- 1648 Okunma
- 16 Yorum
- 1 Beğeni
Fetva
Gecenin ilerleyen vaktinde kapanan göz kapaklarına daha fazla direnemeyen Çoban Ali, kepeneğinde bürünüp olduğu yere büzüldü. Uyku bu ya, olup bitenleri duyamayacak kadar derindi. Uykusunun arasında yüzüne çarpan soğuk poyrazla kendine gelip uyandı. Ama hâlâ uykusu açılmamıştı. Uykulu gözlerle etrafına bakındı ve koyunlarını göremedi; fakat koyun köpeğinin ağzı dahil her yeri kan içindeydi.
Teamüller gereği, sürüden ayrılan koyuna söz geçiremeyen köpek, o koyunu parçalayıp yeme hakkına sahipti.
Bunu bilen Çoban Ali, öfkeyle doğrulurken bir yandan da köpeğe; “Bütün sürü mü söz dinlemedi be arsız köpek” diye söylendi. Öfkesinden ve soğuktan bütün bedeni zangır zangır titriyordu. Bu arada uzaktan uzağa kulağına gelen çan sesleri duydu. Karanlıkta çan seslerine doğru ilerleyince koyunlarının, korkudan oldukları yerde birbirlerine sokulup büzülmüş olduklarını gördü.
Koyunlarını görünce uykusu açılan Çoban Ali, daha keskin gözlerle etrafını inceledi ve köpeğinin az ilerisinde bir kurt sürüsünün cansız yattığını gördü. Öfkeyle söylediği sözlerden dolayı mahcup oldu.
Kendi hayatını hiçe sayarak sürüyü koruyan köpeğinin başını okşayarak “Aferin Sana Karabaş. Bu hareketini ödüllendiriyorum. Sürüdeki en yaşlı koyunu sana bağışlıyorum.” dedi.
Öyle mal canlısıydı ki Çaban Ali, kurtarılan koca sürüden genç bir koyunu dahi çok gördü köpeğine; ama aradan geçen yıllar, köpeğin koyununun ömrüne ömür kattı… Koyun, tekrar tekrar kuzuladı, kuzuları kuzuladı ve kuzuların kuzuları derken yüz koyuna ulaştı köpeğin koyunları.
Bir gün köpek öldü. Çoban Ali, sadık köpeğinin ölümüne epey hayıflandı, üzüldü ve köpeğin koyunlarını nasıl değerlendireceğini düşündü. Aklına hocadan bir fetva almak geldi. Hiç vakit kaybetmeden hocaya gidip durumu anlattı. Hocanın vereceği fetvayı sabırsızlıkla bekledi.
Hoca; “Köpeğin yavruları var mı?” diye sordu. “Var” dedi Çoban Ali.
Hoca; “O zaman koyunların otuzu yavrulara, otuzu sürüye bakana, yirmisi kesilip köylüye yedirile, kalan yirmisi de bu fetvayı verene” dedi.
Çoban Ali, yarı memnun yarı şaşkın köyüne doğru giderken içine bir kurt düştü.
‘Yahu, bu koyunlarda hocanın hakkı nasıl oluyor ki?’ diye düşündü ve geri döndü.
Hoca, az önce giden adamı karşısında görünce şaşırdı.
“Hayırdır, aklına takılan bir şey mi var?” dedi.
“He ya hocam, var. Bütün payı anladım da sen bu itin nesi olursun?”
Emine UYSAL /12.01.2014
YORUMLAR
Düşündüm ki:
Fırsat hocasıdır, fetvâsı ahmak!
Avanağı görüp- kendin' müftüler,
Açgözüne gire, yirmi çift tırnak!
Cübbesi yanası, câhil tütsüler!. .......kadiryeter
Yazıya da şiirle yorum olur mu?...Kadir... - ne bileyim öyle yorabildim... kolayıma geldi.
Hakkı, hak edene ver hakkıyla... hak teri kurumadan... çoban köpeğinin kanı kurumadan!.
Sağlık dileğimle Selâm ederim.
Kadir Yeter.
25 ŞUBAT 2014 TRABZON.
w.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=125553
Emine UYSAL (EMİNE45)
Merhaba Emine Hanım, hiç güleceğim yoktu..Öyle bir zamanda beni güldürdün ki sorma...Tabi bu arada düşünmeden de yapamadım. İnsanoğlunun çıkarcılığı her yerde kendini gösteriyor. Çok güzel bir sondu.. Tebrik ediyorum. Selâm ve saygılarımla.
Emine UYSAL (EMİNE45)
Yazım bunu başardı ise ne mutlu bana
sayılar
Durmuş Çağlayan
Ne kadar güzel ve anlamlı bir hikaye
Hem güldüm hem de derin derin düşündüm.
İnsanoğlu menfaati için köpeğin bile akrabası olabiliyor. Üzücü ama gerçek maalesef.
Bu güzel yazı için tebbrik ederim.
Selam ve sevgilerimle.
Emine UYSAL (EMİNE45)
Bunu sizden öğrendim, düşünmeye sevk ettiysem ne mutlu bana
Teşekkürler hocam
sagılar
Emine UYSAL (EMİNE45)
sevgimle
Ne çok şey söylemişti yazı. Hepsi duyula diye de bir gailesi yoktu. Atmıştı denize. Tıpkı iyilik gibi. Tebrikle.
Emine UYSAL (EMİNE45)
saygılar
“He ya hocam, var. Bütün payı anladım da sen bu itin nesi olursun?”
BU ne güzel bir paylaşım ne güzel haddini bildirmekti.
Hoca efendi taş attı kolu ağrıdı onun hakkını istemiş !
Bunları var yaaa !!
Sürü gibi çoğaldılar..
Tebrikler Emine hanım sabah, sabah ufkumu açan bir yazı okudum. Teşekkürler, selamlar.
Emine UYSAL (EMİNE45)
sevgimle
:)))))
helal renkdaşım
ne derler ekmeği ekmekçiye bir ekmek de üste...
ne çekti bu memleket bu fetvacılardan
halende çekmeye devam ediyoruz....
ülkemin hal aynasını okudum adeta...
ve yürekten alkışladık kalemini
Emine UYSAL (EMİNE45)
saygımla
Emine UYSAL (EMİNE45)
Unutulmasın diye ben de yazdım.
sevgimle
Emine UYSAL (EMİNE45)
sevgi ve selamlarımla
yine çaktın on ikiden....sen ne dersen de.... ben çok sevdim çoban aliyi.... fetvası bata şerefsizin...saygılar
Emine UYSAL (EMİNE45)
Teşekkürler, saygımla
Emine UYSAL (EMİNE45)
sevgimle
Emine UYSAL (EMİNE45)
Beğenin için teşekkür ederim
selam ve sevgiler
Değerli dostlara katılıyorum, sevgili Emine Hanım. dört dörtlük bir çalışma okudum kaleminizden.
Yürekten kutlarım.
Selam ve sevgilerimle...
Emine UYSAL (EMİNE45)
sevgilerimle
İnsan bencilliğinin gözler önüne serildiği çok güzel bir paylaşımdı. Tebrik ederim hemşehrim. Gönül dolusu selam ve sevgilerimle...
Emine UYSAL (EMİNE45)
Ben teşekkür ederim Hemşehrim.
selam ve sevgiler
..))))))))..Güldürürken düşündüren bir yazıydı tebrikler arkadaşıma.. sevgilerimle
Emine UYSAL (EMİNE45)
sevgimle
Çok güzeldi gerçekten.
Vurucu cümle de sonda yaptı yapacağını.
Tebessümlerle okudum.
Çok akıcı, çok sade ve insanı yormayan bir üslubu vardı.
Emine UYSAL (EMİNE45)
Teşekkürler bir tutam hayat
saygılar