- 922 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İDRİS EMİ ( İDRİS KARAÇOBAN) - ARDAHAN ÖYKÜLERİ337
Çaylar tepside havalanmış bikerem...
Garson Eli’dir bu akşama. Hırahtın Yayla Palas’ın içi. Kağıt oynayanlar oyunu bırakmış, otel müşterileri onlarda sıralı, dış kapının ağzı insanla kesilmişti.
Televizyonlu ilk kayfehanedir Yayla Palas, İdris Emi neye mal olarsa olsun aldı getirdi televizyonu, camekanla duvarın köşeye yukarıya monteletti. Köse Emi’ye yaptırmıştı.
İmdat Hacıoğlu mal sahibidir, İdris Eminin teklifini kabul etti.
Televizyonu nerden aldıklarını Mehmet Emin söylemese dünya yıkılsa bilemeyecektim. Şaban Kaya’dan almışlar. Kaya Ticaret Celil Ağa’nın köşedeki dükkanıydı.
İdris Eminin ’ bir Allah, bir oğlu: Mehmet Emin’dir’ Onu kayfehane de gördüğümü hatırlıyorum.
Şimdi orta yaşlara gelmiş. Otuz senedir görmemiştim.
Park Palas’ta ikinci katta oturduk, hatta, estağfurullah son katta oturduk, o söyledi ben yazdım.
Televizyonun markasını bildi: SHARP markaydı dedi. Nereden alındığını anlattığı gibi anlattım.
Erzurum’dan yayın yapardı televizyon. En başta Kars’tan yayın yaptı. Erzurum’a geçti yayın. Her iki yayına PAKET YAYIN derlerdi o neviydi.
Ben, Mehmet hatırlar mı bilmem ama kapıda seyrederdim. Kapıda izleyencilere çay verilmezdi.
Altı ay falan sonra pıtırak gibi evlere yayıldı televizyon. Evlere gitmeler, konu- komşuluk yeniden rağbet kazandı?
Yayla Palas’ı halen soranlar oluyor bana. Ta Amerikalardan arkadaşlarım: " Git Yayla Palas’a yerime bir çay iç" diyorlar.
Bu gece, bu akşam...
Ocakçı Hakkı, Çayıslı, ocakta istikanlara çayın demini koyuyor.
İdris Emi sobanın yanında kehribar tesfahını çevirer. Kayfehane sıcak, sobayı Çayıslı Hakkı kalamıştı.
Hakkı Usta onbeş sene çalıştı. Hafta sonları Çayıs’a gider gelirdi. İdris Emi otuz sayılı yatağın birini ocakçıya vermişti.
Bir işletmeydi bura. Çerçiciler, Hoçvanlılar çoğunlukla müşterileriydi otelin.
İdris Emi Borçalı’dan (Gürcistan’dan) muhacir Beylerin akrabasıydı.
MEHMET ALİ BEY ve İSA BEYLERDENDİR.
BİCO MEHEMMET’in oğludur.
Bico Mehemmet kişinin iki eşi vardı. Esma Hanım İdris Eminin annesiydi. Üvey annesinin ismiyse Bekili Hanımdı.
Beylerin Yaylacıkta oturduklarını biliyordum. Samet Dedemlerin kırışkalı evin Beylerin olduğunu... önceki öykülerde yazmıştım: ENVER AZERİ’NİN eviyse Nadir Beylerindir.
Bico; Gürcistan’da OLA demektir. Gürcülerin lisanlarında böyledir.
Bico Mehemmet’i değil de kardeşi Hümmet Kişiyi gördüm. Çok konuştum. Çok bilmediğim şeyler öğrendim. Görgülü insandı. Gürcüstan’dan Beylerle hicret etmişti. Beylerin; İstiklal Savaşında, Ardahanın Kurtuşunda, sorduğum sorulara MEMNU der de, cevap vermezdi.
Beylerin akrabasıydı ve disiplin hala devam ediyordu. Beyler çekmiş gitmiş dağılmıştılar. Bir İSA BEY Gürcistan’a dönmüştü. Orada yeniden evlenmiş ve töremeye, zürriyete karışmıştı, onu, o kadar onu söylediydi bana.
İdris Emi çakır gözlü güzel bir insandı. Başından şapkasını çıkarmazdı, dört köşeli çizgili ve kareliydi kasketi. Bıyığı palaydı. Müdüriyette oturduğu zaman. Koca kasanın önünde polise gidecek listeyi hazırlardı. O biter başka bir işle meşgul olurdu.
Sigara içerdi ağızlığı kehribardandı. Uzun seneler konçlu İngiliz pantolunu giydi. Körüklü çizmede giymiş. Ben o halini görmedim. Yelek, yeleğini eğninden hiç eksik etmedi. Giysisi ve imajıyla değişik giydiğinden bugün bu kadar rahat tasvir yapabiliyorum.
Giyim sevmek güzel duyguların dışavurmasıdır.
Senelerce Yayla Palas müstecirliğiyle üç kız, bir erkek çocuğu yetiştirdi. Emekli olmamış. Onu ihmal etmiş iş temposu yüzünden. Namerde muhtaç olmadı.
Helal kazancıyla evini, eşiğini, çocukları ileri günlere taşımış... Tanrının da yardımıyla. Derler ya; Tanrı sevsin insanı kul sevse n’olur, sevmese n’lur...
Uzun Umut, Kantarcı Nuri, Nazım karaçoban kardeşleriydi.
Diyarbakırlı Deli Meso’ya senelerce baktı. İdris Emi Deli Kemal’a diğer garibanlarada bakmıştır.
Gıdıl Resim
Simsar Latif Emi ( ÇILDIRLI)
Cemal Çelik ( Cengiz Çeliğin babası)
Çayıslı Tahir
Cihangir Karakaya
Karagöz Ali
Köse İmdat
Gazi Karakoç
Salih Aktürk
Ahmet Özer
Peçüt Mecit Dayı
Kiziroğlu’lu İsrafil Dayı
Erdemelli Deli Asker
Mikdat Lele ( Sınıkçı)
Suğaralı Dursun Lele
Halay Geler
Sofi Aslangörür
Velli Enver
Mehmet Emin’in kirvası Zekeriya Işık
Şişko Yusuf
Abdülaziz (Işık) kirva
Harziyanlı Umut
Rasim Hanoğlu ( İdris Emi, Hayrettin Hanoğlu’nun kirvasıydı)
Cecelerden Muhtar Hamit Emi
Çıldırlı Zihni Erdoğan
Posta şefi Fevzi Karakaya
Hanolardan Behrem Atıcı arkadaşları, dostlarıydı.
İdris Emi, Salih Aktürk’ün encümen üyesiydi.
Mehmet Emin’le kalkmağa hazırlanıyorduk. Hayatta olmayanları Allah rahmet etsin diye andık. Sağ, hayatta olanlara Allahtan esenlik diledik.
Benim elimde cep telefonu. Mehmet’inde google, face’li cep telefon vardı.
Paket Yayınlı televizyonu anlattık yukarıda.
Bugünlere şükür olsun dedik!
Ve görüşmek üzere ısmarlaştık: "Kal sağlıcakla!.."
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.