- 363 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Veda
VEDA
Ayşe Kulin’in bir romanı Veda. Roman kahramanı Ahmet Reşat Bey son Osmanlı Maliye nazırlarından. Kurtuluş Savaşı sürerken milli ordunun yanında yer almayanlar kara listededir. Ankara Hükümeti’nce vatana ihanetle suçlanmaktadırlar. Ahmet Reşat Bey de aynı suçlamayla karşı karşıyadır. El altından Anadolu’daki kurtuluş mücadelesine yardımcı olmuştur. Ama bunu kime nasıl anlatacak? Ahmet Reşat Bey,bir İtalyan vapuruyla ülkeyi terk eder.
Bir de film var Veda adını taşıyan. Zülfü Livaneli’nin bir filmi. Filmin konusu Atatürk’ün son iki saati üstüne kurgulanmış. Çocukluk arkadaşı Salih Bozok’un Atatürksüz bir hayatı reddedip kendini vurması Veda’nın odağında yer alıyor.
Bizim anlatımızın kahramanları Nuru ameyle Halim enişte. Halim enişte hasta. Kayseri’deler. Göçtüler Kayseri’ye. Yaş kemalini bulmuş. Hastalık sayrılık... Doktor,hastane... Kayseri’de doktor yanı başlarında. Oğulcuk’ta öyle mi ya?
Bir gün piknikte rahatsızlanır Halim enişte. Hemen hastaneye acile getirir Ömer. Ömer büyük oğlu Halim eniştenin. Servise alırlar enişteyi. Birkaç gün gözetim altında kalır. Sonra taburcu olur. Halim enişte iyi tiryakidir. Doktor sıkı sıkı tembihler:
“Bundan sonra sigara yok. Sigara içersen biz sana yardımcı olamayız.”
Halim enişte köye geldi. Kültür parkta oturuyoruz. Anlatıyor. Öyle de güzel anlatırdı ki...Elinde sigara:
“Yahu enişte! Doktor içme diyor. Sen tınmıyorsun. Yapma...” dedim. Kıs kıs güldü:
“Ne yapayım? Bırakamıyom işte. ”
Nuru ame çok çabaladı. Bıraktıramadı. Gizli gizli içti yine. Hem de çok ağırlaşıp baş yastığa gelene kadar. Eğer fırsat bulsa yine içerdi.
Halim eniştenin son günleri. Ziyarete gelenler oluyor. Nuru ame hayat arkadaşıyla baş başa. Evde yalnızlar.Nuru ame baktı buğulu gözlerle Halim enişteye:
“Halim! Goz açıp gördüğüm,gönül virip sevdiğim. Bana az çektirmedin. Almanya’ya gittin. Evin umuru üstüme galdı. Geldin Almanya’dan. Öyle belli iş dutmadın. Amma benim yanımda ala garlı Erciyas’ıdın. Kolgen,nefesin varıdı. Beni goyup gidiyon. Sana haggımı helal idiyom. Sen de helal et...”
Dolu dolu döküyor Nuru ame. Halim enişte konuşamıyor. Onun da gözlerinden yaş geliyor. Ağlaşıyorlar. Halim enişte bir taraftan da kafa kekiyor:
“Hakkım helal olsun.” diyor hal diliyle.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.