- 455 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
YAPIM EKLERİNİN FİİLLEŞTİRİLİŞİ DE YANLIŞ BAZEN!!!
Niyetim öğretmencilik oynamak ya da uzmanmışça bilgilendirmek değil. Öncelikle bunu açıklayıp işin uzmanlarından af dileyerek başlamak istiyorum yazıma. Yanlış kullanılıyor oluşunu paylaşmak istedim sadece.
Eminim pek çok kişi farkındadır, kimilerinin de dikkatini bile çekmiyordur. Ben sadece farkındasız kullananlara hatırlatmak ve önemli bir yanlışı da bu vesileyle naçizane düzeltmek arzusuyla ele aldım.
Yapım ekleri, yani fiilleştirenler eklendiklerinde, rahatsız ediyordu beni yıllardır yanlış kullanımlarıyla lakin son zamanlarda hele bilir bilmez ve çok önemli bir konuda, sapla samanı karıştırarak aynı şey zannıyla kullanırlığı beni üzmekte de…
Kullanılagelinenler: Dişçi, matematikçi, tarihçi, kalpçi, beyinci…
Diş üretip satmıyor diş hekimi, matematik öğretmeni, tarih öğretmeni de öyle... Kalp ve damar ve de beyin cerrahı da öyle. Daha pek çok örnek verilebilir bu konuda ki şu an pek çoğu sizlerin de hatırınıza gelmiştir.
Ben şu dinci lafına taktım son günlerde. Bezirgânları için kullanılabilir, kınamak yanlışına değinmek adına lakin bakıyorum da pek çok kişi, dindarı da aynı sözcükle ifade ediyor. Sürtüşmeler, tartışmalar, saldırılar hatta karşılıklı ve de sapla samanı aynı kefede görerek kalp kırmalar, incitmeler ve de haksızlıklar, bu yanlış kullanımdan kaynaklanıyor.
Konuşmalarımızda ve yazılarımızda sözcüklerimize özen göstermemek, düşünmeksizin konuşmak ve yazmaktan, aynı şey sanmaktan kurtulmanın ve de sağlıklı iletişim kurarak doğrulara eğinmenin tek ve en kolay yolu; okumak, okumak, okumak...
Özellikle de sözlük ve imla kılavuzunu başucu kitabımız yapmak!..
p.r.alkan
YORUMLAR
Bence de çok okumak gerek, özellikle de yazmadan önce. Yazınız yazım hatalarıyla dolu. Ayrıca yapım ekleri fiilleştirmez aksine isimden yeni bir isim türetir. Sizin asıl değinmek istediğiniz "şucu", "bucu" diye tabir edilen ve öteden beri, bir zümreye aidiyet anlamında kullanılagelen "-cı, -ci, -cu" gibi yapım ekleriyle oluşturulan kelimelere, yine öteden beri itiraz edilegelmiştir. Daha başarılı yazılarınızı okumak dileğiyle...