- 3876 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
YUNUS GİBİ!!!
Yunus Gibi !!!
Her milletin geçmişinde bir çok alanda klasikleşmiş şahsiyetler vardır. Onlar nesilden nesile kültür bağlarını kuran, milletlerin devamını sağlayan, kültürel miraslardır.Kültürümüze damga vuran bu önemli şahsiyetlerden birisi de Yunus Emredir.
XIV. yüzyılın başında yaşamış olan Yunus,duygusu ve kişiliği ile yaklaşık 700 yıldır,dilden dile nesilden nesile gelebilmiştir.
Yunus Emre inanış ve derviş adamıdır. İnandıklarını ve yaşadıklarını çok ince dizelerle anlatan bir şahsiyettir. Yunusun şiirlerinde din, ahlak, aşk,hikmet gibi konular hep tasavvuftan çıkar.Yunusun eserlerinde din,dil,ırk ayrımı asla yapılmamıştır.Özellikle “gönül kırmamak” onun ana temalarından birisidir.
Yunusun dizelerine bakıldığında,hepsi kendi hayatından yola çıkılarak işlenmiştir.İslam dininin sabır,hoşgörü,kanaat,cömertlik,iyilik ve faziletlerle dolu olduğunu telkin eder. En büyük prensibi “Yaradılanı hoş gör / yaradandan ötürü”dür.
Varlığımızın başlangıcı olan Allahtan başlanır sevmek. Yani ilahi aşktan.Yaratana olan aşk yüceltir onu göklere.Lezzet alır hayatından,yaşamının gayesinden uzaklaşmadan,haram helali bilir.Dini anlar anlatır ve yaşar.Kulun aşkı kısa süreli hoş gelir yüreğe,sonra başlar kin, nefret, öfke.Çok sevdiğimizi kırmaktan incitmekten korkarken,sevmediğimizi aksine sonuna kadar incitmekten kaçınmayız. “ Beni sevse ne olur sevmese ne olur” deyip basarız ağza alınmayacak sözleri. İşte burada başlar Yunusun insan sevgisi. Oysaki bakılan her yerde yaratanın varlığını bilmektir sevmek, yaratılanı da O’nun yüzü suyu hürmetine sevmektir.
Söz ola kese savaşı /söz ola bitüre başı.
Söz ola ağulu aşı / bal ile yağ ide bir söz
Yunusun ne güzel dizeleridir.
Yunus asla kin tutulmaması ile de
Adımız miskindir bizim / düşmanımız kindir bizim
Biz kimseye kin tutmazız / kamu âlem birdir bize
diyerek asıl kinin öfkenin düşman olarak
belirlenmesi gerektiği, asıl kin ile savaş edilmesi gerektiğini vurgulamıştır. Tüm insanlığın bir olduğunu ne güzel dile getirmiştir.
Onun ileri sürdüğü bu hoşgörü ve sevgi yaklaşımları şayet gönüllere nakşedilebilseydi; gönüller alınıp, gönüller yapılabilseydi dünyamızda olup biten bunca karışıklıklara, hengâmelere, kavgalara gerek kalır mıydı?
Mal mülk makam mevki gibi dünyevi işler için savaşan, maddenin mananin önüne geçtiği günümüzde bakın asırlar önce Yunus
Mal sahibi mülk sahibi
Hani bunun ilk sahibi
Mal da yalan mülk de yalan
Var biraz da sen oyalan
Diyerek dünya malının ne kadar anlamsız olduğunu, insanların sahip olmak için ömürlerini tükettikleri malların makam ve mevkilerin sadece oyalanma aracı olduğunu, ölürken ne götüreceklerini ve onlardan önce de o mallara birilerinin sahip olduğunu düşünmeleri yönünde söylenmiş en güzel dizelerdir.
Sevgi kavga için değildir, sevgi birleştirmektir,sevgi bütünleştirmektir.Sevgi emektir.Sevginin olmadığı yerde kin, öfke,kan vardır.Sevginin değerini seven bilir bilir.Bütün varlık alemini bir arada tutan, “Sen olmasaydın bu alemi yaratmazdım” yüceliğine aşığız hepimiz.
Ben gelmedim kavga için
Benim işim sevgi için
Dostun evi gönüllerdir
Gönüller yapmaya geldim,
Diyen Yunus gönüller kapısının anahtarının sevgi olduğunu ne güzel vurgulamıştır.İnsanların önce kendinden başlaması gereken bir duygudur sevmek, kendini sevmeyen insan vatanını, milletini dinini asla sevemez.Sevgiyi yüreğinde hissetmeyen insan, kocaman bir okyanusta kaybolmaya mahkumdur.Yunusun sevgisi tüm insanlığa duyulan sevgidir.
İlim İlim bilmektir
İlim Kendin bilmektir
Sen kendim bilmezsin
Ya nice okumaktır
Dizeleri ile kendini tanımanın önemini ne güzel vurgulamıştır. Yunus’un kardeşlik, ahlak, barış, adalet, eşitlik ülküleri hep bu odakta toplanmaktadır. İnsanlar sevilmelidir; soy, din, millet, mezhep, renk, mevki, refah, sınıf farkı olmaksızın.
Yetmiş iki millete kurban ol aşık isen
Ta aşıklar safında tamam olasın sadık
Sevgi Allah’a giden bir olgu iken, bu uğurda yola çıkan insan yol üstündeki herkese sevgi ile yaklaşır. Sevgi tohumlarının ekildiği her tarlada sevgi çiçekleri açar, mis kokular sarar etrafı.
Umarım sevgi ve hoşgörü yüreğimizden eksi olmasın. Sevgi çiçekleri ile bezenmiş bir dünya olsun artık
Sevgiyle kalınız.
Birgül OTLU AHLAT