- 712 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
FİTNE‘NİN DAYANILMAZ CAZİBESİ
Dilimize Arapçadan giren( fitne) insanlığın varoluşundan bu güne ve sonsuza kadarda sürecek. Toplam beş harften oluşan, iki heceden ibaret, Bir defter sayfasında tek cümlelik yer kaplayan fitne nice imparatorlukları yıkıp, ülkelerin ve insanların felaketi olmuştur. Kutsal kitaplarda günahların en büyüğü olarak kabul edilmiş, fitneye düşen insanların şiddetli cehennem azabıyla cezalandırılıp, ateşe atılacağıyla tehdit edilmiş olmasına rağmen, yinede insanlık fitneden uzak kalamamıştır.
İnsanın doğasında var olan ancak kontrol etmekte güçlük çektiği iki temel içgüdü vardır.
( 1.) Cinsel dürtüler
( 2.) Kıskançlık dürtüleri her ikisi de belli ölçülerde insanlığın yaşamını sürdüre bilmesi için gerekli ve önemlidir. Bilindiği üzere cinsellik her canlının türünü sürdürebilmesi için gerekli ve normal içgüdüsel davranış biçimidir.
Kıskançlık da aynı şekilde insanlığın sosyal hayatında edep ve ar duygularının gelişmesi için önemlidir. Kısmen kıskanma içgüdüsü bazı hayvan türlerinde görülse de daha çok insana özgüdür çünkü, insan sosyal bir canlıdır. Değer yargıları dini inançları aile kavramı ahlak anlayış vs gibi birçok sosyal donatıya sahiptir. Bu iki temel içgüdü aynı zamanda sağlıklı ruh haline sahip insan olma noktasında bir birini etkileyen ve tamamlayan yok sayılamayacak önemli bir olgudur.Buraya kadar her şey normal, ancak bu iki temel içgüdü cinsellik ve kıskançlık kontrol edilemezse insanlığın türünü sürdüre bilmesinde korkunç bir tehlike oluşturur.
Normal ve sağlıklı Cinselliğin ileri evresi sapıklığa,
Normal ve ölçülü Kıskançlığın ileri evresi fitneye dönüşür. Fitne bir eylem biçimidir bu olumsuz eylem biçimini tasarlayan ve uygulayan kişiye ( fasık) denir. bu kelime de Arapça dan dilimize girmiştir Arapçanın geniş anlamından kaynakla çok çeşitli manalarda kullanılsa da örneğin dindar gözüküp dinin aleyhine çalışan insanları işaret etse de sosyal hayatın tümünü içine alan kelime kökü itibariyle (yalancı iftiracı kışkırtıcı)mizaca ve bu tür kişilik yapısın da olan olumsuz düşünce ve davranış biçimine sahip insanlar içinde kullanılan bir sözdür.
Yaşanan cinayetler savaşlar yıkımlar dağılan ve yok olan aileler toplumlar ülkeler kısacası insan eliyle yaşanan tüm trajediler de (fitne)nin etkisinin büyük olduğunu görürüz. Dost akraba komşu iş hayatındaki insan ilişkilerinde vs Gündelik yaşantımızda da fitneye tanık olabiliriz doğrudan muhatabı biz olmasak da bazen çok çirkin davranış ve düşünceye sahip fasık insanlarla karşılaşmış olabiliriz.
Bu tür insanlar her dinden her kültürden toplumlarda vardır, ancak baskıcı ve kapalı toplumlarda fasık insanlara daha sıklıkla rastlanır ve görülür bunun nedeni özgüven duygusunu yitirmiş, ezik ve bastırılmış insanlar olarak yaşamak zorunda kalmalarındandır. Özgür ve şeffaf toplumlarda çok sıklıkla rastlan masada maalesef medeni toplumlarda da fasık insanlar vardır. Bunun nedeni de fitnenin dayanılmaz cazibesidir.Fitneyi cazip kılan şeyde korkak insanların kolaylıkla arkasına sığındıkları bir tatmin şekli olmasıdır.Bu tür insanların tanımak çok kolay değildir ancak bu insanlardan korunmak kısmen mümkündür bu konuda kuranda geçen bir ayete mealen şöyle belirtilmiştir.
( fasık’ın bir size gelirde birisi ve ya bir topluluk için bir şey söylerse onun doğruluğunu araştırın, araştırmadan öğrenmeden harekete geçmeyin yoksa bir kişiye yada bir topluluğa zarar vermiş olursunuz sonra siz üzülenlerden olursunuz.)
Fasık insanların fitnelerine düşmemek için insanlar aklını ve iradesini kullanmalı çok dikkatli olmalıdır. Kendimizin Ailemizin ve Ülkemizin geleceği için,
Serhat BİNGÖL
17/11/2013
YORUMLAR
Gerçekten çok güzel ve faydalı bir çalışma olmuş.
İlgiyle okudum.
Çok da güzel, anlaşılır, akıcı dile getirilmiş.
Aslında hayatımızın bir parçası bunlar ama,
yaşama telaşında, pek dikkatimizi yoğunlaştıramıyoruz üzerinde.
Ne zaman canımız yanarsa,
o zaman üzerinde kafa yorar oluyoruz.
Yazarına emeği için teşekkür ediyoruz.
Merhabalar Sn. Bingöl.
Yazınızın bir yerinde "Fitneyi, fitneci insanları" çok güzel anlatmış, hatta resmini çekmiş yollamış gibisiniz.
Fitneyi cazip kılan şeyde korkak insanların kolaylıkla arkasına sığındıkları bir tatmin şekli olmasıdır. Bu tür insanların tanımak çok kolay değildir ancak bu insanlardan korunmak kısmen mümkündür bu konuda kuranda geçen bir ayete mealen şöyle belirtilmiştir.
( fasık’ın bir size gelirde birisi ve ya bir topluluk için bir şey söylerse onun doğruluğunu araştırın, araştırmadan öğrenmeden harekete geçmeyin yoksa bir kişiye yada bir topluluğa zarar vermiş olursunuz sonra siz üzülenlerden olursunuz.)
Yani örnekleriyle bizlere Fitneyi de, bu tip insanları da önümüze sergilemişsiniz.
Bizlere de okuyup hak vermek kalmış.
Doğru mu? Doğru.
Dünya kurulalı beri böyle insanların ayak izleri olmasa da, yaşadıkları belli.
Fitneler olmasa, silahlar icat edilmez, zaten savaşlar olmazdı ki.
Fitneler olmasaydı, kötülükler başlamazdı...
Kardeş kardeşi sırtından vurmazdı.
Belki suyun yaradılışı gibidir, fitneliğin yaradılışı. Sebebin ne olduğunu bilemeden hüküm ve yargıya varamayız. Ancak, bir şeyin kötü olduğuna eminsek. Yapmayalım yeter.
Saygıyla Değerli Yazar.