Taksim Gezi Parkı eylemini kim organize etti?
Taksim Gezi Parkı eylemini kim organize etti?
İlk olarak Sırbistan diktatörü Slobodan Miloseviç’nin devrilmesi için bu ülkede organize olan ve adına "Otpor/direniş" denen sosyal medya organizasyonu daha sonra Arap baharında büyük etki göstermişti.Ay başında Taksim’de başlayan Gezi Parkı olaylarında sosyal medyanın bir anda hareketlenmesi ve göstercilerin sosyal medya üzerinden organize olup sokaklara dökülmesi bu hareketi akla getirdi.
Twitter ve Facebook’ta açılan sahte hesaplar ve buradan başlatılan dezenformasyon ve şiddet çağrıları da ayrıca dikkat çeken unsurlardı.
Türkiye’deki Taksim olaylarının ilk günlerinde sosyal medyada yaşanan hareketlilik akla bu organizasyon geldi.
Almanya’nın uluslararası yayın kuruluşu Deutsche Welle, hazırladığı programda Hüsnü Mübarek’in devrilmesinden sonra Şubat 2011’de söz konusu gelişmeleri mercek altına alıyor.
Programına Mısır devrimiyle başlanan Deutsche Welle, burada Otpor’un izini sürüyor.
Mısır’da Hüsnü Mübarek’i deviren göstericilerin taşıdığı bayraklarda siyah zemin üzerinde sıkılmış bir yumruk göze çarpıyor.
Söz konusu sembol Sırp internet aktivistleri Otpor üyelerinin sembolüydü ve bu sembolü taşıyanlar da onlarla işbirliği içindeydi.
Alman televizyon kanalına konuşan Otpor’un kurucularından İvan Maroviç, Mısırlı gençlerle Facebook ve Twitter üzerinden nasıl iş birliği yaptıklarını ve onları nasıl organize ettiklerini anlatıyor.
DW’ye konuşan Otpor aktivisti Maroviç, bir rejimi yıkmak için ilk etapta kara mizah, ardından da sokaklarda gösteri yapmanın gerekli olduğunu belirtiyor.
"Rejimin komik yanlarını gösterirsiniz ve sonrasında onun meşruiyetini kaybettiğini söylersiniz. Sonrasında da neler yapılması gerektiği konusunda çalışmaya başlarsınız." diyen Otpor aktivisti daha sonra nasıl uluslararası bir dijital devrim ihraç malzemesine dönüştüğünü aktarıyor.
UKRAYNA VE GÜRCİSTAN DEVRİMLERİ
Maroviç, Otpor’un daha sonra CANVAS (Uygulamalı Şiddet İçermeyen Eylem ve Stratejiler Merkezi) şekline dönüştüğünü ve dünyanın diğer bölgelerindeki benzerleriyle internet üzerinden irtibat kurduklarını ve onlara akıl hocalığı yaptıklarını belirtiyor.
DÜNYA GENELİNDEN AKTİVİSTERLE TOPLANTI
Sırbistan’ta Otpor’un bir toplantısını ekrana getiren Alman televizyon kanalı, dünya genelinden gelen aktivistlerin fikir alışverişi yaptıklarını aktarıyor.
Gürcüstan devriminin öncelerinden Aleksander Maric, Otpor’un dünyadaki diğer demokrasi hareketlerine örnek olacağını ve misyonunun devam edeceğini belirtiyor.
Deutsche Welle televizyonu programı, "Otpor, dünyadaki pek çok demokrasi hareketine örnek oluyor." cümlesiyle bitiriyor.
TAKSİM GEZİ PARKI EYLEMİNE DESTEK VEREN ÜNLÜLERDEN BAZILARI
sırrı süreyya önder
mehmet ali alabora
pınar öğün
ege çubukçu
gonca vuslateri
fuat ergin
devrim evin
sıla gençoğlu
janset
hayko cepkin
cem adrian
aylin aslım
harun tekin
balçiçek ilter
dogan duru
erdem yener
okan bayülgen
can bonomo
sadi celil cengiz
şenay gürler
şebnem sönmez
deniz çakır
mustafa alabora
nilüfer açıkalın
ceylan ertem
ahmet kural
turku turan
ibrahim kutluay
osman sonant
ahmet mümtaz taylan
burak aksak
barbaros şansal
nihat doğan
şebnem bozoklu
leyla the band
metin uca
ceren moray
efe bahadır
barış atay
burak satıbol
yılmaz erdoğan
devin özgür çınar
rıza kocaoğlu
gupse özay
nihal yalçın
nebil özgentürk
serra yılmaz
levent üzümcü
ahmet şık
sezgin tanrıkulu
Otpor Nedir : bir Sırp siyasi gençlik grubu öncesinde 2000 seçimlerinde oluşan oldu çeşitli ABD kurumları fon ve eğitim almış . Grup bir wesbite (www.otpor.com) vardır, ama grubun sembolü ve başka bir şey ile tek bir sayfası. Eğitimli Otpor başka bir yerde Doğu Avrupa’da benzer "renkli bayrak" muhalefet hareketlerinin eğitmek için gitti aynı insanlar.
Faaliyetlerinin Otpor tipi hükümet sinizm aşılamak için toplumun bir militan bölümü organize gerektirecektir, hükümetin mesajı bastırmak ve muhalefet için geniş tabanlı bir destek olduğu izlenimini iletmek. Faaliyetlerini miktarı hükümetin mesajı bozan ve görüntü kirletmek için. Not: Aynı formülü Ukrayna, Gürcistan, Arnavutluk ve Belarus yeniden kullanılmıştır. Otpor ana faaliyet vardı:
grafiti iktidardakiler karşı cynism teşvik. Ya da Michael Dobbs dediği gibi: "devrimin sloganı oldu sloganıyla Sırbistan karşısında duvarlarında Miloseviç karşıtı grafiti gelebilirsiniz öğrenci aktivistler tarafından kullanılan sprey boya 5.000 kutular, ve 2,5 milyon çıkartmalar ’O Bitti ediyor,’ için ödenen ABD vergi mükellefleri. "[Dobbs op. cit.]
El ilanları
yabancı (CNN) kamera ekipleri yararına bayrakları ile kümelendiği konsantrasyonları
Organizasyon öğrenci grupları
Halka açık etkinliklerde hükümet hoparlörler aşağı bağırarak
Düşmanca hükümet yetkilileri ve talep istifa sorgulanması; booing ... ve genel olarak yıkıcı ve korkutucu eylemler.
Gezi Parkı eylemlerinin bilançosunu şöyle: 89 polis aracı, 42 özel araç, 4 otobüs, 18 belediye otobüsü, 4 bina, 99 işyeri, 1 konut, 1 polis merkezi çok sayıda otobüs durağı, ankesörlü telefon, trafik ışıkları...
Otpor’a ait logolar:
Türkiye de açılan logo: şimdi siz karar verin…
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.