- 408 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Tarihin Semboller Dünyası 3
Şimdi keçi totemdi bir grupla, inek totemdi bir grup ittifak etmiş olsun. İttifak yasası gereği bunlar, cinsel birleşme yoluyla ilanen kardeş olacaktılar. Yani inekle, keçi cinsel ilişki kuracak. Bunun yontu dilinde anlatımı nasıl olacak?
Eğer yontuyu yapan inek totemdi grupsa bu grup kendisini insan olarak yontacak. İttifak yaptığı ve ilanen kardeş olduklarının somut kanıtı olan cinsellik yapma hikâyesini de yontu şeklinde ortaya koyacaklardı. İnek totemdi grup kendini insan oluşla figür ederken karşı ittifakı grubu keçi olarak figür edecekti. Bir resimde teke insanla cinsel temas kuruyorsa, diğer şekilde de insan keçi ile cinsel temas kuracaktır.
Yok, eğer keçi totemdi grup bu yontuyu yapıyorsa, keçi grup kendisini insan olarak yontacaktır. Bu kes insan inekle (karşı kadın cinsle) cinsel temas kuracak. Diğer figürde öküz (karşı erkek cins) bu taraftaki insan (kadın cinsle) cinsel teması figür edeceklerdir.
Burada anlatılmak istenen yasaya uygunluktur. İki totem grup (öküz ve teke ya da inek ve keçi grup) bir arada üretip takas etmeye başlamışlar. Birinci mesaj bu. İkinci mesajda da bunlar birbirini ilanen kardeş yapmışlar. Kardeş olmanın kanıtı da birbiri ile cinsel ilişki kurabilmeleridir. Cinsel ilişki yoksa kardeş olmaları ve o aşamada iki grubun temas etmeleri olanaksızdır.
Görüldüğü gibi ortada ne azıtma var. Ne de sapıtma vardır. Sadece yasa, sadece söz vardır. İlk dönem yasaları tedavülden kalkıp bilinemez olmuştur. Ama bu bilinmezliği aktaran ittifakı dönem yontuları da ortada cirit atmaktaydı. Bu kodlar okunamadığı için gerek dinler, gerek bilim adamları bunu azıtıp sapıtma değişen toplumları da helak olup yok olma olarak görüp mitoloji adı altında etiketlemişlerdir.
Erken dönemin yasasından birisi, diğer totem gruplar arasında temasın yasak olmasıdır. Karşı grupla cinsel temas ta kuramazdınız. Totem meslekli ürün takasları ortaya çıkıp girişti. Ama bu girişmenin olabilmesi için totemler arası temas edilmezlik olan yasa tabunun da aşılması gerekiyordu.
Takas etme gibi nesnel bir zorunlulukl ortaya çıkmıştı. Ama ortada bir de gruplar arası temas edilmezlik tabusu vardı. Temas nasıl olacaktı? Olacaksa da tabunun yıkılma gerekçesini sosyal dildeki anlama ve anlatım dil kodlarına nasıl çevireceksiniz? Bu çeviri totem üzerinde dekoder edilecekti. İlk totemi yapılar, temas etmeyi cinsellik üzerinde dönüşeceklerdi.
İyi de cinsel ilişki kendi totem kandaşları üzerinde olan bir tasarruftur. Ayrı totem kandaşlar, nasıl cinsel temas kuracaktılar?
Totemler arası teması ortaya çıkaracaksanız, totem kardeşliği yoluyla cinsel ilişki kurmayı sağlatmanız gerekecekti. Her biri ayrı totemden oluşla kardeş olmayan gruplara nasıl cinsel ilişki kurdurtacaktınız?
Bu da şu demekti. Birinci kural olarak siz; “ittifakın totemi üzerinde” grupların ilanen kardeş olduklarını duyuracaksınız? Bilmezlik tarihinin fahişelik dediği. İnsanlık tarihinin ittifaklar için dev bir adımı olan, tarihin kurumlaşma girişimi olan natidum kadınlarla bu cinsel temas yavaş yavaş kurulup, gruplar cinsel yolla totem kardeş olacaktılar. Kardeşlik mührü önce mabet denen temas yerlerinde bulunan karşı grubun görevlendirip sınıfladığı kadınlarla bu temasların sağlanması şeklinde olacaktı.
İkinci olarak erken dönemden beri kendi totem kardeşlerinizle olan iç cinsel ilişkiler artık, yasak olacaktı. Üçüncü olarak” ittifakın totemi” üzerinden ilanen, dıştan kardeş olan karşı grup aitleri ile siz; sizinle de karşı grup kişilerinin cinsel ilişki kurmasını, ahidleşip yasa kılacaktınız. İşte ilkte olan söz bu ve bunlar gibiden insanlığın önünü açan uygarlaşmalara dek yol adımlarıydı.
Bu yontuların ittifakı anlatan bir başka şekli de kartal başlı, insan vücutlu, öküz ayaklı, aslan kuyruklu yontularla, ya da kabartmalarla; ittifaklığı seremonime edici yontu figürlerdirler. Bu sanatsal ve edebi sembolizmaktarımları, yazıdan önceki ittifakı dönemin başlarıında kullanılan motiflerdir
Bu sembolizm figürlerinde dört ayrı totem güç, güçlerini birleştirip, totem ayrılıkları olan uyuşmazlıklarını yepyeni süreç adımlarıyla açmaya çalıştılar. Bu adım kendilikten olan milletleşme sürecine girişmeydi..
İttifak, insanı yaratmıştı. İttifakı totemler böylece insan sembolizmi üzerinde eşitleşti. Bundan böyle yontu sembollerde herkes insan suretli gösterilmeğe başlandı. Bu nedenle çok memeli, çok kollu kült sembolleri ortaya çıktı.
Bu kabil ikili üçlü beşli yalın sembolizmlerin bir başka varyantı da ittifakı tanrıçadan süt emmekle sütkardeşler olarak; aynı birliğin uyruğunda, aynı haklara sahip olmanın vizesini veren anlatımlardır. Böyle bir anlatımda anlatıcı tanrıça olarak, belirtilip; tanrıçanın her bir (ittifaka katılan grup sayısı kadar) tanrıça memesinde tanrıça her bir katılımcıyı emzirirdi. Süt kardeşliği bir uyrukluk vizesidir.
Yine her bir değişen şartların kendi gelişmişlik ve anlatım düzeyinde oluşla, bu türden sembolik illüzyonları görmek çok olasıdır. Bu nedenle bir bedendeki bir memede aslan, diğer memede oğlak, süt emerken görülebilirdi. Böylece üçlü ittifak meşrulaştırırlardı. Böylece bilginin, anlatım ve aktarımların simgeye dönüşmesi, simgenin bilgiyi taşır olması ve bilginin şekillere dönüşmesine dek konunun sembolizm bahsi anlaşılmış olmalıdır.
Kendini insan biçimli tanımlayan bir uygarlığın içinde insanlık, sembolcü anlatımları içinde süreci tek tip sembolizmle anlatmağa çalışırken daha çok şeyi anlatmanın güçlüğü ile karşı karşıya kaldığında anlatım şekli, sıçramalı nitelik değişmesine uğrar. Sembolizmin kullanımı kendilik bir imitasyondur. Ve insiye, ökülte bilgi olmanın inisiasyonudur. Yine sembolizm ilerleyen süreçleriyle, kendilik bir değişme dönüşmenin kodlanması ve gelişmişi olaraktan da süreçlerin inivasyondurlar.
20.12.2013
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.