- 996 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Şiirin Anlam ve Önemi
BAKIŞ
Mürsel Adıggüzel
ŞİİRİN ANLAM ÖNEMİ
Değerli okurlarım, bu günkü yazımla sizlere edebiyatımızda ve sanatımızda önemli bir yeri olan şiir hakkında düşüncelerimi aktarmak istiyorum.
Şiir, insanın var oluşuyla birlikte sözlü edebiyatta yerini aldığı gibi, yazılı edebiyatta da çivi yazısıyla başlar. Önceleri taşlara, duvarlara resimlerle, sonraları da tabletlere yazıldı. Şiir, ilk çağlardan günümüze kadar her daim yürekten dökülen sevgi damlaları olarak geldi.
Hızla gelişen süreçler içinde çok değerli şair ve yorumcuların şiire bakışlarında bir takım farklılıklar ortaya koyduklarını görmekteyiz. Bu farklılıklardan biriside, cumhuriyetin kuruluşunu müteakip, Yazı ve Dil Devrimi sonucunda şiirde yazım şeklini çok önemli bir değişime uğratmıştır. Bu değişimde divan şiirinin yerini hece şiiri aldı. Ne var ki daha sonraki yıllarda, hece şiirine karşı hece sayısına bağlı kalınmayan serbest şiir türü ön plana çıkardı. Bu çıkarılışın bazı şairler tarafından benimsenmesi sonucunda, hece şiiri aşırı zafiyete uğradı. Neredeyse hece şiiri yazanlar ikinci edebiyatçı durumuna düşürüldü. Hece şiirine yanlış bakışın, kültürümüzün çok önemli bir dalı olan, hece şiiri yazımını duraklattı. Bu acı ve vahim olayın farkına varıldıklarında, geriye dönüşün imkânsız olduğu anlaşılmıştı.
Serbest vezin şiirlerinde de bir takım kurallarını olduğu kesindir. En büyük sıkıntımız kural tanımayan anlayıştan kaynaklanmaktadır.
Şair dostlarımızın yazdıkları veya yazacakları şiirlerin hece veya serbest olması fark etmez. Ancak şiiri yazarken dikkat edilmesi gerekli olan husus, şiirin içeriğinde bir bütünlüğüm sağlanmasıdır. Aksi halde yazmak için şiir yazılmamalıdır.
Kültürümüzün çok önemli bir parçası olan şiiri yazdığımızda, çok basit ve anlamsız cümlelerle süslenmesinin ne manası nede mantığı vardır. Şiir hiçbir zaman zorlamayla yazılan olmamalıdır. Şiir şairin kültür derinliğiyle hayat bulacağı bilinmelidir. Şiirin konuları, yaşamının içinde yer alan konularla ilgili olmalıdır. Şiir yazılırken, olumlu veya olumsuz düşünceleri içinde barındırması olağandır. Bu nedenle şiir yazanlar, şiiri gerçek düşüncelerin sorumluluğu içinde yazmalıdırlar.
Bence geçmişte olduğu gibi, hece şiirimizin layık olduğu yerlere gelmesi uğraşısını vermek gerekir. Çok değerli şairlerimizce yazılan hece ölçülerini taşıyan şiirlerin, ozanlarımızın sazında ve sözünde olduğunu bilmeliyiz.
Hece şiirinin ritmi bireylerin ıslığında, çobanın kavalın da, zurnanın nefesinde ve davulun tokmağında ve nicelerinde kendini bulmaktadır. Hatta titreyen bedenlerde kendini göstermektedir.
Ülkemizde ve dünyada yaşayan şairlerden bazıları yazdıkları şiirlerden ötürü birçok bedeller ödediği bilinmektedir. O şiirlerin birçoğu çağlar boyu dillerde destan olarak günümüze kadar gelmiştir. Şiirler sevinçlerimizde türkü ve mani, acılarımızda ağıt olarak söylenmiştir. Şairlerimizin görevi, bu önemli kültür ve sanat dalını her daim ön plana çıkmasını sağlamalıdırlar.
Öyle ya da böyle kendine şairim diyen ve şiir yazanlar, şiir sanatının sorumluluğunu yüreklerinde ve kalemlerinde taşımak zorundadırlar. Edebiyat adına bu mesuliyetin çok önemli bir sorumluluk olduğunu bilmelidirler.
Saygılarımla.
Mürsel Adıgüzel
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.