HAYAT KAYNAĞI
HAYAT KAYNAĞI
Bazen gökten düşer damla damla,
Bir bereket iner yağan yağmurla.
Yeşile çevrilir görülen her tarla.
Lütfen! Suyu kullanmasını iyi ayarla.
Çeşmeyi iyi kapat boşa akmasın su,
Yoksa yaşarsın kuraklık denilen kaosu.
Aklına geldi mi niçin sususuz sorusu?
İşte değerini bil, boşa akmasın su.
Su olmazsa olur muydu şu vaha?
Kupkuru olmaz mıydı görülen saha?
Susuz bitkiler kalkar mı sandın şaha?
İyi düşün boşa akıtma ha! Suyu bir daha.
Su hayatın olmazsa olmaz dayanağı,
Ne olur israf etmeyelim bu kaynağı.
Yoksa kupkuru olur cennet bağı.
Boşa çekersin yoksa attığın her ağı.
Yüzde yetmişi su değil mi İnsanın?
Suyu çekilir oldu bu Dünya’nın.
Sonu gelmez mi sandın bu rüyanın?
Haydi bakalım iki gün susuz dayanın.
Dayanamadın değil mi susuzluğa?
Razı olmadın değil mi kuraklığa?
Yoksa düşersin her tür kıtlığa.
Kuraklık gelir, şu görülen dağa, bağa.
Ne olur, boşa akıtma hayat kaynağı suyu.
Bırak artık israf denilen şu kötü huyu.
Görmedin mi suyu çekilir oldu kuyu?
Görmez, işitmez mi sendeki her duyu?
Geç de olsa suyun değerini anladın.
Damlama sistemi ile sulamaya başladın.
Susuzluğun ne demek olduğunu yaşadın
Kuraklık korkusunu boşuna yaşamadın.
Lütfen suyun değerini, önemini anlat herkese.
Kulak versinler su su diye inleyen her sese.
Hayat kaynağı yoksa, neye yarar dolu kese.
Suyun yaşam kaynağı olduğunu anlat herkese.
Hayat kaynağımız nedir? Canlıların yaşamasını hayatta tutulmasını ne sağlar? Bu sıcak yaz günlerinde insanların canının çektiği nedir? Tüm canlılar dünyanın yüzeyinde ya da yüzeye çok yakın ince bir toprak katmanında yaşarlar ve güneş enerjisinin dışındaki gereksinimlerini bu katmanın içerdiği kaynaklardan karşılarlar. Eğer yaşamın sürmesi için gerekli olan su,oksijen ve diğer maddeler sadece bir tek kez kullanılsaydı şimdiye kadar hepsi tükenmiş olurdu.Su yenilenebilir enerji kaynağıdır.Yani yeniden oluşur.Canlılar için en önemli yaşam kaynağı sudur.Tüm canlıların vücudunun %75’i sudan oluşur.
Yerküre üzerindeki okyanuslar, denizler, göller, akarsular ve yer altı suları hidrosfer tabakasını oluşturur. Yer kabuğunun ¾’ü sularla kaplıdır. Su küre,yer kabuğunun her yerinde aynı kalınlıkta değildir. Aynı kalınlıkta olmuş olsaydı kalınlığı 4 km’ye yakın olurdu.Yer kabuğunun üstündeki sular devamlı hareket halindedir. Güneş’in etkisiyle okyanus, deniz, göl ve akarsulardan buharlaşan sular, atmosferin ilk tabakası olan troposferde birikir ve bulutları oluşturur. Bu bulutlar rüzgarın etkisiyle havada sürüklenir. Hareket eden su buharı, soğuk tabakaya rastlayınca yağmur, kar ve dolu şeklinde yeryüzüne iner. Yağmur sularından oluşan seller,derelere; dereler, çaylara; çaylar, nehirlere (büyük akarsulara); nehirler ve göller de denizlere akar. Böylece yeryüzündeki sular buharlaşarak atmosfere,oradan da tekrar yeryüzüne gelmektedir. Bu olay devamlı oluşmaktadır. Suyun bu şekilde devamlı yer değiştirmesine suyun çevrimi adı verilmektedir.
Akarsular, göller, denizler, okyanuslar dünyadaki başlıca su kaynaklarıdır.Bu su kaynakları gün geçtikçe azalmakta,çekilmekte ve kirlenmektedir.İnsanlar bu hayat kaynağı olan nimetleri dikkatli ve tasarruflu kullanmalı ki yakın gelecekte su sorunu ile karşılaşmamalıdır.Hayat kaynağı suyun değerini bilmeli tüm insanlara da önemini tasarruflu kullanılması gerektiği anlatılmalıdır.Ne mutlu suyu tasarruflu kullananlara.
Hasan KAYA
Eğitimci-Şair-Yazar
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.