- 524 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
İSPANYA'DA ÖLENLER: PAUL ELUARD
İnsanlarda tek sıcak kanun;
Üzümden şarap yapmaları,
kömürden ateş yapmaları,
öpücükten insan yapmalarıdır.
İnsanlarda tek zorlu kanun;
Savaşlara, yoksulluğa karşı
kendilerini ayakta tutmaları,
ölüme karşı yaşamalarıdır.
İnsanlarda tek güzel kanun
Suyu ışık yapmaları,
düşü gerçek yapmaları,
düşmanı kardeş yapmalarıdır.
Hep var olan kanunlardır bunlar,
bir çocukcağızın ta yüreğinden başlar,
yayılır, genişler, uzar gider
ta akla kadar.
Asıl Adalet adını taşıyan bu şiir, Paul Eluard’ın en çok tanınan ve sevilen şiiridir. Paul Eluard, Fransa’nın yetiştirdiği en önemli şairlerden biridir. 1895 yılında dünyaya gelen şair rahatsızlığı dolayısıyla 1911-13 arasında sanatoryumda yattı. Daha sonra silah altına alındı ve Birinci Dünya Savaşı’na katıldı. Andre Breton, Louis Aragon VE philippe Soupold ile tanıştı. Dada akımını benimsedi ve yapılan çeşitli gösterilere katıldı. Gerçeküstücü akımın en önemli temsilcilerinde biri olarak tanındı. Uzak doğuda bir geziye çıktı . Dönüşünde, Paris!in öncü sanat anlayışını benimseyen şair ve ressamlar ile birlikte çalıştı. Eluard’a göre şair, ’esinlenmiş kimse’ değil, ’esinleyen kimsedir’. 1938’ de gerçek üstücülükten ayrılan Eluard, İspanya İç Savaşından sonra savaş şiirleri yazmaya başladı. Yine bu yıllarda, komünizmi benimsedi ve İkinci Dünya Savaşı sırasında Fransız direniş hareketine katıldı. Yurdunda ve yabancı ülkelerde geniş okur kitlelerinin hayranlığını kazanan Eluard’ın İkinci Dünya Savaşından sonraki yıllarda Orta Avrupa’da Komünist şair kişiliğiyle yaptığı gezilerde etkili olmuştur. Eluard’ın şiirinde; akıl, imgelem, duyarlılık, içten ve derin insan sevgisi ve evrensellik eğilim özellikle dikkati çeker. Eluard’ın şiirlerinden yapılan bir çok derleme dilimize çevrilerek yayınlanmıştır.
İşte’İspanya’da Ölenler’ adlı o güzel şiiri:
Kan rengi bir ağaç varsa İspanya da
Hürriyet ağacıdır,
Susmayan bir ağız varsa İspanya’da
Hürriyeti haykırır.
Bir bardak saf şarap varsa İspanya’da
Milletin olmalıdır.
YORUMLAR
bizim Nazım Hikmet gibi dünya çapında bir şairdir Paul Eluard.Şu an onun bir şiirini okuduğum iyi oldu.