- 1092 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
AVNİ ANIL
"Rüya gibi uçan yıllar"da ömrünün 60 yılını notalar arasında geçiren bestecimiz Avni Anıl’la
"Biraz kül biraz duman"lı bir sohbet...
1988 yılından bu yana, klasik Türk müziğinin otantik yapısından ödün vermeden, Berlin ve Almanya’nın çeşitli kentlerinde sayısız konserler veren Berlin Klasik Türk Müziği Derneği, 15. yılını 60 yıldır Türk sanat müziğine değerli eserler vermiş olan besteci Avni Anıl’la kutladı. SFB Radio Multikulti Türkçe Bölümü’nün de desteği ile SFB konser salonunda Dündar Atalay’ın ve Avni Anıl’ın yönetiminde Avni Anıl’a ait 23 eserin yorumlandığı "Bahar Konseri"nde dinleyiciler arasında Essen Başkonsolosu Ahmet Akarçay, Berlin Büyükelçiliği Kültür Müşaviri Erol Doğan ve Berlin Büyükelçilik Müsteşarı Kerem Kıratlı’da vardı. Sizlere 60. sanat yılını kutlayan çağdaş bestecimiz Avni Anıl’la yaptığım kısa sohbetimi sunuyorum.
60 yıllık sanat yaşamınızı özetler misiniz?
1928 yılında İstanbul’da doğdum. 1943 yılında Üsküdar Halkevi’nde müzik eğitimi almaya başladım. Yani 1943 yılından bu yana 60 yıldır notasız bir günüm olmadı. Müziğin temel bilgilerini aldığım yedi yıl içerisinde Emin Ongan’dan ders aldım. Refik Fersan, Sadettin Kaynak ve Sadi Işılay’dan yararlandım. 150 civarında beste yaptım. 1955 yıllarında çeşitli gazetelerde sanat yazıları yazdım. Yine bu yıllarda İstanbul Radyosu’nda redaktörlük, 70’li ve 80’li yıllarda İzmir Radyosu’nda Türk Müziği Şube Müdürlüğü yaptım. 1967-72 yılları arasında "Musiki ve Nota" adlı 5 ciltlik dergi, "Anılar ve Belgelerle Musikimiz Sözlüğü" adlı 5 ciltlik kitap, "Bestecilerimizden Ezgiler" adlı notalı fasiküller yayınladım. Bunların dışında, Kültür Bakanlığı İzmir Devlet Korosu’nda uzman sanatçılık, Devlet korolarında sınav komisyon üyeliği, Bursa ve Adana Konservatuarlarını kurma çalışmalarında bulundum. TRT televizyonlarında "Bir Besteci", "Musikimizden Portreler", "Sözden Söze" gibi programların metin yazarlığını ve müzik yönetmenliğini yaptım.
İlk besteniz ve hangi bestenizle tanındınız?
İlk bestemi 1951 yılında yaptım. Rast makamında "Sordular mecnuna" adlı bir beste idi. Hicaz makamındaki "Dil şad olacak" adlı bestemle de tanındım. Arkasından Nihavend makamındaki "Biraz kül biraz duman" adlı bestem gelir.
En son bestenizi ne zaman yaptınız?
Bir ay evvel yaptım. Bugünlerde Türkiye radyolarında dinleyeceksiniz. Artık öyle bir dönemdeyiz ki, bizim yolumuzda çalışan bestecilerin özel televizyonlar ve piyasadaki kasetlerle ilgisi yok!.. Ancak TRT’de ve bu tip halka açık konserlerde dinleyebilirsiniz. Son bestem "Sen gelmeyi bilmiyorsun" dizeleriyle başlıyor.
Son senelerde neler yapıyorsunuz?
Bütün Türkiye’yi ve yurtdışını geziyorum. Ülkemi köy köy, ilçe ilçe dolaşıyorum. Üniversite koroları, devlet koroları, üniversite dersleri, panellerde bulunuyorum. 60 yıldır dolaşıyorum.
Evet, şarkılarından birçoğunun son 50 yılın en sevilen şarkıları olan ve devamlı mırıldandığımız; Biraz kül biraz duman, Mihrabım diyerek, Gözlerin bir aşk bilmecesi sorar gibi, Kader kime şikayet edeyim, Bir ateşim yanarım, Ayrılık, Yağmur duası... gibi besteleri Türk sanat müziğine kazandıran değerli bestekar Avni Anıl’ın 60. sanat yılını Merhaba olarak bizler de kutluyoruz.
Adem DURSUN