- 2436 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
KUBİLAY ANITI
Kubilay Kimdir:
Mustafa Fehmi Kubilay, Giritli bir ailenin çocuğu olup, ilköğrenimini Antalya Numune Okulu’nda gördükten sonra, İzmir Öğretmen Okulu’nda okumuş, bu okulda Kubilay soyadını almıştır. Son sınıfta iken Bursa Öğretmen Okuluna geçmiş ve 1926 yılında ilkokul öğretmeni olarak mezun olmuştur. Menemen’de yedek subaylık görevini yaparken 23 Aralık 1930’da çıkan olaylar sırasında ayaklanmayı bastırmakla görevlendirilmiş, görevi başında yaralanmış ve yaralı iken isyancılar tarafından başı kesilerek şehit edilmiştir.
Menemen olayları nedir:
Mustafa Fehmi Kubilay, 1930 yılında Menemen’de yedek subay sıfatıyla askerlik görevini yapmaktaydı.
23 Aralık 1930 sabahı Menemen’de cereyan eden olaylar şöyle gelişmiştir:
Şeyh Esat’ın Manisa’da Nakşibendî tarikatını yaymakla görevlendirdiği Laz İbrahim tarafından yönlendirilen, Manisa tarafından gelen çember sakallı, sarıklı ve cüppeli dördü silahlı 6 kişi, 23 Aralık 1930’da sabah namazından sonra camiden aldıkları Yeşil Sancağı yola dikerek silah zoruyla etraflarına adam toplamaya çalışırlar. Elebaşılar arasında, Giritli Derviş Mehmet, Şamdan Mehmet, Sütçü Mehmet Emin, Nalıncı Hasan, Küçük Hasan vardı. Derviş Mehmet camide namaz kılanlara kendini "Mehdi" olarak tanıttı ve dini korumaya geldiklerini söyledi.
Arkalarında 70 bin kişilik Halife ordusu olduğunu, öğle saatlerine kadar şeriat bayrağı altında toplanmayanların kılıçtan geçirileceğini söylediler. Camideki yeşil bayrağı alıp uzun bir sopaya taktılar ve Menemen şehir meydanında kazdıkları bir çukura diktiler. Bayrağın çevresinde dönmeye, tekbir getirmeye, zikretmeye ve "Şapka giyen kâfirdir! Yakında yine şeriata dönülecektir!" diyerek bir isyan hareketi başlatmak istediler. Kasabaya halife ordusunun geleceğini iddia ederek halkı korkuttular.
Olayların ilçedeki askeri birlikte duyulması üzerine; Alay Komutanı, Asteğmen Kubilay’ı olay yerine gönderdi.
Kubilay bu hareketi bastırmak için bir manga askerle olay yerine geldi. Askerlerin yanından ayrılarak tek başına isyancıların arasına girip teslim olmalarını istedi. İsyancılardan biri ateş ederek Kubilay’ı yaraladı. Bunu gören askerler de isyancılara ateş açtılar. Fakat tüfeklerinde öldürücü etkisi olmayan manevra fişekleri vardı. Derviş Mehmet "Bana kurşun işlemiyor!” diyerek halkı kandırmaya çalıştı.
Kubilay yaralı halde cami avlusuna sığındıysa da, Derviş Mehmet ve arkadaşları arkasından cami’ye geldiler. Derviş Mehmet, cebinden çıkardığı bağ bıçağını çıkardı, yaralı Asteğmen Kubilay’ın başını kesti.
Gelişen olaylar ilçedeki Askeri birlik tarafından bastırıldı. Olaya adı karışanlar tutuklanarak mahkeme sevk edildi ve cezalandırıldılar.
Bu olayın ardından Atatürk’ün talimatıyla, İzmir’in Menemen ilçesinde, Menemen’e hakim bir tepesinde Anıt inşa edildi.
Kubilay Anıtı:
Türk heykeltıraş Ratip Aşir ACUDOĞLU tarafından Atatürk’ün onayı ile yapılmış ve 1932 yılında açılmıştır.
Anıt, birbirine kenetlenerek yükselen 3 adet pembe renkli granit sütundan oluşmaktadır. Ortadaki uzun sütun Kubilay’ı, sağdaki ve soldaki sütunlar Bekçi Hasan ve Şevki Bey’leri temsil etmektedir. Anıtın ön yüzünde şehitlerimizin adları, adların altında memleketleri, doğum ve ölüm yılları yazmaktadır. Bu yazıların üstünde Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi’nin bir bölümü yazılıdır. Üst planda ise, elinde mızrağı olan, ufka bakan ve antik yunan heykellerini çağrıştıran tunçtan bir heykel yer almaktadır. Heykel; sağlam vücutlu, sağlam kafalı daima ileriye bakan Türk gençliğini temsil etmektedir.
Anıt ise şunu sembolize etmektedir: Üç şehidimizin açtığı yolda, Türk gençliği her seferinde irticanın karşısında duracak; irticaya karşı daima güçlü ve mücadele halinde kuşaklar boyunca saf tutacaktır.
Başta Cumhuriyet şehidimiz Mustafa Fehmi KUBİLAY olmak üzere, Cumhuriyet’in devamı için hayatlarını kaybeden tüm şehitlerimizin aziz ruhları şad olsun.
Bekir GÜÇLÜER
NOT:Yazıdaki bilgiler çeşitli internet sitelerinden derlenmiştir.
YORUMLAR
Kubilay'ın kaç yılında doğduğu ya da kaç yaşında öldüğü bilgisi eksik.
Heykel, gerçekten, bir Türk Genci giyimine benzemiyor... Türk, Öyle giymez!.
kadiryeter
w.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=124337
bekir güçlüer
Heykel, sağlam vücutlu, sağlam kafalı daima ileriye bakan Türk gençliğini temsilen yapılmış bir figürdür. Bu figür daha önce basılan(1926 ve 1929) Türk pullarında da mevcuttur.
Kaynaklar Kubilay'ın doğumunu 1906 olarak vermektedir.
İlginiz için teşekkür eder, saygılarımı sunarım.