- 785 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
CUMA NAMAZI
Cuma namazı denildiğinde Müslümanların bayram günü akla gelir. Çünkü yeniden, yeni bir haftaya başlamanın sevinci başlar. O hazırlık ikindi namazıyla başlar ve perşembenin akşamına cuma akşamı ve cuma gecesi denilir. O gün, evi için, bedeni için temizlik ve artından camilerde toplanma günüdür. Belki de gelecek haftaki cumaya içimizden kaç kişi aramızda olmayacak ve toprağın bağrında olacaklar, belki de ben. Bu umumi toplanma yerlerinde namazdan sonra cemaat birbirleriyle musafaha ederler, birbirlerinin hallerinden haberdar olurlar, hayır dileklerinde bulunurlar. Sosyal bir buluşma ve dayanışma günüdür.
Cuma günü Müslümanların sevinç günüdür, tebrik günüdür. Deylemi’den nakledilen bir hadisi şerifte ‘’Cuma günü, kuşlar ve vahşi hayvanlar birbirlerine Selamın Aleyküm, bu gün Cuma günüdür derler’’ buyrulmuştur.
Cuma gününün insanlar üzerine farz oluşu ve fazileti hakkında Kuranı Kerimde açık ayeti kerimeleri ve hadisi şerifleri vasıtasıyla insanlara tebliğ edilmiştir. İhlâsla kılınacak bir Cuma namazının mükâfatı ve yapılacak duaların geri çevrilmeyeceği hakkında açık hadisi şerifler vardır. Bu derece önemli bir hassasiyete sahip olan bu ibadetinde o derece titizlikle üzerinde durulması gerekir kanısındayım.
Üzerimize namazın farz olduğu yaşımızdan buyana işimizin ivediliğine göre bazen altı rekât, bazen 10 rekât bazende 16 rekât cuma namazı kıldık. Şayet cuma namazı 10 rekât ise 6 rekât namaz kılıp camiden alelacele çıkanlar için daimi olarak hocalar nezdinde ikazları yapılmalıdır. Keza 6 rekâtsa 6. rekâtın sonunda, 10 rekâtsa 10. rekâtın sonunda tespih duaları yapılmalıdır. İsteyen Zühre ağır namazlarını da Cuma namazından sonraya bırakmalıdır. Zira cemaatin çoğu ve görevli olanlar Cuma namazının son 4 rekât sünnetini terk ederek ve umumi duaya iştirak etmeden çıkıyorlar.
İkinci bir husus, kılınan bu son altı rekâtı nasıl niyet edileceği. Kimimiz vakit namazını kılmaya, kimimiz Zühre ağır namazı, kimimiz kaza namazı niyetiyle, kimimizde cumanın son sünnetiyle birleştirerek öğle namazı olarak niyet ettik, Çoğumuzda en son iki rekâtı nasıl niyet edeceğini bilemiyor. Keza cemaat arasında bir istatistik yapınız, cemaatin %20 si cuma namazının 2 rekât fazından sonra kılınan son 10 rekâtını öğle namazı olarak kılmaktadır. Dolayısıyla umumi tespih dualarının öne alınması bu yanlışlığı da kendiliğinden ortadan kaldıracaktır.
Şayet Cuma namazı bütün camilerde 10 rekât kılınmış olsaydı eminim ki, kimse böyle bu çok önemli namazın son 4 rekât sünnetini terk ederek dışarıya çıkmayacaktı. Bu konuda yetkililerin bir açıklama yapmasını ve cemaatin vaazlarda sık, sık aydınlatılması düşüncesiyle.
YORUMLAR
Cuma namazı iki rekattır Sayın Hocam; diğer kılınan namazlara gelince:
ilk kılınan dört rekat tatavvu sünnetidir ve cuma namazından önce yetişebilenin kılması müstehabtır...
cuma namazının ardından kılınan dört rekat namaz da sünnettir, yani bu sünnet namazlarının kılınmasının sebebi yüce peygamberimizin bu namazları kılarak(zaman zaman olduğu da rivayet edilir) göstermiş olmasıdır...
zuhr-i âhir adı altında kılınan dört rekatli namaz kaza namazıdır ve bu tartışmalı bir konudur; diyanetin pilot bölgelerinde kıldırdığı namaz dört rekatli tatavvu, iki rekat cuma namazı ve ardından dört rekat sünnet namazı olmak üzere on rekattır...
vaktin son sünneti olarak kılınan iki rekat namaz ise bidattir... çünkü cuma namazını kılanların vakti öğle değil cumadır ve bu yüzden de cuma namazını kılanlar vakit namazı kılmazlar...
Saygılarımla...