- 566 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
TOMASSO COMPANELLA
Tommaso Companella, 1568- 1639 yılları arasında yaşadı. İtalyan din adamı ve düşünürüdür. Matematikten büyücülüğe kadar uzanan bir evrensel kültüre sahip olan Campanella , Galilei ile Giardano Bruno’nun yakın dostuydu; ve Domenico tarikatına bağlı bir rahip olmasına rağmen, çağının otoriteleriyle defalarca çatışmaya girdi. Lutercilere karşı bir kitap yazarak kendini affettirdi papalığa. Ama çok geçmeden Colabria’lı isyancıları desteklediğini açıklayınca tutuklandı, zindana atıldı, işkence gördü.
Tam 27 yıl boyunca hapiste vkalan Companella’nın bu arada yazdığı kitaplar, dostları tarafından yayınlanıyordu.
Companella, 1626 yılında Papa Urbano VIII tarafından özgürlüğüne kavuşturuldu;ama yeniden tutuklanacağını haber alınca, Fransa’ya gitti. Richelie tarafından bağlanan aylıkla, ömrünün sonuna kadar orada yaşadı.
Tommaso Campanella’ya dünya çapında ün sağlayan kitabı Güneş Devleti, 1602 yılına doğru hapiste kaleme alınmış;ama ancak 1623 yılında yayınlanmıştır. Bir takım metafizik fikirlerle Hıristiyanlığa özgü komünist görüşlerin ve bu arada feodoliteye yönelik şiddetli bir eleştirinin iç içe geçiştiği bu yapıt, Campanella’yı tarihin en büyük ütopik sosyalistlerinden biri durumuna getirmektedir. Düşünür, bu yapıtında, büyük filozof Platon’un Devlet’inden geniş ölçüde esinlenmiştir.