- 340 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Bir Uygarlığa Dair 5
Ya da bir toteminin, Hübel’in arkasında bulunma önem derecesine göre olanların o totem rengi temsil eden giysilerini (totem alana allı gülü giyilip gidilen yerlerde) giyerek, kısmen önü açık, kiminde sağ ya da sol omuz başları açık giysileri kutsal alan içinde üstlerinde taşırlardı. Süreç tutumları çok yönlüydü.
Yine kimilerinin boynu kapalı giysileri varken, yine kiminin de kısmen arkası açık giysilerle vs. giymekle herkes kendi totem anlayışlı işaretiyle totemini temsil eder olmanın, gelenek ve görenek kimliklerini taşıma davranışlarının içindeydiler.
Totemilerin haram yer içinde ritüellerini bu şekilde sembolik olucu taşımalarla ifa etmenin düzeni içinde olurlardı. Bu nedenle bir Uza yanlısı, bir Lat yanlısına; neden Uzzalı biri gibi davranmadığının telkin ve basıncını yapmazlardı.
Mekke panteonu, bu gevşek Arap birliğini sağlamış olmanın temasını ve sözleşmesini sağlamıştı. Bu sağlanmalar ayinci grupların Mekke’deki ayinleriyle gerçekleşiyordu. Ayinler demek periyodik olarak panteonu ziyareti demekti. Bu da ayin sezonlarının ortaya koyduğu bir ortalama referans birlik ruhu ve barış hükümlerinin ikamesidir.
Birlikçi temas ruhlu oluşumların panteon merkezine ziyaretleri var edildi. Bu ziyaretler kutsal antla pekiştirilirdi. Böylece yen dinamizm ve yeni ruhlu bu ziyaretleri tekrarlattırırlardı. Böylece bir sürelik için de olsa birbirinin tasallutundan az çok emin oluyorlardı. Bu periyodiklik çok eskiden beri aşure ayı, yaz kış buluşmaları, kutsal evlilik törenleri gibi bir yığın ittifakı dönem kalıntıları oluşla hala Arap’ta kutsallıkla süren, sosyal elci gelenektiler.
Bana göre olan sosyal evrimin yasasından birini hatırlayalım. Hiçbir gelişme ya da kullanım olmasın ki; kendisinden öncesinin kullanım ya da örnekçeleri içinde, neşvü nemasını bulacağı; ayak basacağı yeni değişme ve dönüşmelerine; geçmiş envanterlerin içinde, kendi malzemesini bulmasındılar.
Totem mutlak bir koruyucu ve gözeticiydi. Totem sizi zorda bırakmıyordu. Ne yapacağınızı, nasıl davranacağınızı size söylüyordu. Totem aktarılan bilgi oluşla, sizden öncekilerin tecrübesiydi. Bu tecrübeler beli yaşam tarzına belli doğru reçetelerdi.
Ama bu doğru aktarımın sizdeki yansıması farklı oluyordu. Yaşamlarıyla size okülte olan aktarım size; deneysel bir bilgi oluşla, sanki sizin nerde ne yapacağınızı öncede biliyor gibi yansıyordu. Daha doğrusu sizin sıkıntılarınıza cuk oturan söylemlerdi. Bu da size, sizin totem tarafından korunup gözetildiğinizin bir algı resmi gibi geliyordu.
6.yüzyıl Arap yaşantısı içinde totem koruyuculuğun ve totem gözetici ligin birçok versiyonu vardı. Bunlardan birisi de şudur. Sizin bir karşılaşmanızda karşınızdaki sizi bu amulet olan totemle sizi tanıyacaktır. Kendisinden olarak görecek. İkiniz aynı totem aitiyseniz, birbirinize karşı böylece esende ve güvenlikli olacaksınız.
Ya da ayrı ayrı totem aiti iseniz birbirinize karşı koruyuculuk olmayan bir durum olarak yansırsınız. Gasp, darp, can kaygusu gibi olmaların tasallutunda olacaksınız. Esende olmanız bir totem koruyuculuğu ve gözetici ligidir. Bu koruma şuna da çok benzer. Sorti yapan bir uçak, yolu üzerinde bir gemiye rastlamış olsun.
Gemi pilotun aiti bir gemi de olsa, gemi düşmanın taktiği oluşla sizin flamanızı ve isim yazı numaranızı taklit eden bir düşman gemisi de olabilir. Silah yüklü uçak, gemiye parolayı sorup işareti isteyecektir. Gemi parola ve işareti bilirse, hedef olmaktan kurtulacaktır. Yani parola ve işaret gemiyi koruyacaktır.
İşte totem muska da (amulet te) sizin karşı tarafa bir parola ve işaretiniz olacakla, kimi karşılaşmalarda sizin güvenlik ve esenlik içinde olmanızın koruyuculuk ve gözetici ligidir. Üstelik 6. yüz yıl Arap yerleşim bölgesinde boynunuzda taşıdığınız totem sizin, göç vermiş ama tanıyıp bilmediğiniz kültürlerinizle karşılaşmalarınızda sizin bir koruyucu meleğiniz gibi çalışacaktır. Totem aitlik, başta bir parola işaret anahtar kilit uyum pozisyonudur.
Tabii ki boyunda totem ikonu taşıma, ya da vücutta totem işareti olan simge ya da döğme taşıma, size koruyuculuğu yanında, aksinin de saklı olmak kaydıyla değerlendirilmesi gerekir. Koruyucu melek sizi misafir olarak karşılatır. Sizi, totem eşlerinize saygılatır. Sizin yolda kalmamanızın bir koruyucu ve gözeticisi olacaktır. Sizin arkanız olacaktır bunlar o dönemlerin az maz koruyuculuk sığınması değillerdi. Bu koruyuculuk en hayati noktalardı.
Elbette bu kabil gerçek yansımalarla totem, bir kullanımın koruyucu ve gözetici ligi olup süre gelmiştir. İnsan bu yansımadan hareketle toteminden makul olmayanın koruyuculukları ve gözetilmelerini de kendisine şiar edinecektir.
Bunlar da olumsuz yansımadırlar. Oysa totemin koruyucu ve gözetici ligi bir aitteş olmanızın parola ve simgesi oluşla ve sizden önceki deneyimlerin kullandığı yolu, siz de kullanırken onların size rehber ve pusula olmasının bir yol haritasıdır. Bunun dışında bir totem koruyuculuk ve gözetiliş beklemek elbette beyhudedir. Ama ne dersek diyelim totemin de bir koruyuculuğu var.
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.