Ateiste Kader Cevabım…
hayrettin taylan
Kaderimiz madem belli, öyleyse istediğimiz gibi yaşayalım.
İslam’daki kader kavramı özgür iradeyi içinde barındıran bir kaderdir.Ulemayı zorlayan bir konuda sana ders vermek değil amacım.Doğruların ışığında, sana ışık sunacağım.
-Allah’ın sonsuz ilmi var.Kulli irade deriz.Kulli irade her şeye hakimdir.Neye yapacağımızı bilir.İrademizi de nereye kullanacağını da bilir.Ama bize de cüzi irade vermiş ve bu iradeyi elimizden almamıştır.Ders orada başlıyor.İyi çokken, kötü de azlığıyla olsa da iyiyi takip ediyor.Kişi iradesini kendisi kullanır.Akıl, zeka,mantık, içindeki ses,kalp, vicdan gibi insanı ölçen besleyen, tetikleyen, bir düzene, duruşa getiren dinamikler vardır.
"Biz insanın amelini(kaderini) kendi çabasına bağlı kıldık" (İsra Suresi 13)"
-Allah’ın sonsuz ilmiyle insanların her şeyini bilmesi, onların iradesini teslimi anlamına gelmez.İnsan,kendi yaşam algılarını, kendi hayatı ölçüsünde durular, ya da kirletir.Her şey iyilik, doğruluk, mutlak üstüne yaratılmıştır.İnsan da yaratılış arasında mutlağa en yakın olan varlıktır. Zeka, beyin, binlerce duygunun sahibidir.Her şey güzellik üstüne, her şey güzeli aramak üstüne;ama nefs,zaaflarımız ya da bu iradenin önünde hemen yıkılan setlerimiz var.Şeytan, insanı sürekli kötülüğe , nefse, zaaflara sürükler.
Kulli irada burada başlar.Kimse hayatıyla kumar oynamaz.Kimse, kötülük yapmak için yaşamaz.Hayatın her anı derslerle dolu.Dersine iyi çalışan, dersini iyi bilen iyi yaşayarak kendini bilir, kendini bilip Rabbini bilir.Orada kaderin ince çizgisi başlar.Orada mutlak olanın benliği başlar.
-Kişinin nerde doğacağı ne zaman öleceği, anne babasının kim olacağı gibi şeyler elinde değildir .Bunlar mutlak iradenin, mutlak varlığın , Yüce Rabbimizin bildikleridir.Ancak, bundan sonra sorumluluk bizimdir.Bütün varlıkların yeryüzünde halifesi olarak bu sorumlu yaşayışmızdır.Doğrularımız,iyilerimiz, güzelliklerimiz, sevaplarımız ne kadar fazlaysa o kadar iyi bir çizgideyiz.
*Allah, kulun iradesini nereye kullanacağını bildiği için onların kaderine ona göre yazar. Herkes, bir dünyadır.Allah her kuluna, kendi dünyasının algısına, sistemine, aklı kullanmasına göre bir kader belirlemiştir.İnsan da zamanla onu yaşar.
YORUMLAR
1. Evrenin başlangıcından sonuna kadar geçen sürecin tümü planlanmıştır. Allah, bu sürecin dışında, zamansız bir ortamda, süreci bir film şeridi gibi seyretmektedir.
2. Allah,insanın sadece kalıtımsal programının nelere sebep olabileceğini doğru bir şekilde öngörür ki, bir insanın yaşantısını dikkatli bir şekilde izlerseniz bunu sizde yapabilirsiniz.
İlahi olarak kaderin bilinmesi ve kaderin planlanıp yaşanması birbirinden faklı şeydir. Allah,bir insanın nasıl davranışlarda bulunacağı öngörebilir ve bunu bilebilir. Ancak müdahalede bulunmaz. Davranışı gerçekleştiren bizzat insanın kendisidir. Bu güne kadar, inanç veya sezginin dışında davranışına dışarıdan ilahi bir müdahale olmuş bir tek insan bile yoktur.
Var oluşumuzun zemini özgür irademiz, var oluşumuzun amacı hayal gücümüz, yaratıcılığımız ve ortaya çıkartabileceklerimizdir. Yeryüzündeki doğanın dışında, insanoğlunun ortaya çıkardıklarına bakarsanız hayal gücümüzün ve yaratıcılığımızın neler ortaya çıkartabildiğini görebilirsiniz. Hepsini biz yaptık. Elbette yaptıklarımız Tanrı’nın yaptıkları yanında hiçte mükemmel değiller. O yüzden büyüklenmek yerine kendimiz için, yarattıklarımız için daha dikkatli olmalıyız. Yoksa kendimiz için çizdiğimiz kader bizi karanlık yarınlara götürebilir.
Sayın Hocam, kader meselesi tartışılması sıkıntılı konulardan biridir.
Allah resulü " Her şeye ancak amel ile ulaşılır." der.
Hz.Ali de " Belki de sen kazayı vacip, kaderi de mutlak zannediyorsun, yani kazanın zaruri kaderinde kesin olduğunu zannediyorsun.Eğer öyle olsaydı; sevap ve ikap batıl, va'd ve vaid de gereksiz olurdu.Günahkarlar için bir günah, iyi işler yapanlar içinde bir mükafat olmazdı. Bu ise ancak şeytanın kardeşlerinin, puta tapıcıların, Rahman'ın düşmanlarının,yalancı şahitlerin ve işlerde doğruyu göremeyenlerin görüşleridir.Bunlar bu ümmetin kaderiyesi ve mecusileridir. Muhakkak Allah-u Teala insanları muhayyer bırakarak emretmiş, sakındırırak da nehyetmiştir. Cebren mükellef tutmamıştır.Peygamberleri de abes olarak boş yere göndermemiştir.Bu ancak küfredenlerin zannıdır. Vay o küfredenlerin ateşten çekeceklerine, başlarına gelene!" der.
Saygılarımla.
ÇELİKER tarafından 8/31/2013 7:51:52 PM zamanında düzenlenmiştir.
yüreğinize sağlık şair, ben şimdi bunu okuyunca ateist mi oldum? bu başlık neden ateiste? inanan herkes de , siz dahil uzman değil, nedir burada meramınız anlamak mümkün değil,
neden bu sözüm ona iman adına kırma gayreti ve ayrımcılık anlamak mümkün değil, islam da gönül kabe sayılmışken üstelik.
siz gidin cennete sayın hocam ateistleri boşverin.