- 860 Okunma
- 2 Yorum
- 0 Beğeni
Pepee ve Benlik Sorunu
Pepee’nin kapitalist çarkın bir parçası oluşunu burada tartışmayı gereksiz görüyorum ki Pepee kapitalist olma yolunda hızla ilerlerken kendine düşeni fazlasıyla yapıyor. Tartışılması gereken Pepee’nin bireysel ve sosyal mesajların ne olduğudur. Yarınların yetişkinleri olan çocukların bilinçaltına neler yerleştirdiğidir. Ve Pepee’den yola çıkarak, yarınların yetişkinleri durumu hakkında ipuçların çıkarılması üzerinde düşünülebilir.
Benliği burada bir var oluş olgusu olarak değil, bireysel ego kast edilmiştir. Yani bencil birey, bencilleşen birey, kendini dünyanın merkezinde gören birey, yalnız ben önemliyim diyen birey, bende başka kimsenin önemi yok diyen birey gibi çağrışımları kast edilmiştir. Yoksa var oluşa yapılan atıf değil. Keşke var oluşa bir katkı sağlasaydı da felsefenin hoş derinliğine yolculuk yapsaydık. Çünkü benlik insanın özüdür. Asimile ve alinasyona tek çaredir. Arayışçı bu gizemli ve gizli hazineyi bulmak için hayatını ortaya koyar.
Gelelim bencilleşen bireyin yeni temsilcisi: Pepee’ye
Bencilleşen bireyin en önemli özelliği yalnız oluşudur. Bu yalnız oluşunun altında dostluğun ölüşüdür. Çünkü bencil bireyin ilişkileri çıkar ve menfaat üzerine kuruludur. Paylaşımlar kendisini mutlu ediyorsa vardır ya da kendisini mutlu edecek paylaşım ortamlarında bulunur. Tek taraflı bir paylaşım derdi vardır. Kendi isteği. Karşı tarafın bir önemi yoktur.
Karşı taraf ihtiyaç duyulduğunda başvurulandır. Bir yerde bencil bireyi mutlu etmek için maymun görevi görür ki Pepee’nin en yakın arkadaşı bir maymundur. Pepee’yi eğlendirmek, can sıkıntısını gidermek için vardır. Maymun Pepee’nin etrafında döner. Pepee için vardır. Kendisi için yoktur. Varlığını Pepee’ye adamıştır.
Peki, soralım neden Pepee’nin hiç arkadaşı yoktur? Hiç düşündünüz mü Pepee neden yalnız bir karakterdir? Teyze kızı dışında insan arkadaşı yok ki kanaatimce teyze kızı üzeri akrabalık bağı ile örtülmüş kız arkadaş figürüdür. Tepki çekmek, salt kız arkadaş imajı vermemek ve tepki çekmemek için teyzekızı ibaresiyle seyirci kandırmacası yaşanmaktadır. Ki kız arkadaş da olsa varlığı yine Pepee’yi mutlu etmektir. Yani Pepee’nin hizmetindedir. Soruya dönemlim neden Pepee’nin hiç arkadaşı yok. Neden yaşıtlarıyla oyun oynamıyor. Yaşıtlarıyla paylaşımlar içerisinde değildir. Yaşıtlarına dair bir emare yok. Sınırlı bir çevreyle örülen Pepee küçük, dar dünyasında kimse olmadan mutlu olmanın yollarının peşinde koşmaktadır. Evet, Pepee hayatında başka kimse olmadan da mutlu olmayı ve hayatı öğrenme gayesinde. Kimseye ihtiyaç duymuyor. Tek taraflı bir büyüme var yani. Şöyle diyelim Pepee’nin hayatında toplum yok. Toplumdan izale yaşıyor.
Bu izale ediliş, modern çekirdek aile anlayışın bir parça oluşudur ki bu Pepee’nin ailesinin yalnızlığında da mevcuttur. Evet, Pepee’nin akrabaları var yok. Birer büyükbaba birer büyük anneden oluşan akrabaların net isimlendirilmemesinden kimsizlikleşme ve değersizleştirme söz konusudur. Pepe’nin arkadaşı olmadığı gibi etrafında akrabası da yok. Ki Pepee eğitim amacı güdülen bir karakterdir. Bu durumu kurtarmak adına folklar müziğin arkasına sığınmaktadır. Görünürde eğlence katmayı hedeflese de aslında filmdeki boşluğun üzerini örtmektir.
Pepee’nin etrafında bir maymun, bir köpek ve birde sayıları değişmekle beraber zürafalar var. İnsanlarla arkadaşı olmayan Pepee’nin etrafını hayvanlar sarmış. Hayvanların varlığı bir hayvan severlikten gelmediği kesin. Zürafaya biçilen bilgelik ne kültürümüzde ne de coğrafyamızda var. Fil olsaydı biraz anlam verirdik, uzak doğunun bilgelik sembolüdür, diye. Ama zürafa bize yabancı bir hayvan ve bir de bilge. Çocukların hayal dünyasına nasıl bir katkısı var bilemiyorum ama zürafa karakterin varlığı, konuyu tartışma dışı bırakmak olduğu kesin. Peki, maymuna ne demeli. Burada çocukların bilinçaltına Darwinizm empoze edilmesi düşünülebilir mi? Maymunu sempatik yap. En iyi arkadaş yap. Çocuklara sevdir sonrası malum zaten. Kültürümüzde ve coğrafyamızda hayvan mı kalmadı.
Kısacası Pepee bireysel ve toplumsal bazda ki misyonu yani benlik sorunu tartışılmalıdır. Sorumsuzca mı yoksa bilinçli bir politika izleniyor iyi düşünülmelidir ki yarın yetişkinlerin zihin ve duygu dünyalarına neler yerleştirildiği fark edilsin.
Osman Tatlı
www.osmantatli.com.tr
twitter.com/otatli63
YORUMLAR
çok güzel bir tesbit kutlarım sizi ben hiç böyle düşünmemiştim bu olayı hatta eğitici diye özellikle seyrettiriyordum pepeeyi şimdilerde bütün çizgi yada hayal kahramanlar hep savaş dövüş kavga üzerine valla çocuklara izleyecek bir şey bulamiyorum haklısınız çocukların küçük beyinleri tehlike altında desenize ....aklınıza sağlık buna nasıl bir çözüm bulunur bilmiyorum ama inşallah bu yazıyı çok kişi okur faydalanır