- 525 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
YILGIN AZİZ-3
Peygamberlik her milletin algısında ayrı bir sofistik kavram olmakla beraber yahudilerde bambaşka bir yer ve öneme sahiptir..Pek çok peygamberle Allahın yahudileri muhatap olarak kaale aldığı da bir gerçektir..Yahudilerin geçmişten günümüze dünyadaki siyasi ve ekonomik icraatlarına bakarsak bunun ne kadar da ilahi bir vakıa olduğu anlaşılır..Peygamberlik anlayışı yahudiler de kutsal olmakla beraber dokunulmaz değildir..Buna istinaden ne kadar peygamber öldürdükleri kendi kayıtlarında bile mevcuttur..Kitabı mukaddes ve incilden de çıkardıkları sonuçla beraber kendi icat ettikleri fal gibi yöntemlerden hareketle ; Mekkede dünyaya gelecek son peygamberle birlikte peygamberlik silsilesinin sona ereceğini bilen yahudilerden çoğu aile Mekkeye göç etmiştir..Hatta göç edenler son peygamberin kendilerinden olabileceği umuduna bile kapılmışlardır..Daha önce Mekkenin durumundan bahsettiğimiz üzre, yahudiler Mekkeyi sevmemiştir..Alternatif olarak Medineyi mesken tutmuşlardır..Yanlız, son peygamber mevzuunu söylentiler yolu ile tüm arap yarımadasına yaymışlardır..Öyle ki kendi aralarından sahte peygamberler bile türemiştir zaman içinde fakat sahtekarlıkları hemencecik anlaşılıyordu..
Ebrehenin acı sonu ve fillerin kabeye yaklaşmamaları yahudiler arasında son peygamber inancını daha da sağlamlaştırdı..Buna mukabil yemen de bu inancı paylaşan diğer yöreydi, arap yarımadasında..Fil olayından sonra Mekkenin ekonomisi misliyle artmaya başladı ve hızla Medinenin önüne geçer duruma geldi..Kervanların artıp,ithalat ve ihracat noktasında ayakta durur vaziyete gelen Mekke ekonomide yahudi güdümünden haylice kurtulmuştu..
Sapkın inanç olan putperestlikten bir türlü sıyrılamayan Mekkeliler kabenin kudsiyetine binaen putlarını kabenin içine almak cüretini de göstermiştir zaman sonra..Lat,uzza ve menat artık sağlam yerdeydi ,demek ki burda olduğu zaman onlara istediklerini verecekti bu putlar...Gizem yoksa gizem üretilmeliydi ki bu putlar gizemin sembolüydü Mekkeliler için..Azınlıkta kalan tevhid inancı mensupları bu tür çirkinliklerden vazgeçilmesi için çok uğraşmışlardır..Amir bin Kureyzin yahudilerden bu konu hakkında kınama çıkması için Medineye sıkça gitmesi ama eli boş dönmesi temsillerdendir..Tevhid mensuplarından bir fırka fil olayındaki Abdulmüttalibin teslimiyetine benzer bir tavır takınması da putperestliğin daha da yayılmasına sebep olmuştur..
Mekke artık zengin,özgür ve müreffeh bir şehirdir..Medineye yahut yemene muhtaç değillerdir..Fil olayı turizmde patlama yapmış ve Mekkenin ziyaretçileri yıldan yıla artmıştı ve ileri gelenler putlar hakkında gizemler üreterek turizmi çeşitlendirmek gayretine düşüyorlardı..
Yahudilerin; Mekkenin bu sapkınlığını kınama yoluna gitmeyişlerindeki neden son peygamberin kendilerinden olmasını garanti altına almaktı ki buna olan inançları araplar putlara sarıldıkça daha da kuvvetleniyordu...Ama ekonomik anlamda Mekkenin ilerleyişi Medine ve yahudiler için bir tehlikeydi, ama Mekkenin bizans ve iran güzergahında ve kuzeyinde olmak bir avantajdı onlar için..Yahudileri endişelendiren bir husus vardı ki bunu açıkça dilendirmedikleri gibi tavırlarıyla sergilemişlerdir; bu da tevhid inancına mensup olanların varlığının sürüyor oluşuydu...
Simgesel olarak bir oluşum daha vardı:
Ebrehenin fillerle yapamadığını,Mekkeliler kabeyi putlarla doldurarak yapmışlardı..Bu bir savaş ilanıydı..Abdülmüttalibin manen söyleyebileceği ifadeyle"kabenin sahibine savaş"..
Ebrehenin kiliselerine pisleyen araplar şimdi Allahın evini kirletiyorlardı...Bu sonun başlangıcıydı...
Gizem merakı tutku ve hırslarını kötü yönde kullanmalarına sebep olmuştu ki otorite,güç ve kuvvet en hakir gördükleri çobanlığı yapan birinin eline geçecek ve fildişi kulelerini yerle bir edecekti..Zira fillerine güvenen ebrehe de zayıf gördüğü kuşların taarruzu sonucu ile hüsrana uğramış değilmiydi?
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.