- 527 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Porzerin...
Yıl 1979’du yani 35 yıl kadar önce.
Mardin’in Arapça konuşulan Kabala kasabasına gitmiştim görevim gereği.
Genelde meslek hayatım boyunca öğrencilere soru sormadım,çünkü kısa sürelik bir sorunun geçerli,güvenilir ve objektif olamayacağı aklımdaydı hep.
Lakin illaki bir şeyler sormam gerekiyorsa da,öğrencilere adlarını sormuşumdur.Bir insanın en kolay öğrendiği ve hele hele bir başkasının karşısında kendini rahatça ifade edeceği alandır da adımız.
Baktım sınıfta adı Porzerin olan bir kız vardı.
Burada bu adın kullanılmış olması dikkat çekiciydi.Hemen öğretmene,
-Merak ettin mi bu adı,nasıl bu kızcağıza isim olmuş diye araştırdın mı diye sordum.
Zaten "çevre incelemesi "olarak da görülecek bir işti sorum.
Öğretmen,
-Merak etmem mi,ben de ana dili Arapça olan biriyim.Bu isim Kürtçe olup,tabi ki anlamak istedim hemen dedi.
Ve devam ederek:
-Bu kızın babası oldukça yoksul olup,geçimini çerçilik yaparak kazanmakta,buna bağlı olarak da yöreyi gezmektedir.Bir zaman önce Yalım,Mazıdağı,Derik üzerinden Viranşehir’in köylerine ulaşır.Ulaşır ama zaman geçip,gece olmuştur.İnsanı çerçi diye sokakta bırakmanın da mantığı olmaz/olamaz deyip,bir mezrada konaklar.Konakladığı evde de epey itibar görür,sonra kendisine hizmet eden kıza adını sorar.O da,Porzerin deyince,’Kız,ahdım olsun,bir gün kızım olursa,söz,senin adını koyacağım ’der.
Adak,yerine getirilmesi önemli olan bir değerdir bu yörelerde.
Gel zaman git zaman çerçinin bir kızı olur ve Viranşehir’deki adak aklına gelir hemencecik.Kızına da kendinin iyi "ağırlandığı" evin kızının adını koyuverir.
................
O zaman küçücük bir kız olan Porzerin,şimdi kırklı yaşlarına ulaşan bir kadın olmuştur.Dilerim 6-7 yaşlarındaki "altın saçları" hala varlığını sürdürmekte olsun.
Türkçede de,Porzerin adının,"altın saçlı" anlamına geldiğini bilerek.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.