- 1677 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Son/bahar - Haibun -
Kahvesini aldı ve balkona çıktı. Havalar iyice serinlemeye başladı diye düşünerek bir hırka aldı
omuzlarına. Esen rüzgâr artık kışın yaklaştığını haber veriyordu.Bir yudum aldı kahvesinden keyifle.
Bahçedeki yaprak kümesine takıldı gözü sonra. Dökülen yapraklar hüzünlendirdi onu sebepsiz ve
uzaklara daldı birdenbire kadın.Giderken ; “ Sonbaharda geleceğim, bahçedeki ağacımız son yaprağını
dökmeden geleceğim, söz” diyen sesi yankılandı kulaklarında sevdiği adamın. Bahçeye birlikte
diktikleri ağaca baktı sonra kadın. İçini bir ürperti sardı o anda.
Ağaçta sadece bir yaprak kalmıştı ve o yaprak sanki kadının tüm umudunu kendine bağladığını
biliyormuşçasına sımsıkı direniyordu esen rüzgâra
Rüzgâr dalında yaprağı titrettikçe kadının da yüreği titriyordu. “ Düşme, sakın düşme!” diyordu. “ Henüz
olmaz.” Fakat yaprak daha fazla dayanamamıştı işte. Rüzgârda savrula savrula kadının kucağına
düştü. Düşen son yaprakla birlikte umutlar da tükenmişti.
Sapsarı hazan-
Düşen son yaprakla
Biten umutlar.
Rüzgâra mı darılsın, yoksa sevdiğine mi bilemedi kadın. Gözlerinde biriken yaşlarla birlikte sağanak
başladı. “Geçer” diyordu kadın. “ Elbet bu da geçer.”
Buğulu gözler
bir çift hüzün bulutu-
Yağmur geçişi
08.10.2007
Bilge Dişsiz
YORUMLAR
Haibun Nedir?
‘Haikai no Bunshô’nun kısaltmasıdır ve kısaca haiku tarzında düzyazı demektir.
Haibun, haikai-şairlerinin yazdıkları, biçim ve biçem olarak, önemli haikai unsurları içeren şiirsel düzyazı türüdür.
Haibunun öncüleri kısa anlatılar (zuihitsu), günlükler (nikki) ve seyahatnamelerdir (kikô).
Seyahatname, anı, önsöz, , makale, eleştiri ve mektuplar haibun olarak yazılabilir. Haibunun içine veya sonuna bir veya birkaç haiku veya tanka serpiştirilmiş olabilir, fakat bu da şart değildir; sadece düzyazı da olabilir.
Bashô, haikuyu yeniden şekillendirmesinin yanı sıra dünya edebiyatında eşi olmayan bu türü geliştirip kazandırmıştır.
Bashô’ya göre iyi bir haibun için geçerli kurallar kısaca şöyledir:
Mantık tarafından kurulmuş olmaması, anlık yaşamdan kaynaklanması, bütünlük taşıması, fakat sonunun açık olması, kesin, kati ve özlü olması, basit bir tarzda yazılmış olması ve her şeyden önce şiirsel kısa anlatı olmasıdır.
Haikuda olduğu gibi, haibun için de ilk önemli eserleri veren yine Bashô’dur. Bashô’nun yazmış olduğu meşhur eseri ‘Oku no Hosomichi’ -1689 (uzak kuzeye giden ince yol) seyahatlerinde yazdığı haibunlardan oluşur ve Coşkun Yerli tarafından Türkçeye çevrilmiştir.
Haibun yazmış diğer şairler şöyle sıralanabilir: Yosa Buson (1715–1783), Yokoi Yayü (1702–1783), Kobayashi Issa (1763–1827).