- 10072 Okunma
- 5 Yorum
- 0 Beğeni
CAMİ Mİ, CAMİİ Mİ!?...
Bugün, yine sonradan sulandırılmış bir kelimeye inceleme yazısı yazmak için koyuldum…
Birkaç hafta evvel, hazırlık sonuna gelmiş bir kitabın yazıcı çıktısını alıp ciltleme işine başladım. Üç gün, gece- gündüz uğraşıp aklımca düzelttim ve bez ciltlettirip, işin başı kişiye elden teslim ettim.
Güyâ, ustayım diye geçinenler; Beyazıt ve camii kelimeleri ile doldurup nakışlamışlar güzide bilgilerini…
Sözün burasında, konuyu sadece câmi kelimesi ile ayırıp bildiklerimi devretmek ihtiyâcı duydum; bu cami kelimesinin aslı dururken, kim, nerde, ne vakit bu kelimeyi piçleştirerek camii kelimesine dönüştürmüş ve böyle de sürüp gitmekte kaç yıldır bilmem!.
Gelelim kelimeyi irdelemeye:
Câmi: Toplanılarak ibâdet edilen dînî yapı, bina, mâbed, ...
Câmi kelimesinden, örnek kelime yapalım:
- Hasan Paşa Câmisi… bu yazıda yanlış var mı?... hayır.
- Câmisinin …
- Câmisinde,
- Câmisi ile arasında …
- Tamam işte, o Câmiye 20 Metre kala,
- Bütün Câmilerin minâreleri …
- Câmi Sokağı,
- Câminin müezzîni,
- Câmiboğazı Geçidi,
- Câminin iç kubbelerinde,
- Câmiden çıkan cemaat …
- Câmi’înde: S harfi düşmüş ve yerine üst virgül gelmiş(‘)(örnek: rab’dedilmiştir:rabıd)
Yapılan yanlış yazımlardan örnek:
- Câmii hoparlörleri tâmir edilir,
- Câmii Sokak,
- Sarayatik camii,
- Câmiilerin,
- Câmiilerinden ve Câmii kelimesi ile üretilen diğer kelimeler.
Konu fotoğrafı içinden ek bilgi: "Özellikleri:" parağrafının 3 ve 6.’ıncı satırlarında; "cami" ve "camiye" kelimeleri vardır ve bu yazılış şeklinin doğru olduğunu, bir bakıma kendi içindeki en iyi ve şüphe duyulmaz belgesidir.
>10-15 Yıl öncesine kadar yazılan kitapların pek çoğunda bu yanlış yazım var.
İlkokulların Dilbilgisi Kitabı’nı iyi ezberleyemeyenler, ilk okul Diploması alamazdı(>1965). Dilbilgisi zayıf olan talebe(öğrenci), ne kadar başarılı olursa- olsun, okulu bitiremezdi. Dil tam öğrenilmedikçe, ilk okul bitirmezdi.
Türkiye’de, Millî Eğitimde enbüyük hatâ bence nerede yapılıyor biliyor musunuz?... ilkokul ya da ilköğretim okulu ne derseniz; telebenin velisine, sınıfta kalıp- kalmama hakkı tanınmasında.
Abartarak söyleyeyim: Veli, çocuğunu sürücü kursuna ehliyet alması için kayıt yaptırıyor; çocuğun başarı kararını velisi veriyor!... Öhööö. 10 Gün önceki bayramda(Ramazan) kaç kişi öldü, biliyorsunuz: 67 mi!?... Yüzlercesi yaralı… ha, sonradan ölenler, hesaplanmıyor…
Ne diye sizi yoruyorum ki; demek istediğimin bin(1000) kat fazlasını anladınız.
Kalınız sağlıcakla…
Konunun uzmanı değilim; bilesiniz.
Anlık yazılmış ve yayınlanmıştır.
Kadiryeter Kadir Yeter.
15.8.2013- TRABZON.
YORUMLAR
Bir örnek yazı:
"… Cami’de Bir İkindi Molası"
Mihrican Ulupınar
http://www.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=127998
Mihrican Ulupınar
Yanlış yazım örnekleri(Başlıklar yanlış; doğruları, cümlelerin içinde):
"...
HOCA ALİ CAMİİ
Yenice Mahalle Park Sokakta buluna cami eski çarşı içinde kasaba esnafının en yakınında,yaşlı çınarı ve harem mahalli de bulunan kurşunlu kubbeli ve kârgir bir yapıdır.Kesin olmamakla birlikte 14-15.yy ürünü olduğu19.yy.ikinci yarısında onarım gördüğü1992 yılında Urlayı vuran büyük depremden hasar görmüştür.Cemaat kapasitesi 400 kişiliktir.Özellikle mihrabı çok ilgi çekicidir.
TATAR OSMAN AĞA CAMİİ
Camiatik Mahallesinde Cami Sokakta bulunan cami1774 yılında Tatar Osman Ağa tarafından yaptırılmıştır.Çevrresinde 6 adet de dükkânı bulunan cami başlangıçta ahşap iken1964 de onarım görmüş,cemaat kapasitesi 250 kişiliktir.
..."
Kaynak: tp://urladayasam.com/tarih/camiler-ve-kulliyeler/
07.10.2013
kadiryeter tarafından 10/7/2013 9:19:48 PM zamanında düzenlenmiştir.