- 3712 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
NEFİNİN DRAMI..
Muharrem Ceylan..
Araştırmacı-Yazar..
[email protected]
Nefi divan edbiyatının usta şairlerinden biridir.Yazdığı kasidelerle ; edebiyatçılar tarafından en beğenilen divan şairleri arasında yer almaktadır.
Türk musikisinin büyük ustadı Itri bilindiği gibi aşağıdaki Nefiye ait beyitleri besteleyip musikimize armağan etmiştir..
Tuti-i mucize guyem ne desem laf değil...
Cerh ile söyleşemem ,ayinesi saf değil..
Ehli dildir diyemem sinesi saf olmayana,
Ehli dil birbirini bilmemek insaf değil....
(Bir papağanım ama herkesin söyleyemeyeceğini söyleyen,bir papağan.Zor insanlarla
söyleşemem,yürekleri temiz değil.Yürekleri temiz olmayana gönül adamı diyemem.Gönül adamlarının birbirlerini bilmemeleri olacak işdeğil..)
Aslında Nefiyi kimse bu güzellikleri ile değilde hicivdeki ustalığı,yani insanları şiirle aşağılayan uzun diliyle hatırlar.
İlk hicvettiğide öz babası olmuştur.
Saadet ile nedim olalı pederhana,
Ne mercimek görür oldu gözüm nede tarhana...
(Pederbey evi terkedeli ,ne mecimek ne de tarhana çorbası gördük.)
Padişah 4.MURAT tarafından saraya alınmış,fakat sultanın yakınlarını,dolayısıyla onu hicvettiği için uyarılmıştır.
Bütün bunlara rağmen bu huyundan vazgeçmemiş.İnsanları ve nesneleri aşağılayan SİHAMI KAZA isimli eseri yüzünden yedikule zindanlarında önce boğulup cesedi denize atılmıştır..
Kısaca Sadrı Azam Bayram Paşayı hicvettiğinden, Bayram Paşa tarafından idam ettirilmiştir...
Ölümünden öncede kendisini hicvetmek zorunda kalmıştır..
Gökten nazire indi sihamı kazsına,
Nefi diliyle uğradı hakkın belasına....
Erzurum Hasankale den olan Nefinin asıl adı Ömerdir..
Kaside ve gazelleri hala dilden dile dolaşmaktadır..
Bu konuda Divan Edebiyatının büyük Üstadıdır...
Hepinize saygılar..