- 598 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
ÖYKÜ
Öykü bölümüne yazdıklarım farklı gelebilir arkadaşlara, bildiğimiz öykülerde olması gereken özellikleri barındırmayabilir. Araştırırken öykülerin de çeşitleri olduğunu gördüm. Benim kullandığım çeşit durum öyküleridir. Ancak yıllarca üstünde çalıştığım şiirin de etkisiyle şiirsel ifadelerle anlatmaya çalışıyorum. Belki böyle bir tür de yoktur şimdiye kadar denenmemiştir. Dernek başkanımız her zaman “yazılmamışı yazın” derdi, ben de sözünü dinledim yazılmamışı yazmaya gayret ediyorum ( daha önce denenmiş midir bir örneğini pek bulamadım) . Kabul edilir miyim bunu bilmem mümkün değil elbette. Belirli bir adı olmasa da şimdilik bir çeşit şiirsel öykü denilebilir.
ÖYKÜ
Gerçek veya gerçeğe yakın bir olayı kısaca aktaran bir edebiyat türüdür. Olay yalındır az sayıda karakterlere yer verilir. Genelde karakterlerin belli özelliklerine yer verilir, ayrıntıya girilmez. Öyküler 19. Yüzyılda edebi bir tür olarak kabul edilmiştir.
İki ayrı bölümde çeşitlendirilir. Olay öyküsü ve durum öyküsü…
Olay öyküsü:
1- Belli bir olay üzerine kurulur.
2- Giriş, gelişme ve sonuç bölümleri olur.
3- Önemli olan merak öğesidir.
4- Fikir önemlidir
Durum öyküsü:
1- Bir olayı değil günlük yaşamın her hangi bir kesitini ele alıp anlatan öykülerdir.
2- Serim, düğüm, çözüm planına uyulmaz
3- Belli bir sonucu yoktur
4- Merak ve heyecandan çok duygu ve hayallere yer verilir. Merak öğesi hayallerden ve duygulardan sonra gelir.
5- Fikre önem verilmez
6- Olayların ve durumların akışı okuyucuya bırakılır.
7- Bu tarzın dünya edebiyatında ilk temsilcisi Rus yazar Anton Çehov’dur.
8- Bizdeki en güçlü temsilcileri : Sait Faik Abasıyanık, Memduh Şevket Esendal ve Tarık Buğra’dır