- 663 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
ŞİİR NEDİR
Gözlerinizi kapatın ve rüzgarda dalgalanan buğday başaklarını canlandırın kafanızda...Sarı sarı,dolgun buğday başaklarının oluşturduğu dalgalar.İşte şiir o dur tamı tamına.Kökleri yerde,başakları rüzgarda...Nasıl ki buğday başakları dünyanın milyonlarca yılda oluşturduğu topraktan besleniyorsa, şiir de insanlığın binlerce yılda oluşturduğu kültürden beslenir.Onun içindir ki şiir evrenseldir.Tüm insanlığın ortak malı, ortak ürünüdür.Biz Neruda’yı, Robert Frost’u, Mallerme’yi nasıl beğenerek,severek en önemlisi anlayarak okuyorsak başka coğrafyaların insanları da Nazım’ı, Orhan Veli’yi, Bedri Rahmi’yi, Özsemir Asaf’ı...Aynı keyifle okurlar.
Başakların dalgalarını yakalamanız ne denli zor ise şiir de aynen öyledir.Yaşamın hep bir adım önündedir.O başakların dansının nasıl bir ritmi var ise şiirinde bir müziği vardır.Şiir berekettir tıpkı başaklar gibi.Başaklar olgunlaşıp,dolgunlaştıkca yere doğru eğilirler.Şiir de tıpkı onlar gibidir; Mağrur, ağır başlı ve dopdolu.
O başakların hasat edildiğini ve bir gemiye yüklendiğini düşünün...Nasıl ki o gemiye taşıya bileceğinden fazla buğday yüklemeniz olanaklı değil ise şiire de fazla söz yüklemeniz olanaksızdır.Fazla sözü,boş lafı taşıyamaz şiir.Söyleyeceklerini en az sözle doğrudan söyler.O sözler her zaman tam hedefini vurur.Yani o başakları taşıyan gemi her zaman, her coğrafyada, her koşulda doğru limana varır.
Evet dolgun bir buğday başağı gibidir şiir.Amacı iyiye, güzele ulaşmak olanlar için her zaman dolgun buğday taneleri sunar.Aynı zamanda yanlış insanları,kötüleri incitecek kılçıklara da sahiptir...İyiler başakları avuçladıklarında dolgun, bereketli taneleri hissederler avuçlarının içinde.Ancak kötülerin avuçlarını kanatır şiir.Kılçıklar onlar için yani kötüler içindir.
O sarı dalgaları oluşturan milyonlarca buğday başağının hiç biri diğerinin aynısı değildir.Her ozanın çabası o milyonlarca başak içerisinden en güzel demeti oluşturma çabasıdır tamamen.Dünya var oldukça bu en güzel demeti oluşturma çabası da sürecektir.Sonuçta insanlık bir birinden güzel başak demetlerine yani bir birinden güzel şiirlere sahip olacaktır.
Mehmet Gazi Yıldırım
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.