Mobbing de kurban nasıl seçilir?
Bundan önceki yazılarda mobbingin ne olduğuna ve mobbing sürecinin nasıl işletildiğine değindik. Peki en çok kimlere mobbing uygulanır? Mobbing uygulanacak kişiler nasıl seçilir?
Mobbing yoluyla kuşatma altına alınan kişiler daima bulundukları ortamda en başarılı ya da başarılı olabilecek, parlak, yetenekli ve donanımlı kişilerdir. Eğer mobbing kurbanı olarak seçilmişseniz bunun nedeni, sizin genelde yöneticinizden ve ortamdaki pek çok kişiden, kişilik ve performans olarak daha iyi olmanızdan ve daha çok sevilmenizden kaynaklanır. Eğer ışığınız yöneticilerinizin gözlerini fazlasıyla almaya başlıyorsa veya ışığınız yöneticilerinizin karanlığını çok fazla aydınlatıponun yetersizliklerini ortaya koyuyorsa, şüphesiz siz, farkında olmadan mobbinge davetiye çıkartıyorsunuz demektir.Buna ek olarak şirket içinde hiçbir çeteye dahil olmadıysanız, tamamen bağımsızsanız daha tehlikeli bir hedef haline geldiniz demektir.
Daha önce de belirttiğim gibi mobbing bir örgüt işidir. Bu yüzden mobbing sürecinde yöneticinizin tek başına olduğunu düşünmeyin. Sizi yıldırmak, sindirmek ya da istifaya zorlamak için pusu kuran grup üyeleri geniş bir çeşitlilik gösterebilir. Sadece potansiyel yükselişinizi fark eden yöneticiniz değil, size ilgi duyan ama samimiyet kurmak yerine mesafenizi korumayı seçtiğiniz bir hayranınız, size ilgi duyan birine karşı hayranlık besleyen bir hem cinsiniz ya da açığını bildiğiniz herhangi biri ve daha fazlası bu mobbing takımında olmaktan mutluluk duyacaktır. Mobbing sadece işyeri rekabeti sonucu ortaya çıkmaz. Size karşı kıskançlık besleyen biri, size karşı olumsuz duygular besleyen diğer insanlarla işbirliği yapacaktır. Sizinle hiçbir ilgisi olmasa dahi, yöneticisinin pis işlerini yapan bir çalışan ona hizmet etmek ve elbette ödülünü almak isteyecektir. Bu yüzden sakın "ben kimseye kötülük etmedim" düşüncesine saplanmayın! Konu sizin yaptıklarınız değil; gücünüz, yetenekleriniz ve başka insanların sizin sırtınızdan elde edeceği kazançlardır.
Mobbingin hedefi, bütün bu çıkar ve güç savaşları arasında parıltısıyla başkaları tarafından tehdit olarak görülen kişidir. Bu yüzden pasifize edilmeye ya da kurumdan uzaklaştırılmaya çalışılır. Unutmayın, pek çok insan, özellikle de hırslı ve kontrolcü insanlar, güçlü insanları kesinlikle sevmez.
Bir sonraki yazı: Mobbingde kurban güçlü çıkarsa?
*İlham Süheyl Aygül - Beyaz Yakalının Seyir Defteri eserinden yararlanılmıştır.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.