- 510 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
İnsan Mısın?
İnsan Mısın?
Aslında evrende "Tek insan" Yaşıyor! O da kendini "İnsan" olarak gören herkes olabilir! İnsan ruhu tektir! Tüm insanlar aynı yazılımı kullanır!
İnsan neyi açığa çıkarıyor ise aslı da “O” dur! Sınırsız esma “İyi, kötü” göreceliliğinde açığa çıkar! Esmayı en kapsamlı olarak açığa çıkaran tek canlı bu boyutta insandır! İnsanı sınırlayan, esmayı sınırlamaya çalışıyor demektir ki bu Allah’a savaş açmaktır!
Toplumsal ortak yaşamda hak, hukuk konusu insanların huzurlu yaşaması için ortak kabulleridir; bahsimizin dışında!
“İyi, kötü” göreceliliğinde insan esmaya ayna, esmadan olmayanı açığa çıkaran gösterin! Varsa o ilahtır! “La ilahe illallah” (İlahlar yok, Allah var); bu, öyle bir şirke düşmektir ki insan kendi göreceliliğinde Allah’ın esmasının yansımasını “İyi, kötü” olarak genelleme, sınıflama cüretini gösteriyor!
İnsan, insana hükmedemez! Çünkü her insana aynı ruhtan üflenmiştir! Herkes kendi özünde olan planı kabiliyetince açığa çıkarır! Eğer taklit çukuruna düşmez ise aynı yolda buluşur! Aynı plan somutlaşır, planın açığa çıkmasında bazıları kendi algılarının en üstün olduğu zannıyla başka algıları sınırlamak ister! Bu felakettir! Sınırlayana mahkum olmak veya sınırlayanın ilahlaşması gibi şirke varan durumlar olur! Sınırsız esma, sınır koyucuların sınırına izafi olamaz! Paylaşım ve yoldaşlık ise hükmetmek değil yardımlaşmaktır! Bu dahi özgür ortamda mümkün!
"Vav" dan “Elif”e seyirdeyiz. İnsan cenini “Vav” halindedir ve doğumla başlar dikelmeye yani “Elif” olmaya… Bazıları da “Elif” olabilmiş insanı "Vav" haline geri döndürme çabasında… Asıl olan kıyam! Dikelmek! Kuyruğunu dik tutabilen, yani "Elif" olabilen tek memeli insan! Mezarda dahi dimdik, “Elif” gibi yatar!
Dabbe, yerde debelenen mahluk; aslında insanın ta kendisi. "Dabbe çıkacak" denir ya hani kıyamet alameti! O aslında insanlığın yerde debelenen hali. Bu nedenle amaçsızca rasgele birbirlerine saldırıyorlar. Şuurlu insanların ayağa kıyama kalkması ve şuursuzların dabbe olması...
Evrende güzel insanların var olması evrenin devamı için de gerekçe! Tek bir güzel insan kalsa bile “Evren, maksadına uygun çalışıyor.” derim. Benim ümit anlayışım bu! Güzel anlayışım ise bana göreceli, özgün olan güzeldir. Bir tek "Öz" insan kalsa evren yine güzel! Tüm taklitler öze hizmet eder! Öz ise "İnsan" a, insanlığa... Bir insan, insanlık kadar değerli. “Adem oğulları!” Denmesi bu yüzden. Her insan, Adem!
Kalıplaşmış fikirler ve ideolojiler hatta inanışlar dayatıldığında insanın özünü açığa çıkarmasına engel olur!
Gündüz, geceye göreceli; gece, gündüze... İnsanın “İyi” veya “Kötü” olarak vasıflandırdığı da kendine göreceli. Misal; aşçıya “Bu yemeği önce sen kendin yiyeceksin!” dendiğinde daha dikkatli olması umulur! Başkalarını düzeltmeye çalışan sanır ki o davranışı kendine dönmeyecek! Başkaları da onu düzeltmeye kalkınca basar feryadı! Dokunma, uyuyan yılana o halde! Uykudaki fitneyi uyandıran, ilk o zararı görür! Sonra basar yaygarayı…
İnsan, "Kün" (Ol) ekseninde, tercih ile kendine göreceli iyi veya kötünün yaratılmasını sağlıyor. Tercih, cüzi irade. Sonra o tercihleriyle baş başa kalakalır! Cennet ve Cehennem…
Son tahlilde; herkes kendine sorsun; “İnsan mıyım?” İnsan olan, diğer insanlarla eşit olmak hakkına da sahiptir! Bazıları hangi hakla köle, cariye sahibi olur? Köle, cariye sahipleri de sorar mı bu soruyu kendine? Mesela köle olmak ister mi kendisi, ya da yaşlı paspal, salyalı adamların yatağında gencecik hayatının baharında hayallerinin doruğunda; fidan kız, cariye olmak ister mi? Haksızlığa uğrayan toplumlar, kabullerini sorgulamadığı için esarete düşer! İnsanı, “İnsan” olarak görmeyen, aşağılayan kabulleri olan toplumlara Allah’ın bir mesajıdır bu düştükleri esaret! Demek Allah, böyle konuşuyor! Mesaj alınmışsa uzatmanın da gereği yok! İnsan, kendi ile eşit yazılımla, ruh ile yaratılan diğer insana sahip olamaz! Köleliği ilke olarak kabul edenler, kendi kabullerinin kölesi olur! Zalimler ise bu görevi seve seve, bilmeden yapar! Sonra o zalimler de helak olur! Tüm işleyiş ise sonuçta hayır olur! İşleyişi izlemek adına…
Saygı ve selam ile.
Ahmet Bektaş
YORUMLAR
Ahmet bey, merhaba. İnsan mıyım? diye sordum kendime. İnsana benziyorum fiziksel özellikleimle ama. Kendi kendime insanım dersem; yanılabilirim. İnsanlık notumu, çevremdeki insanların vermesi gerekmez mi? Çoğu insan, kendi hatalarını görmez. Yani insan olmak o kadar kolay değil zamanımızda. İster istemez, insani tarafımız pek gelişmediğinen olsa gerek, kırdıklarımız oluyor. Elinize sağlık, okunmaya değer bir yazı olmuş.Saygı ve selamlarımla..