- 591 Okunma
- 3 Yorum
- 0 Beğeni
Allah Nurunu Tamamlar
Allah Nurunu Tamamlar
“Allah’ın nurunu ağızlarıyla söndürmek istiyorlar. Oysa kafirler hoşlanmasalar da Allah, nurunu tamamlamaktan başka bir şeye razı olmaz.” Tevbe (32) kuran.diyanet.gov.tr/Kuran.aspx#9:32
Nur, ışıktan daha latif ve bilgi, data gibi bir şey! Yani madde değil. Mum alevi veya maddenin dalga ve tanecik boyutu da değil! Bildiğimiz boyutların hepsinin üzerinde bir ışık! Nur, data gibi. Soyut bilgileri taşıyan aydınlatan veya “Kün” “Ol” bilgisini taşıyan bir yansıma! Öyle bir bilgi ki kudreti tahrik eden emirleri de taşıyor! Kaynak ise O, Allah! Nurun ağızla söndürülmeye çalışması konusu ilginç. Buradaki “Ağız” ın da “Söz” manasında olduğunu düşünüyorum. Çünkü “Söz” yani nur ya da “Kün” yine söz ile söndürülmeye çalışılır! “Kafir” ise sadece inanmayan manasında sınırlı anlaşılmamalı. Örten, kapatan manasında alınmalı! Bu anlamda “Kafir “dendiğinde sadece bildik manada inanmayan anlaşılmamalı. İnananlardan da örten, kapatan mutlaka olacaktır! İsteyerek ya da bilmeyerek hakikati perdelemeye çalışan, hakikati örtmeye çalışanların tamamını anlamalı! Bazıları Allah’ın nurunu örtmek isteyecek, Allah ise nurunu yani sözünü tamamlayacak! Bu bizim algıladığımız boyut için böyle! Yoksa Allah’ın nuru da sözü de “Kün” (Ol) da tamamdır. İnsanın tekamül sürecine işaret için tamamlanmak var! Yani insan tamamlanacak! Ruhsal boyuttaki aslını Dünya, esfel boyutta da tamamlayacak! Gelecek zaman algısının bu Dünya boyutuna ait olması da unutulmamalı. Aslen zaman yok. “Kün” makamında zaman kalkar! Tamamlanma insanın esfel (sefil), somut, madde boyutuyla alakalı.
“Allah, bir de iffetini sapasağlam koruyan ve bizim de kendisine ruhumuzdan üflediğimiz, Rabbinin kelimelerini ve kitaplarını doğrulayan İmran kızı Meryem’i de (inananlara) örnek gösterdi. O itaat edenlerdendi.” Tahrim﴾12﴿
kuran.diyanet.gov.tr/Kuran.aspx#66:12
Kuranda adı geçen tek kadın Meryem (Maria)! Diğer kadınların ismi geçmez ama bahsi geçer! Ayette de “Meryem” ismen geçiyor! “İffetini sapasağlam koruyan” olarak Meryem’den bahis manidardır! Buradaki iffeti, bildik namus olarak algılamak konuyu anlamak açısından yeterli olmaz kanaatindeyim. Buradaki iffet, Meryem’in Allah’ın nurunu korumasıdır aslında. İsa, Allah’ın nuruna ait bir emanet gibi. Tüm insanlara Allah ruhundan üflemişken Meryem’den özellikle bahsetmesi çok daha kapsamlı bir işaret. Demek ki her insan nura sahip çıkamamış. İffetle nura, ruha, kün ve sırra sahip çıkana örnek gösterilmiş Meryem! Bakın ayette, buna işareten “Rabbinin kelimelerini ve kitaplarını doğrulayan” olarak altı çizilmiş. Yani Rabbinin sözlerini iffetle korumuş. Bozmamış. Yukarda kafirliği açıklarken kelimeleri bozan, örten manası ile düşünmeli demiştim… Yüzeysel değerlendirince derindeki hakikatler kaçıyor. “O itaat edenlerdendi.” Meryem’in iffeti itaatten geliyor! İtaat ise nur, söz, kün, kelimeye dairdir! İsa’nın Dünya boyutu üzeri halleri de buna işaret. Allah’ın nurunu taşıyan Meryem, örnek olarak gösterilmiş. Daha çok kapılar akla buradan açılacak!
Son tahlilde; Allah nurunu tamamlar! Nur, iffetle korunan bir hazine gibi! “Nuru korumak” ve “Kelimeleri doğrulamak” manidar! Allah’ın nurunu taşımak göründüğü kadar kolay değil! Nuru taşımak sadece imanı kabul ettiğini sanmakla da olmuyor! O halde hedef şu; Allah’ın nurunu Meryem iffetinde taşımak! Maddi manevi menfaat için Allah’ın nurunu kullanıp yoldan çıkmamak! Kafirlik ise geniş manada Allah’ın nurunu örtmek ve perdelemektir! Bu anlamda her insanda bu hal gözlemlenebilir! Kimse kendini kutsamasın! Bu kapsama girmediğini sanıp aldanmasın! Başkalarına “Kafir” lakabını yapıştırıp kendini kenara çekmesin! Ha bir de Kuran herkes için, tüm insanlık için kaynaktır, sadece belirli kişilere has değil; herkes kendi hissesini anlayışına göreceli alsın; yani otoritelerce örtülmesin, yol kapanmasın; Allah’ın nuru ağızlar ile söndürülmeye çalışılmasın. Zaten bu mümkün de değil. Allah nurunu tamamlar!
Selametle,
Ahmet Bektaş