- 3936 Okunma
- 10 Yorum
- 0 Beğeni
KARAMÜRSEL SEPETİ
Efendim bu gün Biraz Karamürselden ve o çok meşhur olan Karamürsel sepetinden bahsedeceğim izniniz olursa.
Ne alaka demeyin...Her zaman hiciv, mizah ya da siyaset üzerine yazacak değiliz ya bu sefer de böyle olsun.
Karamürsel, Kocaeli İlimizin İzmit Körfezi kıyısında oldukça şirin bir ilçedir. Osmanlı Padişahlarından Orhan Bey döneminde onun komutanlarından Karamürsel tarafından feth edildiği için de o tarihlerden bu güne kadar Karamürsel diye anılır bu güzel ilçe.
Karamürsel, bir diğer ilçe olan Değirmendere ile birlikte fındığı ile ünlüdür. Ancak iki şeyiyle daha oldukça ünlüdür bu ilçemiz: 1- Pehlivanları ki bunlar içinde pek çoğu Kırkpınar yağlı güreşlerinde altın kemer sahibidirler. Örneğin Ahmet Taşçı 2- Sepeti ile de ünlüdür Karamürsel
Sultan Abdülaziz zamanında saraya gönderilen sebze, meyve hep bu Karamürsel sepetleri ile gönderilirmiş. Kestane ağacından yapılan bu sepetler aslında o kadar da küçük olmamakla beraber cüsselerine göre oldukça fazla zerzevatı taşıyabilme özelliğine sahipmişler. O yüzden olsa gerek Karamürsel sepeti hep ’ Ufak tefek ’ olarak anılmış.
Sonraları dilimize nasıl ve nereden girmişse bir tabir girmiş ’ Sen beni ufaktefek gördün de Karamürsel sepeti mi sandın ?’
Aslında bu söz bile zaman içinde değişikliğe uğrayarak bu hale gelmiş çünkü daha da evvelinde bu sözün ’ Sen beni karakuru gördün de Karamürsel sepeti mi sandın? ’ Şeklinde kullanıldığını biliyorum. Ancak bu deyimin her iki söyleniş şeklinde de bir sıkıntı var çünkü Karamürsel sepeti aslında ufak tefek bir sepet değil, karakuru hiç değil. Sepetlerin cüssesinin ufak olmayla renginin kara ile uzak yakın bir alakası yok. O halde?
Bu sözün daha da aslı ’ Sen beni karakuru gördün de Karamürsel kıspeti mi sandın ?’ olmalı diye düşünüyorum. Çünkü pehlivanları ile ünlü bu ilçemiz doğal olarak onların giysisi olan kıspetleriyle de ünlüdür ve manda derisinden yapılan bu bu pehlivan giysilerinin rengi siyahtır. Yani karakuru olan sepet değil kıspettir.
Genelde bizi adam yerine koymayan, küçük gören, ya da korkutmak isteyen insanlara deriz bu sözü ’ Sen beni ufak tefek gördün de Karamürsel sepeti mi zannettin ?’ Yahut da ’ Sen beni karakuru gördün de Karamürsel sepeti mi zannettin ?’
Dün akşam geçtim aynanın karşısına şöyle kendimi baştan aşağı bir süzdüm. Benim gözlemlerime göre kara değilim. Yani ne zenci ne de esmer denemez benim için. Kuru da değilim. Tabii bu söylediklerim benim kendimi nasıl gördüğümle ilgili...Belki de hem karayım hem de kuruyum ama farkında değilim. Öyle ’ Karamürsel kıspetine benzer bir halim yok.’ diyorum ama belki de benziyorumdur.
Peki Karamürsel’in o ufacık tefecik zannedilen sepeti gibi ufaktefek bir adam mıyım?
Yahu boy 1.66, eni hiç sormayın, bayağı bir balkon var her iki cihette de...Ağırlık desen kemikli olarak seksen kilo civarında varım. Bu durumda ufaktefek bir insan da sayılmam. Daha doğrusu ben kendimi öyle görüyorum.
İşte bunu sormak için yazdım aslında bu yazıyı...Bu kadar lafı da sırf bir soru sormak için yazdım tüm dostlara.
Beni pek çoğunuz şahsen tanırsınız. Tanımayanlar da resimlerimi görmüşlerdir, pek çok yazımda ve şiirimde kullandım...Sizce ben Karamürsel sepetine ya da kıspetine benziyor muyum? Bakın yukarıya da bir adet Karamürsel sepeti resmi koydum..Bir benim profil resmime bakın, bir de o sepetin resmine ve Allah aşkına bir benzerlik varsa lüften yazın. Bu konuda en sert cevaba bile razıyım. Mesela ’ Karamürsel sepeti kim sen kim, keşke ona benzesen, ’ filan diyebilirsiniz.
Neyse...Karamürsel diyerek başladık bir Divriği türküsü ile bitirelim
Dere geçit vermezse
Atlarım taştan taşa
Yelpir yelpir fistanın
Yırtarım baştan başa
Oy nereye nereye
Koyun indi dereye
Uzaktan el etme yar
Gel beriye beriye..
YORUMLAR
Sevgili Kardeşim,
Bu Türküler seni de baştan çıkartacak, dikkatli ol.
Sepet deyince küfe , küfe deyince kadın kadın deyince
En.güzeli de., yorum yapabilen , çirkini ayırt edebilen ve teceül -i arif sanatını en iyi kullanabilen harika bir yazarsın .
İyi ki varsın , iyi ki varsın, iyi ki varsın.
Sende kim takar Yalova Kaymakamını deseydin. Aynı coğrafi bölgedeler nasılsa
Eskafurullah sepete benzer bir halin yokta göbek ve g.. küfeye benzemeye başlamış )))))))))))))))))))
sami biberoğulları
Yalova il olalıberi artık '' Kim takar Yalova Kaymakamını ''Diyemiyoruz maalesef.
Şimdi anlamdığım husus şu: Küfe olmak sepet olmaktan daha mı iyi ? )))))))))))))))
Bu arada: Hoş geldin..Allah kabul etsin Umreni.
Selam ve sevgiler.
İlginç bir sepet hikayesi olmuş.
Karamürsel'e bir kaç kez gitmişliğim vardır yıllar önce.
Güzel bir ilçe gerçekten.
Karadeniz de de vardır fındık sepetleri.
Biraz daha büyüktürler ve ''Kot'' adı verilir onlara.
Espriyi severiz, her cümlenin sonuna bir tebessüm eki getiririz ya;
Kafası büyük olana da ''Kot kafali'' derler bizim oralarda.
Rahmetli yengem de bana çok takılırdı bu kot kafa cümlesi ile.
Elinize sağlık hocam.
Güzeldi yine.
sami biberoğulları
''Kot kafali' benim de yabancısı olmadığım bir tabir...Rahmetli annem en çok bana derdi bu sözü, kafam büyük olduğu için. O bakımdan bir benzerlik olabilir evet))))))))))))))
Selam ve sevgilerimle.
Balkon geniş demiştiniz değilmi hocam:) Bir sepete bakıyorum birde balkon geniş, varmı bir benzerlik, belki bakış açısına göre benzetebilirizde benzetmeyebilirizde.Şimdi yazının başına gelelim hep mizahmı yazacağım demişsiniz ama kalemin kanında var kayıyor illaki mizaha,bozuyorsun tüm ciddiyetimizi abim ne diyebilirimki:)
Yine bilgilendik ve yine gülümsedik ama işin gerçeği ben pek benzetemedim sizi sepete,pardon karamürsel sepetine.En azından fiziken benzetemedim ama karamürsel sepeti ruhu taşıdığınız noktasında bir benzerlik söz konusu olabilir.Bir farkla bence siz karamürsel sepetinin taşıyacağı yükten(Tarih,mizah,objektif kalem olma,insanlık ve diğer değerli yükler) daha fazlasını başarıyla taşıdığınıza eminim.Sevgi ve selamlarımla.
sami biberoğulları
Ben sanıyordum ki '' Yahu abi ne münasebet, estafurullah '' Filan yazarsınız...Bak şimdi resmen komplekse girdim))))))))))))))
Sepetin ruhuna benziyorum demek ki ha? Soracam ben sana sepetin ruhunu)))))))))))))))
Selam ve sevgilerimle.
Yani iki resim arasındaki yedi farkı mı bulacağız hocam?
Ya da benzerliği mi :)
İlahi hocam ya!
Sanki bıyıklarınız az çekmiş gibi :)
''Cüsselerine göre oldukça fazla zerzevatı taşıyabilme özelliği'' sizin tek ortak noktanız olsa gerek.
sami biberoğulları
Ben sanıyordum ki '' Yahu abi ne münasebet, estafurullah '' Filan yazarsınız...Bak şimdi resmen komplekse girdim))))))))))))))
Selam ve sevgilerimle.