yazar Nelly Sach’la ortaklaşa olarak, Nobel Edebiyat Ödülü’nü almıştır.