BÖYLEMİYDİ ESKİ DÜĞÜNLER
Akşam saatlerinde sokakta gürültü başladı sesler geliyor aparlo akort ediliyordu.
Eşim çıktı baktı bir şey var ya mevlüt okunacak sandalya lar dizilmiş dedi
Bakalım derken araba sesleri geldi,
Yok dedi nişan var galiba derken müzik başladı,
Aman Allah ım o ne sen ortalık ayağa kalkıyor ne yapalım katlanacağız
Bir ara çıkıp bende izledim.
Gençler kıvrak müzik eşliğinde ha bire kıvrılıp dökülüyorlar.
Ee gece onların.
Birden eski düğünleri düşledim.
Böylemiydi eski düğünler.
Kız evinde bir iki çalgı çalan kadın getirilir dümbelek tef bazen de keman çalan bir çocuk olurdu.
Kadınlar toplanır daire şeklinde herkes evinden getirdiği sandal yasında oturur.
Ortaya çıkan yenge tek tek kaldırır misafirleri renkli şalvarlar oyalı yemeniler kimide çiçek takar saçlarının arasına bir eda bir süzülüşle başlar oynamaya.
Herkesin bir oyunu vardır kimi çiftetelli kimi zeybek döktürür.
Oyun biter paralar toplanır tek tek.
Oğlan evide gelmiştir konu komşusuyla ayı bir ayrı bir neşe katar onların gelişi.
Herkeste bir alım bir çalım vardır gözler dikilir kimin yemenisin oyası güzel kim yeni fistan almış kim yeni şalvar diktirmiş.
Öyle güzel olur ki.
En son gelini kaldırırlar oyun oynamaya çalgıcı bağlar gelini bahşiş ister ee bu kaynananın gururudur çok bahşiş verirse gelinde mutlu olur.
Artık gün dinlenmek üzeredir, herkes dağılmıştır
Gün boyu kaynayan kazanlardan yemekler yedirilir gelen misafirlere
İşe o ara çalgıcılar da hem dinlenir hem de yeni şarkılar çalar kendi kendilerine kemanı akort eder ve başlarlar
Gün batar kuşlar döner dönmeyen sen diye.
Notaya uymayan bir seste olsa müzik hiç uymasa da bir başkadır o söyleyiş insanın içine oturur.
Gece de başlar yine herkes toplanmaya köyün insanı düğün dendi mi
Alır yerini çünkü tek eğlence düğünlerdir
Ey gidi hey nerelere gittim bu çalgı götürdü ben geçmişe
Sanırım kına yakılıyor dışarıda çünkü anam diye bir şarkı var müzisyenin dilinde.
Ah anam dedim başka ses duymamak için arkaya yatak odama geçtim
Ağlamasın kız ağlamasın kız anası mutlu olsun hayırlı olsun kınası bir ömür sürsün mutluluğu dileklerimle.
AYŞE KARAN
YORUMLAR
Ben Afyonda gördüm düğünün hasını. Bu saydıklarınızın hepsi vardır orada. Artısı da var. Erkeğin biri kadın kılığına girer. Dalar oynayanların arasına. Oynayan erkekler de iki gruba ayrılırlar. Başlar kız kaçırma oyunu. Taraflardan hangisi kız kılığındaki erkeği omuzlayıp kendei tarafına kaçırırsa öteki taraf onlara ziyafet çeker daha sonra.
Düğüne gelenlerin ayakkabılarını çiviyle döşemeye çakmak mı dersiniz, çeyiz sandığının üzerine oturmak mı dersiniz neler vardı neler eski düğünlerde
Bazı yerlerde hâla yaşatılıyor. Yaşasın da..Milletçe bizi birbirimize bağlayan bağlardır bu gelenekler, adetler.
Güzel yazı için kutlarım.
Selam ve sevgilerimle.