- 1331 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
TÜRK DÜNYASI ORTAK DİL VE ALFABE
Mustafa CEYLAN
**********************
2010 Yılında bir internet sitesinde Azerbeycan Alfabesi ile yazılmış bir yazının altından kopyaladığım yorumları aynen aşağıda takdim ediyorum.
Bu yazılardan-yorumlardan da anlaşıldığı gibi TÜRK DÜNYASI’nın ORTAK BİR ALFABE’ye (Yazı diline)ihtiyacı her geçen gün artmaktadır.
Geçtiğimiz aylarda, Bayburt’da düzenlenen DEDE KORKUT ETKİNLİKLERİ’nde de gördüm ki, oraya Türk Dünyasından gelen şairlerle de sohbetimizin yegâne konusu ORTAK ALFABE’nin olmayışından kaynaklanan sıkınıtılarımız idi.
Evet,
Ortalıkda o kadar TÜRK DÜNYASI ile ilgili DERNEKLER var. Ve bağımsızlığına kavuşmuş Türk Dünyası Cumhuriyetleri var. Her yıl, belki de yüzlerce ORTAK ETKİNLİĞE İMZA ATAN BU KURULUŞLAR ve DERNEKLER’in GÖSTERMELİK ŞOV VE TÖRENSİ DAVRANIŞLARA bir SON VEREREK, "ortak alfabe" gibi TEMEL KONULARA eğilmelerinin zamanı geldi de geçmektedir.
Belli ki, bu konuyu hükümet yöneticileri ve KÜLTÜR BAKANLIKLARI yapmaya pek niyetli değiller.
Belli ki, ne kadar dernek, sosyal ve sivil kuruluş varsa onlar da günü kurtarma şovları’ndan kurtulamıyorlar.
Belli ki, bu önemli konuda AKADEMİK kariyer sahiplerinin toplandığı ÜNİVERSİTELER ve ONCA KÜRSÜLERİ dahi parmaklarını oynatmamaktalar.
Belli ki, 2020 OLİMPİYATLARI’nda bile yaşananlar bize ders olacağa benzemiyor.
Belli ki, UEFA, AET, BİRLEŞMİŞ MİLLETLER, UNESCO vb milletlerarası - BATI VE ABD kaynaklı kuruluşların keyfi ve dünyayı sarsan tekelci silah tüccarları ve İSRAİL rüzgârlı çalışmalarından dahi ders çıkaracaklar, başlarını kuma sokmuş durumdalar.
Belli ki, SURİYE MESELESİ’nde İRAN-RUSYA VE ÇİN’in gösterdiği dayanışmayı dahi örnek alamayacak siyasi aktörlere sahip TÜRK DÜNYASI, ve ne kadar üzüntü verici bir durum bu...
Şu halde;
Geriye bir TEK ÇARE kalmakta.
O da şu:
ORTAK DİL’ E GİDEN temel nokta, ORTAK ALFABE olduğu için, bunu ancak; BUNCA İLGİLİ VE BİLGİLİYE RAĞMEN, yukarıdan beri saydıklarımıza rağmen TABANDAKİ SANATÇILARIN, HASSETEN ŞAİR VE YAZARLARIN YAPMASI GEREKMEKTE.
Onlar sırt dönüp giderlerken bize düşen ALFABE konusunda ASGARİ MÜŞTEREKLER de birleşerek, yapılacak ne varsa onu yapmaktır.
Olur mu dersiniz?
Bence neden olmasın?
Yaşayan dilleri HALK YAŞATIR. MİLLET, TÜRK MİLLETİ. Şu halde DİL DE ORTAK OLMALI, ALFABEDE BİRLİK SAĞLANMALIDIR.
İşte o zaman ne mi olur?
Tataristanlı genç şairin şiirini ben anlarım, okurum; Kırgızistanlı şairin şiirini de Kıbrıslı şair okur, anlar.
ORTAK DİL SONUCUNDA, ORTAK MİLLİ DEĞERLERİMİZDE ÖYLESİNE ÇABUK BİRLEŞECEĞİZ Kİ, dünya hayran kalacak bize. Çünkü, bütün Türk Dünyası’ nda KÖROĞLU, YUNUS, KARACOĞLAN, KARAGÖZ, NASRETTİN HOCA vb. zaten var hepsi bizim bu TABAN HAREKETİMİZİ BEKLEMEKTEDİR.
Sadece Dilcilerin bize yardımcı olması, engel çıkartmamaları bu konuda yeterli olacaktır sanıyorum.
İnşallah olur diyorum...
İnşallah!!!..
*
------------------------------------------
------------------------------------------
Buyurun bahsettiğim yorumlar işte :
■Silvan Güneş yorum tarihi 17 Nisan, 2010 14:13
Türk dünyası ile al-fa-be de birlik şart. Yoksa aynı dili konuşup yazışmada ve ortak bazı kelime manalarında birbirimize yabancı olmak, gnümüz yüzyılında hala bu önemli sorunu giderece tedbirler almamak üzücü. Yazıyı okumaya çalışıyorum ama çoğu kelimeyi anlayamıyorum..
--------------------------------------
■Aydın Ayoğlu yorum tarihi 25 Nisan, 2010 23:01
Arkadaşlar merhaba,
Silvan bey arkadaşımızın söylediği gibi Türk birliği lafını her fırsatta her yerde monu olaraka ortaya çıkarıyoruz ama bu birlik ve ittihat için bir adım bile atmıyoruz. bu birliğin ön şartları dillerin bir birine yaklaşması ve en azından ortak bir alfabe ve orta kelimler kullanmasını şart bilirim.
bakın ben bi Güney Azerbaycan Türküyüm ama maalesef Azerbaycanca bilmiyorum yani en azından yazma ve okuma’da çok sıkıntı çekiyorum İran devleti bize keni ana dilimizde yazma ve okumaya izin vermiyor bu nedenle ben ve benim gibi gençler ve bizim çocuklarımız gittikçe ana dillerini unutuyorlar ve eğitim dili Farsöa olduğundan dolayı kitaplerde Farsların yazdıklarını okuyorlar ve bu yazıların hepsinde bi tür Anti Türklük ve Türk düşmanlığını gizli ve bazen aşıkar bir şekilde çocuklara aktarıyorlar be bunun sonuçlarını çok iyi alırlar şimdi iran’da 30 milyuna aşkın Türk yaşıyor ama bunların yalnız 10 milyonu Türk olduklarına gurur duyuyorlar ve kalan kısmı Asimilasiyon politikası nedeniyle kendilerini Türkleşmiş Fars olarak biliyorlar ve türk olmaklarını saklıyorlar…
bildiğim kadar Kuzey Azerbaycan’da rus etkisi çoktur ve devlet bunu ya bilerek yapıyor veya Rusların baskısı altında mecburiyetle yapıyor.. yukardaki yazıda okuduğum kadar bir çok Rusça kelime gördüm ben bir Türk olarak bu kelimlerin anlamını bilmedim hatta E ve Ə gibi harflerin teleffuzlarını bile pek bilmiyorum. Kuzey Azerbaycan Rus etkisi altında ve Güney Azerbaycan ise Fars etkisi altında ve gün getikçe maalesef her iki Millet (Güney ve Kuzey) ana d
llerinden uzaklaşıyorlar…
Aydın
Güney Azerbaycan
-----------------------------------------
■Aydın Ayoğlu yorum tarihi 25 Nisan, 2010 23:05
bu beladan hemen kurtarmanın yolu ilk olarak Ortak bir Türkçe ve Alfebnin olması gerektiğine inaniyorum…
bence eğer Türk devletleri Türkiye Türkçesini Ortak bir dil olarak kabul ederlerse çok iyi bir iş yapmış ve önemli bir adım atmışlardır çünkü bana Göre Türkiye Türkçesi hem kelime zenginliğine sahip hem de ağız ve şive olarak çok şirin ve güzel bir Türkçedir…
Türkçemiz bizim herşeyimiz
Can Feda Türkiye’ye, bir değil bin can Feda olsun Ona….
Aydın
Güney Azerbaycan
----------------------------------------
■Elxan Turan yorum tarihi 20 Şubat, 2012 22:58
chox irana bash vermeyin.chunku biz Guney Azerbaycablilar qoymariz ve bunu diyim ki Tanrinin iznile biz bir iki ile irandan ayrilacaz.ondan sonra Turani quracaz.
■Elxan Turan yorum tarihi 20 Şubat, 2012 22:59
yashasin Azerbaycan