- 637 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
BİR MAYIS
Bir Mayıs bize yabancı
Kızıl rus bayramıdır,
Ne oluyor bizim işçimize ki
Bir Mayıs hayranıdır.
Kutlayacak başka bir gün
Bizde bayram yokmudur,
Niçin bizde bir Mayıs
İşçi’nin bayramIdır.
malazgirtte düşmanı
Serdiğimiz gün değil,
Fatihle İstanbulu
Aldığımız gün değil.
Dini sevinç yok bu günde
Milli sevinç yok bu günde,
Örfümüze uymuyor
Türke nefret var bu günde...!
NEZİHA KECER TEYZE BÖYLE DÜŞÜNÜYOR YA SİZ ??
AMA ÖNEMLİ GÖRÜŞLER AYRICALIK İSTER VE MÜNAZARA YAPILMASI DA AYRI BİR ÖZELLİKTİR. AMA BANA KALIRSA BEN BUNU SÖYLÜYORUM.
ŞİMDİ; Osmanlı‘da ilk 1 Mayıs İkinci Meşrutiyet‘in ilanından bir yıl sonra, 1909‘da Üsküp ve Selanik‘te kutlandı. Üsküp‘te işçiler kızıl bayraklarla yürüdü. Selanik‘te ise Rum, Türk, Yahudi, Bulgar işçiler kolkola yürüdüler. 4 dilde yayınlanan ortak 1 Mayıs bildirisinde, herkese seçme ve seçilme hakkı, emeği koruyacak yasaların çıkarılması ve grev mevzuatının düzeltilmesi istendi.
1 Mayıs, Kurtuluş Savaşı sırasında anti-emperyalist bir içerik kazandı. İşgalcilerin ve işbirlikçi hükümetin baskılarına rağmen işçiler, “Bağımsızlık” isteyen pankartlarla yürüdü. 1920 yılında işgal altındaki İstanbul‘da 1 Mayıs’ı kutlama kararı alındı. Trabzon ve başka Karadeniz şehirlerinde de gösteri ve yürüyüşler düzenlenerek Lenin posterleri açıldı. Yunan işgali protesto edildi.
1921 yılında İstanbul’da 1 Mayıs, işgal kuvvetlerinin uyarı ve yasaklamalarına rağmen kutlandı. O gün vapur, tramvay ve fabrika işçileri iş bırakarak bayramı Kağıthane‘de kutladılar. İstanbul, Ankara, İzmit ve Adapazarı‘ndan anti-emperyalist sloganlar yükselirken, Mersin’de işçiler tüm halkı Fransız işgaline karşı direnişe çağırdılar.
1922 yılında İstanbul‘un yanı sıra Ankara ve İzmir‘de de 1 Mayıs kutlandı. İstanbul’da Sultanahmet Meydanı‘nda toplanan vapur, tramvay ve elektrik işçileri Pangaltı üzerinden Kağıthane‘ye yürüdüler. Ankara‘da ise İmalat-ı Harbiye ve demiryolu işçileri o gün çalışmayarak eş ve çocuklarının da katıldığı bir toplantı düzenledi. Toplantıya üç milletvekili ve Sovyetler Birliği Elçiliği temsilcisi de katıldı. İşçiler adına yapılan konuşmalarda emperyalizme karşı çarpışan hükümetin desteklendiği bildirildi.
1923 yılının başında toplanan İzmir İktisat Kongresi‘nde işçi grubunun önerisi ile 1 Mayıs gününün Türkiye İşçileri Bayramı olarak kanunen kabulü ilkesi benimsendi ama bu karar aradan geçen 82 yıla rağmen hala hayata geçirilmedi.
yorumlarınızla beni sevindireceksiniz biliyorum.
---------------BÜLENTCAN.