- 1385 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Otomobil Üretim Şirketlerinin Ar-Ge, - Üretim ve Planlama departman yetkililerine
Otomobil Üretim Şirketlerinin Ar-Ge, - Üretim ve Planlama departman yetkililerine
Versiyon: 10
23/05/2012
Otomobil Üretim Şirketlerinin
Ar-Ge, - Üretim ve Planlama departman yetkililerine
Konu: otomobilden beklentiler, yeni öneriler Hk.
47 yaşındayım. Bugüne kadar hiç aracım olmadı. Fakat teknolojik özellik ve sağladığı ulaşım kolaylığı açısından araçlara ilgim vardır.
Aracım olsaydı belki sizlere daha fazla teknik öneri ve yenilik sunma imkanım olabilirdi.
Gelişmiş dünya ülkeleri akıllı otoyollar ve sürücüsüz araç ( googleplex) projeleri üzerinde çalışıyor.
Bizim her şeyimiz var ama 100 yıldır milli markalı bir otomobilimiz olmadı. Bu önerilerim inşallah yerli projelerde de değerlendirilir.
Önce şiirin sözleri yazılır, beste, nota ve seslendirme ile sanat süreci tamamlanır. Şiir kısmı bizden, argecilere ise geliştirme görevi
düşmektedir.
Kalite ve ar-ge bitmeyen bir yolculuktur. Sunulan her öneri, talep ve eleştiri; üreticiye iletilen gönüllü bir
Armağandır düşüncesiyle, beklenti ve tespitlerimi sizlerle paylaşacağım. Anlaşılmayan bir vurgu var ise
ve daha fazla öneri için benimle irtibata geçebilirsiniz.
Önerilerimin bir kısmı düşünülmüş ve uygulanmış da olabilir. Bunu tespit etmem mümkün değildir.
Sizler önemsediğiniz önerileri dikkate alınız.
Ayrıca, abs,esp, asr, airbag, aynalarda sinyal, ( hill holder) yokuşta kalkış desteği, geri vites kamerası gibi her güvenli araçta olması gerekenleri zaten listelemiyorum.
İnsan hayatı değerlidir. İnsan hayatı önemlidir. Bu anlamda otomotiv sektörüne kazandırabileceğimiz hayati
bir güvenlik sistemi, insanlığa hizmettir.
Trafik kazalarının en önemli nedeni: dalgınlık, fark edememe ve fark edilememedir.
Trafikte ve özellikle hava karardığında aracın fark edilmesi için her türlü önlem, abartılı şekilde alınmalıdır.
Araç, hem sürücü ile hem yol ile hem diğer araçlarla iyi bir iletişim kurarak, güvenle yoluna devam etmelidir.
Önerilerimi, aracın kısımlarına göre sıralıyorum :
1.) Tekerler
araçların farları, dönüşlerde, dikey kısımdaki araçlar ve yayalar tarafından iyi fark edilememektedir. Bu nedenle aracın dört tekerinde de düşük amperli kırmızı led lambalar olmalıdır. bu lambalar ayrıca araç kaza yaptığında, devrildiğinde selektör şeklinde yanarak, dikkat çekebilir.
Tekerleklerin jant kısmı, geceleri fosforlu şekilde parlamalıdır. 4 tekerin de içinde hava basıncını ölçen manometre olmalıdır ve göstergelerden dijital olarak izlenmelidir.
Her tekerin altında, teleskopik, hidrolik fakat 12 v. Akü ile çalışan kriko olmalıdır. Teker değiştirmek gerektiğinde sürücü kabininden bir anahtar ile ayrı ayrı devreye girmelidir. Elektrikli sabit krikolar aynı zamanda kış aylarında zincir takarken de işe yarayabilir.
Arka krikolar ayrıca, araç eğimli bir yolda park etmişse çok güvenli bir takoz olarak iş görebilir.
Karlı buzlu, yağmurlu ve stabilize yollarda ise, teker ve direksiyon hakimiyetinin kalmadıgı zamanlarda gerektiğinde aracı iş makinesi gibi 4 köşeden yere sabitlemek için, güvenli bir kurtarıcı olarak da kullanilabilir.
2.) Tavan
aracın tavanında çok ağırlık vermeyen, kış ayarlarında gerektiğinde sökülebilen, güneş pili olabilir. Yaz aylarında Bu güneş pili, aracın klimasını besleyerek, gerektiğinde de aküyü şarz ederek, tasarruf ve konfor sağlayabilir.Araç kontağı kapalıyken de güneş pili ile cd çalar vb. devreye alınabilir.
Güneş pili, elektrikli araçlarda da takviye olarak değerlendirilebilir. Pikniklerde araç kapalı iken top ve yatak şişirme, telefon şarz işlemlerinde de kullanılarak, aküye ilave yük getirmemiş olur.
aracın tavanına ve tabanına kırmızı ledler gömülerek, araç devrilme ve kaza anında selektör yapması sağlanabilir. Böylece diğer araçlar tarafından fark edilerek, yeni kazalar önlenmiş olur ve daha hızlı yardım ulaşır. Kaza anında Ledlerle birlikte devreye sesli siren de girmelidir.Kapılar ise otomatik açılmalıdır.
3.) Aynalar
aynalar elektrik kumandalı, karartmalı, katlamalı , sağ –sol dönüş sinyalli olarak zaten üretilmeye başlandı. İlave olarak :
Aynalar, aracın sağdan ve soldan en uç noktaları, gözü ve kulağıdır. Kedinin bıyığı gibi düşünün. Kedi, dar bir yerden geçeceği zaman
bıyıkları ile ölçer, eğer bıyıkları değmiyorsa vücudunun bu delikten geçebileceğini kabul ederek öyle girer deliğe.
aynalar, aracın genişliğini de belirler ve bu nedenle arkadan gelen ve karşıdan gelen sürücüler yayalar tarafından da iyi fark edilmelidir.
Bu nedenle aynaların hem ön kısmında hem arka kısmında düşük amperli kırmızı led ampül geceleri yanmalıdır.
Ayrıca aynaların hem ön kısmında hem arka kısmında toplam 4 adet kamerayla trafiğin akışı gerektiğinde izlenebilmelidir.
Gerektiğinde de kameralarla fotoğraf çekilerek arşivlenebilmelidir.
4.) Kapılar
Her ne kadar akan trafik kontrol edilse de, ansızın açılan kapılar, diğer sürücülere tehlikeli anlar yaşatabilmektedir.
Kapılar açıldığında devreye giren, her iki taraftan da fark edilebilmesi için dört kapının da tavana yakın kısmında hem içten hem dıştan yapıp-sönen kırmızı led lambalar eklenmelidir.
5.) Sürücü mahalli
Sürücü mahallinde, yangın söndürücünün kolayca görülüp gerektiğinde alınabileceği bir yuva olmalıdır. Bagajdaki söndürücüye kolayca ulaşılamaz:
Ayrıca ilkyardım çantası için de sürücü mahallinde görülür ve uygun bir yer olmalıdır.
Araç çalıştırılmadan, sürücü belgesinin tanıtıldığı bir ekran olmalı. Sürücü belgesi tanıtılmamışsa araç çalışmamalı. Böylece hem belgemizi evde unutmayız
hem de aracı kim çalıştırmışsa kayıt altına alınmış olur. Alkollü sürücüler de belki aracın kullanması engellenmiş olur. Bu özellik gerektiğinde devre dışı da tutulabilmeli. Göstergelerde dijital bir pusula olabilir. Göstergelerdeki her ışıklı alarm ayrıca sesli alarm ile desteklenmelidir.
Emniyet kemeri takılmadan, kapılar kilitlenmeden kontak anahtarı açılmasın.
6.)Tamponlar
Ön ve arka tamponlar genelde park ederken veya yağmurlu kaygan zeminde havalarda çarpabilmektedir. Bu tamponların dört noktasında,lazer, radar veya radyo frekansı ile çalışan veya dikkat çekmeyen şeffaf bir kauçuk parça ucuna monte edilebilen bir sensör ile sürücü uyarılarak, çarpma ve sürtünmeler önlenebilir. Bir nevi kedi bıyığı gibi görev yapacak sistem.
7.)Yangın tehlikesi ve akü
Çarpma ve devrilme anında, akünün kutup başları, mekanik veya elektronik olarak devre dışı kalmalı. Sadece acil uyarı ışıkları yanmalıdır.
bu arada yakıt pompası da devre dışı kalmalıdır.
Akü kutup başları, ihtiyac halinde manuel olarak kolayca ve şifor mahallinden devre dışı bırakılabilmelidir.
Ayrıca akü arızalanmadan, boşalmadan haberdar olabilmek için, ön göstergede anlık amper veya voltajını digital olarak gösterilmelidir.
8.) Geri vites kamerası
geri vites kamerası sadece geri viteste devreye girmemeli. İhtiyaç olduğunda manuel olarak da geri görüşü izleyebilmeli hatta fotoğraf çekip
arşivleyebilmelidir.
9.) Vites
ister otomatik olsun ister manuel vites olsun. Vitesin çalışır konumu “0 123456 R” hangisi ise vites topuzunda dijital rakam ile görülmelidir.
10.)El freni
Aracı çalıştrıp el frenini indirdiğimizde, güvenlik için tüm kapılar otomatik kilitlenmelidir.
11.) Trafik işaretleri ( karayolları genel müdürlüğü için)
Karayollarına uyarı ve güvenlik için dikilen trafik levhalarına, ayrıca aynı bilgiyi içeren karekod türü bir digital işaretleme de yapılmalıdır.
Aynı noktada, bu bilgi ve uyarıyı içeren bir elektronik chip, eprom , dijital kart türü bir ürün asfalta da gömülmelidir.
Levhadaki veya asfalttaki digital uyarı levhasını algılayan bir sistem, aracımız için de geliştirildiğinde, araç bizi kolayca uyaracaktır: örnek :
“burası bir kaza noktası, hızını azalt” “gizli buzlanma tehlikesi var” “100 m. Sonra sola tehlikeli viraj var” “sollama yasağı var”
“bu noktada enaz 100 kaza oldu yavaş geç” “ 1 km sonra tünel var” gibi algılanan ve seslendirilen uyarılar kazaları büyük ölçüde önleyecektir.
12. Ön kaput
Ön kaputun içerisine ve yakıt deposuna alev ve duman dedektörü monte edilerek yangın ihtimalini önceden sürücüye ileten bir sistem olmalı.
13. Karayolları ortak haberleşme sistemi
Deniz araçları,demiryolu araçları ve hava araçları kendi aralarında direkt veya istasyonlar aracılığıyla haberleşebilmektedirler.
Karayollarında da kısa menzilli ortak bir haberleşme veya sinyal sistemi kurulabilir.
internet, uydu, radyo frekansı, gps, gprs,gsm gibi en uygun teknoloji seçilerek, 1 km boyunca araçların gerektiğinde ortak bir kanalda birbirlerinden haberdar olması sağlanabilir. İletişimden maksat, sürücülerin birebir değil, araçların birbirinden haberdar olmasını sağlamaktır.
diğer türlü karayollarında muhabbet ve küfürleşmeler olabilir
Burada iletişimden maksat: kaza yapan aracın otomatik olarak yaydığı sinyali almak ve yardım hazırlığı yapmak, zincirleme kazaya karışmamak.
kaza yapma riski olan aracın uyarılması.İhtiyaç anında trafik polisinin ortak mesajının lokal olarak tüm sürücülere daha seri ve güvenilir şekilde ulaştırılması.
14. Araçların Plakası ( trafik genel müdürlüğü için)
Araçların plakası bazen kir ve çamurdan okunmuyor veya ışıklandırma yeterli olmadığından okunmuyor.
Bunu önlemek için plakalara ayrıca, uzaktan algılanacak şekilde plaka bilgileri karekod, chip veya eprom gibi digital bir eklenti ile yazılmalı ve
periyodik kontrollerde de incelenmelidir. Güvenlik, hırsızlık ve ogs lerde büyük kolaylık sağlayacaktır.Plaka sahtekarlıkları da azalacaktır.
15.Aracın çalınması
Aracın çalınması, kaybolması veya kaza yapması durumunda, araca gizlenen bir uydu, gps, gprs,gsm, radyo frekans cihazı aracılığıyla
yeri kolayca tesbit edilebilmelidir. Bu cihaz pahalı olabilir. Montaj yeri hazır olur, opsiyonel olarak satışa sunulabilir.
16.Hız ve hata kontrolu
Aracımızın aynalarının her iki tarafına yerleştirilen kamera veya radarlar ile önümüzdeki araç ile aramızdaki mesafe ölçülerek
eğer hızımızın yarısından büyük ise yavaş gitmemiz için uyarmalıdır.
eğer arkamızdan gelen araç, fren ve takip mesafesinden daha az bir mesafede ise, aracımızın arka camına gizlenen
bir dijital kırmızı led lamba ile yanıp sönerek “yavaşlayınız” diye uyarmalıdır.
“Yavaşlayınız” uyarı lambası ayrıca frenle basıldığında da devreye girmelidir.
17. Musluklu yedek su depeosu
Diğer araçlarda belki mümkün olmayabilir ama suv karoserli araçlara 5 litrelik bir yedek krom su deposu konulması faydalı olabilir.
cam sileceğine ve radyatöre acil durumlarda su takviyesi yapılabilir. Teker değiştiririz, bir tamirat yaparız elimizi yıkayacak su bulamayız bazen.
vanası bagajda olmak şartı ile musluğu sağ arka tekerin çamurluk hizasına gizlenebilir. İhtiyaç duymayan depoyu boş bırakır.
18. Araç karakutusu
Tüm tesbit işlem ve uyarıları kayıt altına alan, uçaklardaki gibi basit bir kara kutu geliştirilebilir. Kaza olduğunda kim haklı kim haksız
kolayca ortaya çıkar. Ayrıca kaza istatistiklerine de faydası olur.
19. Dingil Yükseklik sensörü
Engebeli ve stabilize yollarda bazen aracın alt kısmı menfez kapağına, taşa- betona değebiliyor. Bunu algılayan bir sensör geliştirilerek sürücü
uyarılabilir.
20.Geçiş üstünlüğü olan araçlar
Geçiş üstünlüğü olan araçlara daha kolay yol verebilmemiz için, çok önceden haberdar olmamız gerekir.
Bu tür araçların ses ve ışığını algılamadan önce uyarı mesajı karayolları ortak haberleşme sistemini marifetiyle yayılırsa,
o güzergahtaki tüm araçların haberi olacaktır.
21. Eğim ve viraj tesbiti
Teknik olarak eğimin derecesi ve virajlar tesbit edilerek, önce sürücüyü uyaran ve sürücü hızı düşürmüyorsa hızı sınırlayan
bir sistemin geliştirilmeli
22. Göstergeler
Aracın hız göstergesi ve ariza lambası uyarıları, arka koltuktan da kolayca görülecek şekilde, paralel olarak dikiz aynasının altına dijital gösterge şeklinde
eklenmelidir.
23. Zincir Takma
Kış aylarında araca zincir takmayı zor ve ilkel bir metot olarak görmekteyim.Hem asfalta hem de lastiklere zarar vermektedir.
gerektiğinde pratik olarak açılıp-kapanan ve jant kapaklarına monte edilebilen bir mekanizma geliştirilmelidir.
Zincir yerini tutabilecek bir çok mekanik aparat geliştirililebilir.
24. Yedek yakıt deposu
Dijital yakıt göstergesi bazen sürücüyü yanıltarak yolda bırakabilmektedir. Bunu önlemek için, yakıt deposuna bütünleşik veya yakıt deposu içinde
ilave bir cep gibi 3 litrelik bir yakıt deposu ilave edilebilir. Yolda kalma durumlarında, bu deponun musluğu veya yaylı bir butonuna basılarak
içindeki 3 litrelik yedek yakıt ana depoysa akması sağlanabilir. Penguenin kursağında yedek yiyecek taşıması gibi.
25.Internet ve multimedya uygulamaları
Ön koltuktaki sürücünün dikkatini dağıtmamak için, radyo, cd calar, flashdisk,bluetouth gibi kumanda panelinin bir paraleli, arka koltuğa da
monte edilerek, tüm tercihler arka koltuktan da seçilebilir. Hatta kulaklık girişleriyle de sürücü rahatsız edilmeden radyo cd dinlenebilir.
26. Kar ve buz eritici :
ekzozun çıkışı mafsallı imal edilerek, karlı ve buzlu havalarda 120 derece eğimli hale getirilerek sıcak gaz çıkışı yoldaki kar ve buza püskürtülerek
erimesine yardımcı olur. Ayrıca motorun üretiği sıcak hava da tamponlardan yola üflenerek, kar ve buzun erimesi sağlanır.
şehiriçi trafikte binlerce aracın bu şekilde çalıştığını düşünün. Hem asfaltımız eskimez hem tekerler. Kaza oranları da düşer.
( bu öneriyi ileten Orhan tankal bey e teşekkürler )
27. Kompresör :
Hortumu 4 tekere uzanacak şekilde, hafif ve orta güçte bir kompresör, aküden beslenecek şekilde araca monte edilir.
Bu kompresörle lastiklerimizi şişirebiliriz. Kamp ve pikniklerde top ve yatak şişirilebilir. Körük olarak kullanılabilir.
Aracın içi ve dışı temizlenirken faydalı olabilir. 50 Tl lik bir ürünü böylece sürücü bagajda taşımaktan kurtulur.
28.Karda-buzda-stabilize yolda kaymaya karşı önlem:
Karlı,buzlu, aşırı ıslak ve stabilize zeminlerde araçlar çoğunlukla direksiyon ve tekerlek hakimiyetini kaybederler.
Araç hızı bitene kadar kayar, bir yere vurur ya da uçurumdan yuvarlanır.
Bu durum, aracın hızı biraz düşürüldükten sonra mekanik bir sistem ile önlenebilir.
Teker arkalarına veya aks başlarına, zemine sürtünerek Baskı yapan, yay kontrollu, sert kauçuk-fiberglass türü bir malzeme ile
kızaklayarak aracın hızını azaltan,sabitleyen bir sistem yapılabilir. Kumandası, sürücü kabininde bir buton veya kol ile olabilir.
29.Taban koruyucu
Tv haberlerine sıkça konu olur: arabanın motoruna yılan girdi, kedi girdi, fare girdi diye. Bu durum hem sürücüyü telaşlandırır
hem de polis ve itfaiyenin asil işini yapmaktan alıkoyar.
Aracın zeminine, paslanmaz hafifmetalden bir tel elek monte edelim. Havalandırma ve soğutmaya da engel olmasın.
aracın zeminine ve motor aksamına kedi, böcek, yılan, fare, taş, ot gibi zararlı şeylerin kaçmasına engel olsun.
30. Uydu harita sistemi
Navigasyon cihazları uydudan adres ve harita bilgilerini sürücüye iletmektedirler.
Karayollarındaki tüm trafik levhaları, kaza noktaları, güncel uyarılar da google maps uydu harita sistemine eklenerek
navigasyon cihazından yol boyunca sürücüye anında aktarılmalıdır. Böylece yol tabelasını görmemeyen görse de anlayamayan sürücü
alternatif bir kanaldan uyarılmış olacaktır. Her güvenlik önleminin bir de B planı her zaman olmalıdır.
31. Zaman Alarmlı dijital saat :
Kontak anahtarı açıldığında devreye girmeli ve 3 saat geçince sürücünün mola vermesi için 5 er dakika arayla 3 kez uyarmalı.
Kontak kapatılıp mola verildikten sonra, tekrar 3 saatlık güvenli sürüş süreci sonunda uyarılar tekrarlanmalı.
Aynı emniyet kemeri gibi olmalı ve sürücü bunu devre dışı bırakamamalı.
32. Patinaj Önleyici
Kar veya çamurda patinaj yapan aracın lastiğine veya kaygan zemine, patinaji anında hissederek, patinaji önleyebilecek en uygun bir kimyasal
sıvıyı otomatik olarak püskürten bir sistem geliştirilebilir. Bu püskürtme sadece patinaj yapan tekere veya 4 tekere de olabilir.
33.Gazete-kitap okuma lambası
Arka koltukta yolcuların gazete veya kitap okurken, ışık gerektiren başka bir meşguliyeti varsa, mafsallı ve spriral uzantılı, her yöne ve açıya ışık gönderebilen
bir okuma lambası eklenebilir. Lamba gömme olmalıdır. İhtiyac açında uzatılmalıdır.
34. Zeminden aydınlatma
aracın altından, şasenin tam orta noktasına, beyaz ışık veren güçlü bir lamba monte edilerek, geceleri devreye girmesi sağlanır.
böylece araç dört yönden de hem araçlar hem de yayalar tarafından daha belirgin şekilde fark edilmesi sağlanır. 4lü flaşör
devreye girdiğinde de yanarak, daha net bir görüntü verir.
35. Sağ-sol dönüş sinyalleri
Sürücüler, ya unutkanlık, ya ihmal veya önemsemediklerinden bazen sağ sol sinyallerini yakmamaktadırlar.
Direksiyon simidinin sağ ve soluna, sinyal anahtarlarının paralelleri çekilerek, sağ sol sinyali verme işlemi kolaylaştırılıp özendirilebilir.
CD çalar kumandasının direksiyonda olmasından, bunun daha önemli olması gerek.
37. Güvenlik alarmı
aracın alarmı çaldığında, gsm veya uydu sistemi ile belirlenen güvenlik çağrı merkezine ve cep telefonumuza da uyarı gelmeli
38. Dönüş aydınlatma farı: şerit değiştirme, sağ ve sola dönüşlerde, sinyal lambasına paralel devreye giren, sadece dönüş yönünü daha geniş açıyla aydınlatan bukalemun gözü gibi bir far lambası devreye girsin. Sinyal kapanında o da kapansın. Dönülecek yönü, daha dönmeden aydınlatacağından karanlık ve kör noktadakı araç, yaya, taş, ağaç , çukur ne varsa görülecek ve güvenliğimiz daha da artacaktır.
39. Uyarı Sürücü çok önemli bir uygulama hatası yaptıysa, uykulu, alkollu veya dalgın olabilir. Bunu bir sistem algılamalı ve sürücü koltuğunun zemini ve sırt kısmını titreşimle uyarmalıdır.
40. Lastikler Patlamayan, havasız , dolgulu lastik geliştirildiğini okuyoruz teknoloji haberlerinden. Bu sistem en kısa sürede uygulanmalıdır.
41. Hafıza Aile bireyleri ve farklı sürücülere göre ayarlanmış : koltuk, ayna, direksiyon gibi seçenekleri hafızaya almalı ve tek bir seçenek ile aktif edebilmeli. Böylece farklı sürücüler kullandıgında zaman ayarlamalarda zaman kaybı olmayacaktır.
Bize düşen önerileri hayal edip iletmek. Uygulanabilir olanların dikkate alınarak, otomotiv sektörüne faydalı olması dileğiyle.
Ali Rıza Malkoç
www.arm.web.tr
[email protected] [email protected] [email protected]
YORUMLAR
Otomobil üretim şirketlerinin ar-ge, - üretim ve planlama departman yetkililerinin bir edebiyat sitesinde ne işleri olabilir ki üstadım? Ama yine de umarım ve dilerim ki bu yazıyı görüp değerlendirmeye alırlar.
Selam ve saygılar.
Ali Rıza Malkoç
9 yil once link verebilmek icin,
Teknik bir makale olarak eklemistim.
3 edebiyat sitesi, kisisel sitem de olunca
Ayrica bir teknik blog sayfasi da acmak istemedim.
Derdimi anlattim, mesaj yerini buldu.
Tesekkurler