- 803 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
ÇÖZ BAKALIM
Dün, internette rastladığım yukarıdaki eşitliği facebook sayfama taşıdım ve “Çöz Bakalım”başlığıyla yayınladım.
Sağ olsunlar bazı arkadaşlarım ilgi gösterdiler ve cevapladılar. Bazıları ise sadece beğendiler.
Aslında eşitlik, ilkokul eğitimi almış herkes için çok kolay bir işlem olarak görünüyor.
Cevaplayan arkadaşlarımdan sadece biri doğru cevabı verdi, diğerleri doğru cevabı veremediler. İtiraf edeyim ki, bende ilk baktığımda doğru cevabı veremedim.Bazıları da verdikleri yanlış cevapta ısrar ederek cevaplarının doğru olduğunu savundular.
Cevap veren arkadaşlarımın hepsi orta yaş veya -benim gibi- orta yaş üzerinde olup, aldıkları eğitim itibariyle bu işlemi yapamayacak kapasitede insanlar değildi.
Sadece zaman içinde unuttukları bir şey vardı. KURALLAR.
Matematik bir kurallar bütünüdür. Kurallara uygun işlem yaparsanız doğru sonuca ulaşırsınız. Kuralları göz ardı ettiğinizde doğruyu bulamaz, yanlışa takılır kalırsınız.
Sonra fark ettim ki; Hayatta tıpkı yukarıdaki eşitliğe benziyor.
Yaşadığımız dünyada tek başımıza değiliz ve bizi çevreleyen kurallar içinde hareket ediyoruz.
Biz bunlara, toplumsal ve bilimsel kurallar diyoruz.
Aslında, hiçbir zaman istediğimiz gibi hareket edemiyoruz.
Yaşadığımız hayatta özgür değiliz. Kurallar içinde hareket etmek durumundayız.
Yaşantımıza sınır koyan, bizi kısıtlayan kulalara uymak mecburiyetindeyiz.
Kurallara uygun hareket edenler doğruyu buluyor.
Kurallara uymayanlar ise doğruları yakalayamıyor, yine kural koyucular/toplum tarafından cezalandırılıyor.
Bazılarımız sorunlara hiç bulaşmıyor, olup-biteni seyrediyor, fikir açıklamadan sadece beğeniyor ya da beğenmiyor.
Bazılarımız, fikrini –yanlış olsa bile- cesaretle ifade ederken,
Bazılarımız, bilsek dahi fikrimizi açıklamaktan kaçınıyor.
Bazılarımız, uymak zorunda olduğumuz kuralları unutarak yaptığımız yanlışta ısrar ediyor,
Bazılarımız da yanlış ile yüz yüze gelmemek için gerçeklerin etrafından dolanıyor.
Hani derler ya : “Matematik yalan söylemez” diye.
Yanına bir not düşmek gerek : “KURALLARA UYDUĞUN MÜDDETÇE”
Hayatta işte bunun için matematiğe benziyor ve hatta matematik hayattır, kurallara uyduğun müddetçe.
Ben “ÖZGÜR’ üm“ diyorsan, kurallara ister uy ister uyma!
Ama hayat sana gerçekleri döve döve öğretecektir!
Bu vesileyle; Kurban bayramınızı kutlar, saygılarımı sunarım.
Bekir GÜÇLÜER
NOT: Yukarıdaki eşitliğin cevabı (7)’dir.İşlem önceliği Kuralı: İlk önce bölme işlemi, sonra çarpma işlemi, sonra çıkarma işlemi, sonra toplama işlemi yapılır.