- 947 Okunma
- 4 Yorum
- 0 Beğeni
ANNELER ve BABALAR-2
Daha önce Anne ve Baba sevgisine İslam’ın yaklaşımını yazarken iş yerinden herhangi bir kaynağa bakmaksızın, yalnızca aklımdan yazdığım için Kur’an ayetlerinden örnekler verememiştim. Ayetlerin yanlış yazılması büyük sorumluluk gerektirmektedir. O nedenle ayetleri Kuran’dan bakarak çıkarttım. Aşağıda bu konudaki ayetleri yazıyorum;
Bakara Suresi 2/83. Vaktiyle biz, İsrailoğullarından: Yalnızca Allah’a kulluk edeceksiniz, ana-babaya, yakın akrabaya, yetimlere, yoksullara iyilik edeceksiniz diye söz almış ve “İnsanlara güzel söz söyleyin, namazı kılın, zekâtı verin” diye de emretmiştik. Sonunda azınız müstesna, yüz çevirerek dönüp gittiniz.
En’am Suresi 6/151. De ki: Gelin Rabbinizin size neleri haram kıldığını okuyayım: O’na hiçbir şeyi ortak koşmayın, ana-babaya iyilik edin, fakirlik korkusuyla çocuklarınızı öldürmeyin -sizin de onların da rızkını biz veririz-; kötülüklerin açığına da gizlisine de yaklaşmayın ve Allah’ın yasakladığı cana haksız yere kıymayın! İşte bunlar Allah’ın size emrettikleridir. Umulur ki düşünüp anlarsınız.
İsra Suresi 17/23. Rabbin, sadece kendisine kulluk etmenizi, ana-babanıza da iyi davranmanızı kesin bir şekilde emretti. Onlardan biri veya her ikisi senin yanında yaşlanırsa, kendilerine “of!” bile deme; onları azarlama; ikisine de güzel söz söyle.
İsra Suresi 17/24. Onları esirgeyerek alçakgönüllülükle üzerlerine kanat ger ve: “Rabbim! Küçüklüğümde onlar beni nasıl yetiştirmişlerse, şimdi de sen onlara (öyle) rahmet et!” diyerek dua et.
Ankebut Suresi 29/8. Biz, insana, ana-babasına iyi davranmasını tavsiye etmişizdir. Eğer onlar, seni, hakkında bilgin olmayan bir şeyi (körü körüne) bana ortak koşman için zorlarlarsa, onlara itaat etme. Dönüşünüz ancak banadır. O zaman size yapmış olduklarınızı haber vereceğim.
Lokman Suresi 59/15. Eğer onlar seni, hakkında bilgin olmayan bir şeyi (körü körüne) bana ortak koşman için zorlarlarsa, onlara itaat etme. Onlarla dünyada iyi geçin. Bana yönelenlerin yoluna uy. Sonunda dönüşünüz ancak banadır. O zaman size, yapmış olduklarınızı haber veririm.
Burada son iki ayette ana ve babanın dinen haram olan bir şeyi yaptırmak istemesi durumunda onlara itaat etmemek gerektiğini bildirir. Ayrıca Meryem Suresi’nde Hz. İbrahim’in müşrik olan babasına karşı olan davranışları ana ve babanın isteklerinin haram olmaması dışında onların Müslüman veya Gayrimüslim olmasına bakılmaksızın yerine getirilmesi gerektiğini gösterir.
Kadir Tozlu
04.07.2001