Zekanız ve siz !
Eskidende merak ederek araştırmıştım,kimlere zekalı denir?
zeka seviyesi neye göre belirlenir.Kaç çeşit zeka vardır.
Bazen derizya" aptal"mısın? - aptal dediğimiz kişini zekasına baktığımızda
Zeki olduğu yönlerin daha ağır bastığını görürürüz.
Sadece o sizin ilgi alanınında kalmayan ilgi odağına odaklı farklı
zekilikte çalısan ve çeşitleri olan,zeka çeşitlerinden birini muhakkak taşıyordur.
EVET.Bazılarına bakarız;woww çok zeki zekice konuşuyor.çok bilgili,çok herşeyi biliyor sanırız.
Asıl olan zekasına hayran olduğumuz insanın,merak konusu ve ilgi alanı onun o işte zeki olduğunu göstermekte,
peki biz ne kadar zekiyiz? merak ediyormusunuz.?
Kendimizi başkalarından ayıran kıstas nedir?
Bunu bilmek için bilim adamı olmak gerekmiyor.mesela:bende bi zeka çeşiti buldum
Bilim adamıda değilim ,teoride sadece.sonra açıklayacağım.
Herzaman bildiğimiz bi gercek vardı.Matematikten anlıyorsa bir insan çok zekidir deriz.
Bu tezi çürütecek bu bilgiler.
Yıllar önce aldığım kitapda, okuduğum zekanın bir çok yönü var olmasıydı.
Şimdi; bunlara göre kendimizi kontrol edelim.
1. Sözel (Dilsel) Zeka: Okuma, konuşma ve dinleme zekasıdır.
Sözel zekası baskın olan kişiler konuşarak, dinleyerek ve okuyarak çabuk öğrenirler.
Konuşma, anlatma yetenekleri güçlüdür.
2. Mantıksal (Matematiksel) Zeka: Sınıflama, sıralama ve soyut düşünme zekasıdır.
Mantıksal zekaya sahip kişiler sınıflayarak, sıralayarak ve soyutlayarak öğrenirler. Mukayese yeteneği güçlüdür.
3. Görsel (Uzamsal) Zeka : Resim, şekil ve renk zekasıdır.
Görsel zekaya sahip insanlar görselleştirilmiş objelerle ve hayal kurarak daha kolay öğrenirler.
4. Bedensel (Kinestetik) Zeka: Bedenini kullanabilme, hareketlerini kontrol edebilme ve denge kurabilme zekasıdır.
Dokunarak, yaparak öğrenirler. Deneme, taklit etme, dokunma onlar için önemlidir.
Bedenlerini ve ellerini kullanma becerileri çok yüksektir.
5. Müziksel (Ritmik) Zeka: Ritim, melodi ve müzik zekasıdır.
Müziksel zekaya sahip kişiler ritim, melodi ve müzikle hem daha kolay öğrenirler,
hem de yaptıkları işten zevk alırlar.
6. Kişiler Arası (Sosyal) Zeka: İnsanlar arası ilişki ve uyum zekasıdır.
Sosyal zeka sahibi kişiler daha çok paylaşarak, çevresindekilerle işbirliği yaparak ve karşılaştırarak öğrenirler.
Ekip çalışmasına yatkın kişilerdir. Liderlik özellikleri yüksektir.
7. Kişisel (İçsel) Zeka: Kendini tanıyabilme ve yeterliliklerinin farkında olabilme zekasıdır.
İçsel zekası güçlü insanlar kendi başına, kendi hızında, kişisel becerilerini kullanarak öğrenirler.
Kendi başlarına çalışmayı, başarmayı severler.
8. Doğacı Zeka : Doğa ve çevre zekasıdır. Bu zekaya sahip insanlar araştırarak,
gözlem yaparak, çevreyi, olayları gözlemleyip inceleyerek öğrenirler.
Doğaya (çevredeki canlı ve cansız varlıklar) karşı fazla ilgilidirler.
Araştırmalarda çıkan sonuç,zekalarımızın farklı olduğu,ve bir kişinin her yönde zeki olmadığını ispatlar.
anlaşılan o ki, siz neye meyilliyseniz,zekanız ona odaklı,
8 çeşit zekayı barındıran insan yokmuş dünyada..
en fazla 5 çeşit toplasanız bu bile çok fazla
-Kendimi test ettiğimde,
Görsel, zekaya yatkın olduğumu biliyorum bunuda kanıtlıyor bu yazılar.
Görsel zekam kuvvetli olmalıki,Resim ,şekil ve renkler benim alanıma giriyor,
yaptığım resimlerin derinlemesini görsel olup içsel derinliğe inebilen kişi
ben gibi görsel zekası olmalıkı anlayabilsin.
Bakış açımız,düşünce yönümüz, görsel zekaya hitap etmeyen kişilere göre daha gelişmiş.
-Kişisel içsel zeka:buda benim alanım bunda başarılıyım.
sizlerde incelediğinizde,zekanızı tespit edebilirsiniz.
Bunun üzerine çok şey yazabilirim.kısa kesmek istiyorum
son olarak,9. zeka türünü söylemek istiyorum.
Herşey düşünceyle başlar.Madem öyle..
9. Zeka
Evrensel zeka:
Başlangıçta Düşünce, dünya ve cenneti yarattı. Düşünce her şeydir.
Hayatı oluşturan şeyler, Düşüncenin sürekli değişen kreasyonlarıdır.
Düşünürsek
çevrenizde gördüğünüz her şey önce bir fikirdi.
Her birimiz Evrensel Zekanın birer fikri ürünüyüz.
Ve zekamız hangi yönde kuvvetliyse o yönde gelişmiş.
Bunu köreltmekde elimizde yön vermekde.
Bana göre evrensel zeka herşeyden bir tutam ... der! vee
Kimsenin zekasıyla dalga geçmemeli,küçümsememeli !
Yoruma açık..
YORUMLAR
Zeka seviyesi bilinmeyen üzerine verilen bir bilgiye istinaden
*o bilgiyi algılama süresi
*o bilgiyi tutma süresi
*o bilgiyi yorumlama süresi
* o bilgiyi sonuca yönlendirebilme süresi
Olarak dört bölümde oluşturulan sorulara istinaden kişinin verdiği yanıtlara göre tespit edilir.
Belirttiğiniz üzere herkesin herşeye ilgisi olması ve üzerinde çalışması mümkün olmasa da ortalama zeka seviyesi diye bişey vardır ki sonuç itibariyle bazı insanlar bu kapsamda eksik yaratılmış da olabilir.
Eğitim zekayı şekillendirir ve yapabilirlikleri arttırır ancak zekayı oluşturmaz.
Kişi de ancak kendinde gördüklerine istinaden ancak ilgi alanlarını tespit edebilir zekasının yüksek olduğu ya da düşük olduğu alanları değil bence.Ayrıca bir insan normalin üstünde zekaya sahipse ilgi alanı ne olursa olsun her konuda başarılı olabilme yetisindedir zaman ayırabildiği sürece.
Matematik zekası yüksek olan kimse şanslıdır çünkü matematik analitik düşünmeyi, bir sonraki hamleyi görmeyi, daha net olabilmeyi ve hızlı düşünmeyi sağlar. Bu sebepledir ki matematiği iyi olabilen insanlar toplumda Zeki olarak algılanır. Bilimsel olarak da mesela piyano çalan çocuklar çalmayanlara göre matematik dersinde daha başarılıdır ki bu da gösterir ki zeka normal seviyede olsa bile beyindeki sağ ve sol lobun işlevlerinin farklılığından kaynaklı seçilen aktivite zeka' nın durağanlığını harekete geçirebilir.
Bence insan istedikten sonra çok üst seviyede zekaya kendini taşıyabilir. Zeki doğulabilir ancak Zeki olmak her süreçte ve öyle kalmak disiplinli çalışma gerektirir.
Güzel bir konu zeka ya dair, teşekkürler
Saygılarımla
!.sean.!
değerli bilgilerinize.
SaygıLarımla.
Yazıya emek verildiği kesin ama yüzeysel bırakmayıp biraz daha derinlemesine inebilirdin yada şöyle bir talebim olsun bu sıralamaya göre her madde ye göre yeni yazılar, sıkılmadan okudum emeklerin için teşekkürler kardeşim...
!.sean.!
Açabilirdim aklımda var olanları aktarmak isterdim,
çok uzatmayıp kısadan kesmeyi yeğliyorum herzaman..
Okuyucu açabilir aslında
imece usulu:)
teşekkür ederim.
Evet, katılıyorum zekanın çok farklı boyutları olduğuna.
Nasıl ki; kişiliklerimiz, ilgi alanlarımız farklılık arz ediyor birbirinden zeka da böyle.
Aslında bir de pratik zeka dediğimiz bir kavram var ve buna örnek teşkil eden çok insan tanıyorum. Mesela annemi örnek verebilirim pratik zekaya dahil olan. Ben ne kadar zorlaştırırsam olayları, durumları o da öylesine pratik yoldan halleder ki. Sanırım fazla detaycı olmam ve olaya bütün olarak bakmamdan kaynaklanmakta.
Ve dediğiniz gibi; herkesin zekası kendine özel ve asla küçümsememeli insanları: Herhangi birine zor gelebilen bir problem bir başkası tarafından kolaylıkla çözümlenebilir. Bu kişinin zeka seviyesini direkt yansıtmayabilir.
Güzel bir konuya açıklık getirmişsiniz. Kutlarım.
Selam ve saygılarımla...
!.sean.!
Çok düşünmeden,hemen olayları sezinleyip bir yolunu bulup kolaylatırıveriyor
,Annenizi anlayabiliyorum..
Siz eğer plan program yapmak için saatlerce düşünmüyorsanız,büyük ihtimalle sizi EGO'lu biri olarakta
nitelendirebiliyorlar yada çok bilmiş:),siz zamandan tasarruf yapmaktasınız
zamanı iyi kullanıyorsunuzdur.detaylar sadece oyalar insanı,
Pratik zeka,zeka çeşitlerinin içindeki detay..
onu dile getirmemiştim tsk ederim. bu konuya değindiğiniz için.
Pratik zeka:Yeni sorunları karşılayarak uygun çözümler bulmak amacıyla, zihnin tüm ögelerini amaca uygun kullanabilme yetenek gücü.
İnsanın düşünme, akıl yürütme, objektif gerçekleri algılama, yargılama ve sonuç çıkarma yeteneklerinin tamamı diyebiliriz.
Çok teşekkür ederim.
yorumunuzla renk kattınız.
SaygıLarımla.